تبیان، دستیار زندگی
مطالعات علمی گذشته به ارتباط میان چاقی و افسردگی تاكید دارند. به طور كلی دیده می‌شود كه افراد چاق دچار افسردگی می‌شوند و بالعكس افراد افسرده دچار افزایش وزن و چاقی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط افسردگی با چاقی شكمی

چاقی شکم

مطالعات علمی گذشته به ارتباط میان چاقی و افسردگی تاكید دارند. به طور كلی دیده می‌شود كه افراد چاق دچار افسردگی می‌شوند و بالعكس افراد افسرده دچار افزایش وزن و چاقی می‌گردند و جالب آنكه افراد افسرده اظهار می‌كنند كه با غذا خوردن به آرامش می رسند و همین موضوع باعث می‌شود خیلی از اوقات، حتی بدون احساس گرسنگی، ناخودآگاه حجم زیادی از مواد غذایی را مصرف كنند و در نهایت به چاقی مبتلا ‌گردند.

حال آیا ارتباط بین چاقی در نواحی مختلف بدن و خلق شما یكسان است؟

نتایج مطالعه اخیر 5 ساله توسط دانشمندان هلندی نشان داده كه افسردگی شانس ابتلا به چاقی ناحیه شكم را افزایش می‌دهد، در حالی كه این ارتباط بین افسردگی و چاقی کل بدن وجود ندارد. نتایج این مطالعه بیانگر این مساله است كه احتمالا مكانیسم فیزیولوژیك خاصی، افسردگی و تجمع چربی در ناحیه شكم را به هم مربوط می‌سازد.

همچنین این نتایج می‌تواند دلیل قانع كننده‌ای باشد كه چرا خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی در افراد افسرده افزایش می‌یابد!؟

این مطالعه طی 5 سال، بر روی بیش از دو هزار سالمند كه به خوبی فعالیت‌های روزمره خود را انجام می‌دادند، صورت گرفت و نشان داد: آنان كه علائم افسردگی را دارند، تجمع بافت چربی شكمی را بیشتر از همسن و سال ‌های بدون علائم افسردگی خود دارا می‌باشند.

در این تحقیق برای تعیین چاقی از نمایه توده بدنی (BMI) و اندازه‌ی دور كمر و سی‌تی اسكن برای تعیین چاقی شكمی استفاده شد.

به طور كلی نتایج این مطالعه نشان داد افسردگی خطر ابتلا به چاقی شكمی را دو برابر می‌كند.

این افزایش تجمع بافت چربی، مخصوص شكم بود و در ایجاد چاقی عمومی تغییری مشاهده نگردید. این مساله می‌تواند یك دلیل بیولوژیكی داشته باشد كه كشف علت اصلی آن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

علاوه بر آن، همانطور كه می‌دانیم چاقی شكمی به ویژه تجمع چربی‌های بین‌بافتی از مخرب ترین نوع چاقی‌ها در ایجاد بسیاری از بیماری‌های متابولیك و نیز بیماری‌های قلبی و عروقی است.

قبلا ارتباط بین افسردگی و چاقی به اثبات رسیده بود، اما با توجه به مطالب فوق، در درمان افراد افسرده كه معمولا روند مزمن خواهد داشت، جلوگیری از چاقی شكمی با عنایت به این كه این نوع از چاقی مسبب خیلی از بیماری‌های دیگر است، اهمیت ویژه‌ای دارد.

تغییر شیوه زندگی و داشتن تحرك بدنی و ورزش منظم روزانه در این بیماران، علاوه بر آن كه در تغییر خلق بیماران افسرده و به عبارتی بهبود علائم روانی آنان اثرات مفید غیرقابل انكاری دارد، از طرف دیگر می‌تواند از بروز چاقی شكمی به طور جدی جلوگیری كند.

علاوه بر این در درمان بیماران افسرده، پیشگیری از پراشتهایی‌های مرتبط با حالات خلقی كه منجر به چاقی شكمی می‌گردد، به عنوان یك ركن اساسی باید مورد توجه قرار گیرد.

جام جم آنلاین

* مطالب مرتبط :

کدام افسرده‌ترند،چاق ها یا لاغرها؟

ارتباط بین چاقی و افسردگی

سیبی شکل هستید یا گلابی؟

تعداد سلول های چربی در بزرگسالی ثابت می ماند

پُرخوری در اثر عصبانیت

هورمون کاهش وزن

راه آسان برای کاهش وزن

برای لاغر شدن چه باید کرد؟

قبل از رژیم لاغری باید بدانید

توصیه هاى غذایى براى كاهش وزن

آرام تر بخورید تا چاق نشوید

بزرگی شكم و درمان آن

چاقی شکمی

به چه کسی افسرده می گویند؟

7 روش برای كاهش افسردگی و تجدید شادابی

کمبود چه موادی موجب افسردگی می گردد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.