تبیان، دستیار زندگی
Webcam همان دوربین کوچک دیجیتالی است که عموماً از طریق USB به کامپیوتر متصل می‌شود. این دوربین‌ها می‌توانند عکس‌های دیجیتال را با سرعت بالا بگیرند و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه یک دوربین اینترنتی بخریم؟

webcam

Webcam همان دوربین کوچک دیجیتالی است که عموماً از طریق USB به کامپیوتر متصل می‌شود. این دوربین‌ها می‌توانند عکس‌های دیجیتال را با سرعت بالا بگیرند و از طریق یک نرم افزار به طور مثال در هر سی ثانیه یک تصویر ثابت را از دوربین دریافت کنند و آن را به جای دیگری منتقل کنند. در سال‌های اخیر Webcam به طور قابل توجهی ارزان شده‌اند و کیفیت و سهولت استفاده و سازگاری با نرم افزار در آنها ارتقا یافته است.

برای ارزیابی Webcamها به نکات زیر توجه کنید:

کمیت‌های مهم

شما باید Webcamها را از نظر کمیت‌های اندازه تصویر (image size) و کیفیت تصویر (image quality) و سرعت (frame speed) سبک، سنگین کنید.

پهنای باند (Bandwidth)

اگر تصاویرتان را از طریق یک خط تلفن می‌فرستید یا کسی که قرار است عکس شما را ببیند با یک مودم و یک خط تلفن معمولی به اینترنت متصل است، پهنای باند زیادی نخواهید داشت. بنابراین تصاویر بزرگ با رزولوشن بالا به راحتی و سرعت مناسب با یک خط تلفن معمولی نمایش داده نخواهند شد، تصاویر با قطع و وصل زیاد و همراه با پرش خواهند بود. در نتیجه وضوح بالاتر عملاً بی‌فایده خواهد بود. پس با خرید دوربین‌هایی با درجه وضوح بالاتر بی‌خودی پول خود را دور نریزید!

اتصال

بیشتر Webcamها به کامپیوتر از طریق پورت USB متصل می‌شوند. (اگر همه پورت‌های USB سیستم شما استفاده شده است می‌توانید از یک هاب برای افزایش تعداد پورت‌های در دسترس خود استفاده کنید.)

نرم افزار

 انواع نرم افزار برای دوربین‌های مختلف عرضه می‌شود. مثلاً نرم افزار ویرایش تصویر که درخشندگی، اشباع و رنگ یک تصویر را تغییر می‌دهد و همچنین نرم افزار تلکنفرانس می‌تواند همراه با Webcam موجود باشد.

شما می‌توانید Webcam را از کامپیوتر جدا کنید و با آن عکس بگیرید. البته کیفیت عکس زیاد خوب نخواهد بود. به طور کلی Webcamها به دو دسته دوربین دار (جدا شدنی) و معمولی (جدا نشدنی) تقسیم می‌شوند.

کاربردهای پیشرفته

دوربین معمولی خود را در هر جای خانه قرار داده و از یک کابل تصویر از دوربین به کامپیوتر خود استفاده کنید که دارای ورودی RCA باشد. به جای استفاده از کابل و سیم می‌توانید از یک ارتباط رادیویی، اینترنت و یا Wi-Fi استفاده کنید. اگر یک شبکه خانگی دارید، با وصل کردن یک Webcam به کامپیوتر به شبکه دیگری احتیاج نخواهید داشت.

پخش تصویر خانه خود و به نمایش گذاشتن تصاویر تنها دو کار ساده است که می‌توانید با یک Webcam انجام دهید. امکانات Webcam پایان ناپذیر است. Webcamهای مجهز به دوربین دیجیتال اغلب محدوده قیمت‌شان از 25 تا 45 هزار تومان است.

میترا ملکی - ماهنامه وب