تبیان، دستیار زندگی
راهنمای همشهری علاوه بر ارائه اطلاعات اقتصادی حاوی نکات بسیار زیاد اجتماعی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آگهی فروش کاخ ورسای در راهنمای همشهری

شما قطعا با راهنمای روزنامه همشهری سروکار داشته اید. پیدا کردن شغل، خرید یا اجاره منزل و یا دریافت هر گونه خدمات از کارهایی است که ما عموم مردم، از راهنمای همشهری برای آن بهره می جوییم. اما باید توجه داشته باشیم  که اگرچه این راهنما به عنوان یک ضمیمه رایگان به همراه آن روزنامه توزیع می شود و حاوی اطلاعات اقتصادی است اما این اطلاعات حاوی نکات مهم اجتماعی نیز می باشند. با کمی تیزبینی می توان نیازهای روز اعضای جامعه، سلیقه ها، تمایلات و ویژگی طبقات مختلف اجتماعی را درک کرد.مشاغل روز مورد نیاز،قدرت خرید مردم،نحوه معاملات و... نیز با کمی تحلیل از این ضمیمه ادراک می گردد.

املاک تهران
اگرچه این راهنما به عنوان یک ضمیمه رایگان به همراه آن روزنامه توزیع می شود و حاوی اطلاعات  اقتصادی است اما این اطلاعات حاوی نکات مهم اجتماعی نیز می باشند

در روز دوشنبه نهم دی ماه  برای پیدا کردن یکی از این خدمات به این ضمیمه مراجعه کردم و در حین تورق آن در صفحه 95 به آگهی شگفت انگیزی برخورد کردم:

عمارت قصر شمیران/477 مترپنج خوابه/پلان ایتالین لیورنو!/امکانات هتل 7 ستاره!/5 پارکینگ/کاشیهای دست ساز ورساچه!!/شیر آلات طلا!!!! و ...

فکر کردم این گونه آگهی تنها و منحصر به فرد بوده اما با نگاهی دقیق تر 3 یا چهار مورد مشابه را در همان روز مشاهده کردم:

شمیران/هفت طبقه بر فراز ابرها/650 متر فلت/280 متر لابی اختصاصی/سیستم کنترل هوشمند/سالن والیبال!/بسکتبال/سنیمای چهار بعدی و ...

در این آگهی به مدل ساخت این کاخ اشاره می کند:

الهیه/268 متر و یا 350 متر/با دید پاناروما/طرح کاخ ورسای!!/4000 متر حیاط مشجر/آبشار و برکه مصنوعی/جاده سلامتی/زمین تنیس/سالن اسکواش!!!!!

کاخ ورسای در فرانسه

در آگهی های مشابه نیز امکاناتی چون استخر شیشه ای با نمای شهر، باغ بر فراز بام خانه، کارواش و ... نیز به مخاطبان معرفی شده بود.

این آگهی ها حاوی پیام بسیار مهم اجتماعی برای صاحب نظران است. وجود چنین آگهی هایی نماینگر وجود تقاضای فراتر از سطح خصوصی  و محدود برای کالاها و خدماتی است که طبقات متوسط و پایین دستی آنها را رویا و خیال تصور می نمایند.

برای کشوری که در آمد سرانه هر فرد آن حدود 4000 دلار بوده است و اکثریت جوانانش در در راه رسیدن به شغل و مسکن ساده چند ده متری می بایست سالها رنج و مرارت بکشند این سوال پیش می آید که ساکنان این کاخها کیستند؟

