تبیان، دستیار زندگی
به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که پس از انقراض دایناسورها نسل جانداران به شکلی نامحسوس در حال انقراض است، کشف این موضوع که برخی از گونه ها تا به حال شناسایی نشده اند، بسیار خوشحال کننده خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی و تصویر جدیدترین گونه های زیستی کشف شده در سال 2008

به گزارش خبرگزاری مهر، در حالی که پس از انقراض دایناسورها نسل جانداران به شکلی نامحسوس در حال انقراض است، کشف این موضوع که برخی از گونه ها تا به حال شناسایی نشده اند، بسیار خوشحال کننده خواهد بود.

به گفته برایان اشمیت کاشف گونه ای جدید از سینه سرخها، کشف گونه های جدید جانداران به انسان یادآوی می کند که جهان هنوز شگفتی هایی را برای غافلگیری پنهان نگه داشته است.

سال پایان یافته 2008 میلادی از پر شگفتی ترین سالها در تمامی جنبه های حیات بشر به شمار می رود و در همین رابطه نشریه علمی ویرد طی گزارشی به معرفی 10 گونه زیستی شگفتی ساز که در سال 2008 برای اولین بار حضورشان در جهان مشاهده شده است، پرداخته است.

1- سینه سرخ جنگلی: پرنده سینه سرخ جنگلی زیتونی با نام علمی Stiphrornis pyrrholaemus طی تحقیقات تنوع زیستی در جنگلهای گابن کشف شد و محققان پس از مقایسه با دیگر گونه های مشابه و انجام آزمایش های ژنتیکی دریافتند که این پرنده در گونه خود و در جهان اولین به شمار می رود.

سینه سرخ جنگلیسینه سرخ جنگلی

2- کوچکترین مار جهان: این جاندار با نام علمی Leptotyphlops carlae در انبوه جنگلهای باربادوس در کارائیب کشف شد. این مار کوچک 10 سانتیمتری به باریکی یک رشته اسپاگتی بوده و به اندازه ای کوچک است که بر روی یک سکه کوچک جا می گیرد. محققان معتقدند که این مار نمونه بسیار کمیابی بوده و به صورت ناشناخته ای تاکنون زنده مانده است.

کوچکترین مار جهان

3- مورچه باستانی: تنها سه گونه دیگر از این نوع مورچه (Martialis heureka) در جهان وجود دارد که تمامی آنها در خارج از شهر مناوس در آمازون یافت شده اند. با این حال نمونه ای که دانشمندان در سال 2008 با آن مواجه شده اند با داشتن قدمتی برابر 120 میلیون سال آن را در میان دیگر گونه های موجود بی نظیر می کند.

مورچه باستانی

4- موش حشره خوار جهنده: این گونه 126 ساله که با نام "سنجی صورت خاکستری" نیز شناسایی می شوند بر خلاف ظاهری که دارد از دسته جوندگان نبوده و از حشرات تغذیه می کند.نکته جالب توجه در مورد این جاندار که گونه آن را بی نظیر کرده تعلق داشتن به تیره فیلهاست.

موش حشره خوار جهنده

5- انگل مورچه: انگل Myrmeconema neotropicum دارای خصوصیتی است که باعث مجزا شدن ان از دیگر گونه های مشابه شده است. به این معنی که  شکم مورچه ها زمانی که به این انگل آلوده شود متورم و سنگین شده و به رنگ قرمز روشن در می آید. در این صورت پرندگان گیاه خوار این مورچه ها را که سرعت خود را نیز از دست داده اند با میوه اشتباه گرفته و می بلعند که این امر در نهایت منجر به انتشار لاروهای این انگل می شود.

انگل مورچه

6- موش کور کوتوله: این جاندار برای اولین بار در حدود 112 سال پیش مشاهده شده است و تا سال 2008 تجربه چنین مشاهده ای تکرار نشده است. این موجود زمانی در جنگلهای فیلیپین کشف شد که محققان از منقرض شدن نسل این موجود اطمینان حاصل کرده بودند.

موش کور کوتوله

7- حلزون عظیم الجثه: اولین گونه از حلزونهای عظیم با نام Tridacna costata که زمانی 80 درصد از حلزونهای دریایی غول پیکر دریای سرخ را تشکیل می دادند. این رقم در حال حاضر به یک درصد کاهش یافته است.

حلزون عظیم الجثهحلزون عظیم الجثه

8- گربه ماهی گالاگر:  گونه ای نایاب از گربه ماهی ها که به احترام فعالیتهای زیست شناسی فرانک گالاگر توسط کاشف آن مارک پرز Rhinodoras gallagheri نام گذاشته شد. زیستگاه این جانور در کشورهای ونزوئلا و کلمبیاست.

گربه ماهی گالاگر

9- پنگوئن "وایتاها": زمانی که زیست شناسان به مقایسه گونه های کنونی پنگوئن ها با نمونه های موزه ای متعلق به قرنها پیش پرداختند کشف کردند که این پرندگان در گذشته کاملا متفاوت بوده و به گونه منقرض شده Megadyptes waitaha تعلق داشته اند.

پنگوئن وایتاها

10- باکتری گرینلند: این باکتری در عمق 2 مایلی توده های 120 هزار ساله یخچالهای گرینلند یافته شده است و دانشمندان از چگونگی حیات آنها در زیر توده یخی اطمینان حاصل نکرده اند. به گفته محققان دانشگاه پن استیت تقسیم سلولی این باکتری باستانی هر 100 یا هزار سال یک بار رخ می دهد.

باکتری گرینلند

گردآوری و تدوین:محسن مرادی