تبیان، دستیار زندگی
کارگاه آموزشی قرآن‌پژوهی به كوشش سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سالن آمفی تئاتر این سازمان برگزار می‌شود و پژوهش‌های قرآنی به نام محققان آنها در قالب كتاب چاپ خواهد شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار پژوهش‌هاي قرآني در سازمان ميراث فرهنگي

انتشار، پژوهش‌های، قرآنی ،در، سازمانف میراث، فرهنگی

کارگاه آموزشي قرآن‌پژوهي به كوشش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در سالن آمفي تئاتر اين سازمان برگزار مي‌شود و پژوهش‌هاي قرآني به نام محققان آنها در قالب كتاب چاپ خواهد شد.

مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي در امور ايثارگران و امور فرهنگي كاركنان، با بيان اين خبر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در يك‌سال گذشته پروژه‌هاي قرآني در سازمان ميراث فرهنگي آغاز شده و آموزش‌هاي روخواني، روان‌خواني، تفسير قرآن و... از برنامه‌هاي تخصصي اين سازمان به‌شمار مي‌رود.

«كاظم كياپاشا» خاطرنشان كرد: در خلال برگزاري اين كارگاه‌ها متوجه شديم احساس نياز بيشتر است و تقاضاي مجموعه‌اي درباره فهم قرآن، تفسير قرآن و... بسيار بالاست. در اين راستا كارگاهي آموزشي تحت عنوان «كارگاه آموزشي مهارت زندگي و انس با قرآن» را برپا كرديم.

وي به اهداف اين طرح اشاره كرد و گفت:  آشنايي با مهارت‌هاي تخصصي و پژوهش‌هاي قرآني، افزايش توان تخصصي و رشد فضائل اخلاقي و آموزش روش‌هاي انس با قرآن كريم از جمله اهداف اين طرح است.

وي افزود: همچنين بررسي مباني قرآن درماني و راه‌هاي وصول به خوشبختي و آرامش واقعي در سايه عمل و پيام‌هاي قرآني، از ديگر محتواي پژوهش‌هاي قرآني در اين كارگاه محسوب مي‌شود.

رئيس ستاد ترويج فرهنگ عفاف و حجاب خاطرنشان كرد: ما معتقديم پيام‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران، امام بزرگوار(ره) و مقام معظم رهبري به دنيا از زيرساخت‌هاي پيام‌هاي قرآن كريم بهره مي‌گيرد. اگر بتوانيم اين پيام‌ها را در نهادهاي آموزشي و سازمان‌هاي فرهنگي جلوه دهيم، تأثير بسياري بر پژوهش‌هاي تخصصي قرآن در زمينه‌هاي مختلف خواهد داشت.

كياپاشا افزود: پيام‌هايي كه توسط بزرگان دين به دنيا ابلاغ مي‌شود، پيام‌هاي زيبايي است و قرآن مي‌تواند منش بسياري از گفتمان و برنامه‌هاي فرهنگي را مطرح كند و سرلوحه كار سازمان‌هاي فرهنگي قرار گيرد.

وي خاطرنشان كرد: پژوهش‌هاي قرآني بايد عميق‌تر از گذشته انجام شود و كساني كه طلايه‌دار اين نهضت هستند بايد به اين سلاح بيش از گذشته مجهز باشند.

وي افزود: در حال حاضر معرفي و آموزش منابع مطالعاتي و بهره‌برداري براي ارتباط سريع با 20 هزار موضوع كاربردي قرآن را براي افرادي كه به زبان عربي تسلط ندارند، در دست اقدام داريم تا محققان و پژوهشگران ضمن آشنايي با منابع مطالعاتي، راه و روش تحقيق در قرآن را بياموزند.

كياپاشا به آمار حضور پژوهشگران در اين كارگاه‌ آموزشي اشاره كرد و گفت: در اين دوره كارگاه آموزشي نزديك به 300 نفر پژوهشگر قرآني حضور دارند كه هر كدام موضوع‌هاي تخصصي را در پژوهش قرآن تحقيق و بررسي خواهند كرد و تحقيقات قابل ملاحظه‌اي از اين محققان را به نام خود پژوهشگران چاپ خواهيم كرد.

وي افزود: با انتشار اين كتاب‌هاي تخصصي مي‌توان پژوهش‌هاي قرآني را در زمينه‌هاي تفسير قرآن‌‌، فضائل اخلاقي و انس با قرآن در اختيار علاقه‌مندان و ديگر پژوهشگران داخلي و خارجي قرار داد.

كياپاشا يادآور شد: با توجه به استقبال پژوهشگران در آينده نزديك در كل استان‌ها نيز اين كارگاه‌ها را به اجرا درخواهيم آورد و عده 300 نفري پژوهشگران را به 2500 تا 3000 پژوهشگر در سازمان ميراث فرهنگي مي‌رسانيم.

اين مقام مسوول افزود: ما در اين سازمان به بحث «ترويج فرهنگ عفاف و حجاب»، «ايثار و شهادت» و «امر به معروف و نهي از منكر» در قالب پژوهش‌هاي قرآني خواهيم پرداخت زيرا اين منابع مطالعاتي براي ما بسيار ارزشمند است و مي‌توانيم آثار جديدي را در اين زمينه‌ها منتشر كنيم.

وي افزود: سازمان ميراث فرهنگي بر اساس مأموريت‌هاي فرهنگي و ارتباط با كشورهاي خارجي مي‌تواند بسياري از اين كانال‌ها را براي پژوهش‌هاي قرآني و فضائل اخلاقي در جهان مطرح كند.

وي افزود: ايران در اين زمينه جايگاه ويژه‌اي دارد و مي‌تواند تأثير به‌سزايي در روند تكامل با دنيايي كه تشنه حق و عدالت هستند، داشته باشد زيرا گسترش اين فرهنگ خدمات ارزشمندي را به انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي ايران به ارمغان مي‌آورد.»

مشاور رئيس سازمان ميراث فرهنگي در امور ايثارگران و امور فرهنگي در پايان به برپايي كارگاه‌هاي آموزشي كودكان و نوجوانان اشاره كرد و افزود: در آينده نزديك اين كارگاه‌هاي آموزشي را براي كودكان، نوجوانان و خانواده‌ها داير خواهيم كرد تا با فرهنگ پژوهش‌هاي قرآني از كودكي آشنا شوند و خانوده‌ها نيز بتوانند در اين امر آن‌ها را ياري دهند.