امام خمینی(ره) در وصیت نامه خود  به  یك مساله مهم و مرتبط اشاره می کند :"اسلام نه باسرمایه داری ظالمانه و بیحساب و محروم كننده توده های تحت ستم و مظلوم موافق است، بلكه آن را به طور جدی در كتاب و سنت محكوم می كند... گرچه بعض كج فهمان بی اطلاع از رژیم حكومت اسلامی و از مسائل سیاسی حاكم در اسلام در گفتار و نوشتار خودطوری وانمود كرده اند "و باز هم دست برنداشته اند" كه اسلام طرفدار بی مرز و حد سرمایه داری و مالكیت است و با این شیوه كه با فهم كج خویش از اسلام برداشت نموده اند چهره نورانی اسلام را پوشانیده و راه را برای مغرضان ودشمنان اسلام باز نموده كه به اسلام بتازند، و آن را رژیمی چون رژیم سرمایه داری غرب مثل رژیم امریكا و انگلستان و دیگر چپاولگران غرب به حساب آورند، و با اتكال به قول و فعل این نادانان یا غرضمندانه و یا ابلهانه بدون مراجعه به اسلام شناسان واقعی با اسلام به معارضه برخاسته اند - و نه رژیمی مانند رژیم كمونیسم و ماركسیسم لنینیسم است كه با مالكیت فردی مخالف و قائل به اشتراك می باشند با اختلاف زیادی كه دوره های قدیم تاكنون حتی اشتراك در زن و همجنس بازی بوده و یك دیكتاتوری و استبداد كوبنده در بر داشته است. بلكه اسلام یك رژیم معتدل با شناخت مالكیت و احترام به آن به نحومحدود در پیدا شدن مالكیت و مصرف ، كه اگر بحق به آن عمل شود چرخهای اقتصاد سالم به راه می افتد و عدالت اجتماعی ، كه لازمه یك رژیم سالم است تحقق می یابد. "

کاخ سعد آباد

وقتی سرمایه گذاری سالم و مولد شکل گیرد،رشد اقتصادی افزون می گردد،اشتغال ایجاد شده و صنایع از مراکز علمی برای بهینه سازی خود بهره می گیرند و سطح رفاه عمومی افزایش می یابد.

نگارنده این سطور مدافع حمایت از سرمایه گذاران سالم و مولد در راستای تولید بیشتر،افزایش ثروت ملی و ایجاد اشتغال است.اما پراکندگی  ناعادلانه ثروت را مضر و باعث بی ثباتی اجتماعی می داند. نکته اصلی آن است که وقتی سرمایه گذاری سالم و مولد شکل گیرد، رشد اقتصادی افزون می گردد،اشتغال ایجاد شده و صنایع از مراکز علمی برای بهینه سازی خود بهره می گیرند و سطح رفاه عمومی افزایش می یابد.اما هنگامی که تجمع سرمایه ازطریق رانت خواری،واگذاری های نا معقول،زمین بازی،سفته بازی،ربا،بهر گیری از مناصب و موقعیتها،ایجاد انحصار و ...باشد بازی برد- برد پیشین تبدیل به بازی برد باخت به ضرر طبقه متوسط و پایین دستی شده و نارضایتی اجتماعی شکل می گیرد. نویسنده نسبت به ساکنان احتمالی و یا خریداران آن واحدها قضاوتی ندارد اما گمان می کند ساختار سالم اقتصادی هنگامی شکل می گیرد که به تبع آن جوانان متوسط الحالی چون خود بتوانند بدون دردسر بر مبنای تولید خود و نه یارانه دولت به آپارتمانهای چند ده متری دست یابند.

هنگامی که تجمع سرمایه  ازطریق رانت خواری،واگذاریهای نا معقول،زمین بازی،سفته بازی،ربا،بهر گیری از مناصب و موقعیتها،ایجاد انحصار و ...باشد بازی برد- برد پیشین تبدیل به بازی برد –باخت به ضرر طبقه متوسط و پایین دستی شده  و نارضایتی اجتماعی شکل می گیرد.

باز تولید کاخهایی مانند سعد آباد و نیاوران بدون افزایش جهشی ثروت و افزایش رفاه عمومی در میان تمام دهکهای جامعه و تداوم شکاف طبقاتی هشداری برای دلسوزان انقلاب اسلامی و منافع ملی است...

سید حسین زرهانی

گروه جامعه و سیاست