تبیان، دستیار زندگی
یران گرفتم به تاكتیك حریفان باختیم آرش میراسماعیلی جودوكار وزن 66- كیلوگرم تیم ملی كشورمان كه قهرمانی دو دوره پیكارهای جهانی را یدك می كشید و در حالی كه در رقابت های المپیك امید اول كسب مدال طلا محسوب می شد، در اولین قرعه به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرش میراسماعیلی:  مدالم را از مردم ایران گرفتم

به تاكتیك حریفان باختیم


آرش میراسماعیلی جودوكار وزن 66- كیلوگرم تیم ملی كشورمان كه قهرمانی دو دوره پیكارهای جهانی را یدك می كشید و در حالی كه در رقابت های المپیك امید اول كسب مدال طلا محسوب می شد، در اولین قرعه به حریفی از رژیم اشغالگر قدس برخورد كرد تا كاروان ایران از این اتفاق ناخوشایند بهت زده شود.

اما میراسماعیلی كه در تمام دنیا به عنوان جودوكاری برجسته شناخته شده بود، در مقابل حریف قرار نگرفت و در واقع با این حركت خود دنیا را به این سوال سوق داد، كه چرا وی این حركت را انجام داده است. بازخورد این چرا ها به حدی رسید كه روی سایر ورزشكاران المپیك هم تاثیر گذاشت و متعاقب آن جودوكار الجزایری هم در مقابل حریفی از رژیم اشغالگر قدس به میدان نیامد.

به نظر می رسد این جوان خرم آبادی با این حركت نام خود را برای همیشه در تاریخ ثبت كرد و به شعارهای مقدس مسلمانان جهان جامعه عمل پوشاند.

عدم حضور میراسماعیلی در مقابل حریف اسرائیلی از شروع المپیك تا كنون همواره مورد توجه بسیاری از خبرنگاران بین المللی قرار گرفته و پیرامون آن نظرات مختلفی عنوان شده كه وی در گفت و گو با (ایپنا) تاكید كرد: المپیك بزرگترین رویداد ورزشی جهان است كه كوچكترین اتفاقات از نگاه خبرنگاران به شدت مورد تجزیه و تحلیل و تبلغات قرار می گیرد، من قهرمان دو دوره مسابقات جهان بودم و سایت های مختلف حتی قبل از قرعه كشی ضمن معرفی ویژگی های مبارزه ای، مرا به عنوان امید اول قهرمانی به حساب می آوردند، اما بعد از اعلام قرعه آنها رفتار كل تیم را زیر ذره بین گذاشتند و می خواستند عكس العمل كل تیم جودو را در این مورد بررسی كنند، آنها این سوال را داشتند كه چرا قهرمان دو دوره جهان بعد از چهار سال تلاش طاقت فرسا به میدان نمی آید، البته روزهای اول از اینكه نتوانستم مسابقه بدهم كمی ناراحت بودم، اما از طرف دیگر به خاطر عشق به میهن و جبران گوشه ای از فداكاری های شهیدان در واقع وظیفه خود را ادا كردم .

هر چند نتوانستم مدالی از لحاظ فنی كسب كنم، اما از طرف مردم ایران مدالی گرفتم كه با دهها مدال المپیك عوض نخواهم كرد.

نفر سوم مسابقات جودوآسیایی بانكوك در سال 1998، ادامه داد: جودو با پیشرفت صعودی در این چند سال اخیر، واقعا انتظارات مردم و مسئولین را بالا برده و حساسیت ها نسبت به ما زیاد شده است و این وظیفه ما را بسیار سنگین تر از گذشته می كند. اما بچه ها در المپیك در حد خود تلاش كردند و باید قبول كنیم كه بدشانسی و قرعه نامناسب در ورزش وجود دارد و اگر المپیك گذشته را با آتن مقایسه كنیم، تفاوت ها مشخص می شود، اما اینكه 7 سهمیه را كسب كردیم از مهمترین افتخارات فدراسیون جودو است كه نیاز به توجه ویژه دارد.

میر اسماعیلی كه قهرمان دو دوره مسابقات بزرگسالان آسیا در سالهای 99 و 2001 را نیز در اختیار دارد، پیرامون نحوه تمرینات، افزود: روند رشد تیم در این چند سال ثابت كرده كه تمرینات مربیان و كادر فنی ایده آل بوده ، اما باید قبول كنیم كه در المپیك مسابقات هر چه پیش می رفت، سنگین تر و باعث تحلیل توان جسمانی بچه ها می شد، اما میران و آخوندزاده تا آخرین لحظه جنگیدند و به نظر من آنها به تكنیك و تاكتیك حریفان نتیجه را واگذار كرند. با نیروهای جوان و برنامه ریزی مناسب المپیك بعدی متعلق به ایران خواهد بود.

وی در خصوص تمرینات تیم ملی، گفت: ما تیم جوانی در اختیار داریم و فكر می كنم فقط میران كه باز هم نهایت قهرمانی او نیست از بقیه سن بالاتری داشته باشد، اما موفقیت یك ورزشكار در میدان فقط منحصر به فرد نیست، بلكه نتیجه تلاش گروهی است و به نظر می رسد برای رسیدن به قلعه قهرمانی از بازیكنان تا مدیریت باید همه همدل و متحد باشند تا زحمات نتیجه بگیرد.

میراسماعیلی پیرامون كادر فنی تیم نیز، خاطر نشان كرد: در حال حاضر ما از قدرت های برتر آسیا هستیم كه نشان از توان فنی فدراسیون است، اما فكر می كنم در كنار مربیان ما باید از مشاوران برتر جهان نیز كمك گرفت و با برگزاری اردوهای مختلف و حضور در تورنمنت ها بهترین مسیر قهرمانی را طی كنیم.

اما در مورد بكارگیری مربیان خارجی، به عنوان مشاور باید با دقت انجام شود چون جودو ما دیگر جزء مدعیان جهانی است و بالطبع باید از مربیانی كه در جهان مطرح هستند، استفاده كرد.

وی در پایان گفت: تیم جودو المپیك یكی از قدرتمندترین تیم هایی بود كه تا كنون در مسابقات شركت می كرد و بدون شك این مورد تنها در سایه تلاش كمیته ملی المپیك، سازمان تربیت بدنی و فدراسیون بوجود می آید و اگر این حمایت ها همچنان ادامه داشته باشد با شایستگی كه از نفرات تیم سراغ دارم در المپیك بعدی روی سكو قرار خواهند گرفت.