تبیان، دستیار زندگی
معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در اولین روز گرامیداشت هفته احیا با اشاره به فلسفه قیام امام حسین گفت: بهتر است ببنیم این حرکت امام حسین (ع) با چه پیامی صورت گرفته است. امام حسین (ع) در پی دفاع از دین اسلام قیام کرد تا ارزش های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جامعه امروز نیازمند ارایه تعریفی صحیح از امر به معروف و نهی از منكر است

ستاد امر به معروف و نهی از منکر

معاون فرهنگی ستاد احیا بر لزوم ارایه تعریفی صحیح از امر به معروف و نهی از منكر در جامعه تاكید كرد و رسالت این ستاد را اجرای تذكر لسانی دانست.

معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در اولین روز گرامیداشت هفته احیا با اشاره به فلسفه قیام امام حسین گفت: بهتر است ببنیم این حرکت امام حسین (ع) با چه پیامی صورت گرفته است. امام حسین (ع) در پی دفاع از دین اسلام قیام کرد تا ارزش های نبوی و احکام دین به انحراف کشیده نشود و این حرکت را با پرچم امر به معروف و نهی از منکر آغاز کرد چرا که فرهنگ جامعه بعد از رسول خدا (ص) آنقدر به انحراف کشیده شده بود که برای امام حسین راهی جز براندازی حکومت وجود نداشت.

هاشمیان افزود: قیام امام حسین (ع) در مقابل ظلم و جور حاکمان زمان باعث تجدید اسلام به پایداری احکام دین شد در واقع هر چه حکومت ها تلاش کردند احکام علوی و نبوی را در جامعه کمرنگ کنند، نتوانستند و با این حرکت امام حسین (ع) در واقع فرزند رسول خدا (ص) هر ساله دین اسلام درخشنده تر از گذشته پیروان بیشتری پیدا می کند.

معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران الگویی از قیام امام حسین (ع) گفت: بعد از 1400 سال از قیام امام حسین (ع) زمانی که جور و ستم حکومت همه جا را فرا گرفته بود فرزندی از سلاله نبی قیام می کند و پرچم امر به معروف و نهی از منکر را پیروزمندانه در جهان برافراشته می دارد. این همان قیامی است که قدرتمندان دنیا برای نابودی آن کمر همت بستند چون این قیام منشاء گرفته از خون سرخ اباعبدالله الحسین (ع) است.

هاشمیان با اشاره به اصل هشتم قانون اساسی تصریح کرد: خبرگان ایران در تدوین قانون اساسی با شجاعت در اصل هشتم زیربنای نظام اسلامی را امر به معروف و نهی از منکر مطرح کردند در این اصل مردم هرم قدرت را رصد می کنند که آیا در مسیر نظام و رهبری حرکت می کند یا خیر و آیا حرکت دستگاه ها براساس ارزش ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی می باشد یا خیر؟

قائم مقام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اذعان داشت: در سال 72 وقتی بحث تهاجم فرهنگی از سوی رهبری مطرح شد یکی از استراتژی های مقابله با تهاجم فرهنگی بحث احیای امر به معروف و نهی از منکر بود چرا که با توجه به این اصل همه مردم باید در سالم سازی و اصلاح جامعه مشارکت داشته باشند.

وی رسالت اصلی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اجرای این فریضه در جامعه دانست و گفت: مکانیزمی که امروز در جامعه ما درخصوص اجرای این فریضه طراحی شده است اگر در زمان ائمه اطهار به ویژه امام حسین (ع) اتفاق می افتاد دیگر واقعه کربلا محقق نمی شد.

هاشمیان به تشریح برخی از برنامه های ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و افزود: در حوزه فرهنگی ستاد با سه رویکرد تلاش هایی را انجام داده که در حال پیگیری است که یکی از این رویکردها فرهنگ سازی است چرا که باید این فریضه به عنوان فرهنگ در رفتار افراد جامعه نهادینه شود.

وی پیرامون فرهنگ سازی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: ستاد احیای امر به معروف در بخش آموزش اقداماتی را همچون قرار دادن بخش های مختلف در کتب درسی دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی درخصوص امر به معروف و نهی از منکر با مشارکت آموزش و پرورش انجام داده است که نتیجه مثبتی در نهادینه کردن این فریضه در جامعه دارد.

هاشمیان از تشکیل هسته های علمی و فرهنگی امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها خبر داد و گفت: براساس توافق نامه ای که میان آموزش عالی و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر منعقد شده است هسته های علمی و فرهنگی امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها در حال شکل گیری است تا با استفاده از امکانات فرهنگی و تبلیغی دانشگاه این هسته ها به تبیین و تشریح علمی این فریضه بپردازد.

هاشمیان بر لزوم ارایه تعریفی صحیح از امر به معروف و نهی از منکر تاکید و تصریح کرد: تعریف اشتباه از این فریضه به تبع آن رفتار اشتباه را در جامعه به جای می گذارد در امر آموزش اقدامات موثری را انجام داده ایم که از آن جمله می توان به اقدامات پژوهشی گسترده توسط محققان و استادان دانشگاه ها اشاره کرد.

معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اظهار داشت: ابتدا باید فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به درستی تبیین و تشریح می شود تا رفتار اجتماعی بر مبنای یک تعریف درست شکل می گیرد در واقع باید فضای احیای این فریضه در مساجد محله ها در جامعه مراکز علمی و فرهنگی ایجاد شود تا به واسطه آن جامعه ای سالم داشته باشیم.

شایان ذكر است مطالب طرح شده از سوی مهدی هاشمیان ، معاون فرهنگی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منكر در این نشست 11 دی ماه از برنامه پرسمان رادیو گفت و گو به صورت كامل پخش می شود.

روابط عمومی موسسه تبیان