تبیان، دستیار زندگی
وی عوامل موثر اجتماعی در وقوع طلاق را ناهماهنگی های طبقاتی، دخالت های خانواده ها، دوستان ناباب، ازدواج های اجباری، تعدد زوجات، گرایش به مواد مخدر و الكل، رسیدن به ثروت ناگهانی، فقر، بیكاری، پركاری و اشتغال فوق العاده هر یك از زوجین، اختلافات فرهنگی و تربی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با طلاق هر چیزی ممکن است

طلاق پیش زمینه ارتکاب جرم و بزهکاری است

تاثیرات طلاق بر فرزندان

طلاق را می توان پیش زمینه ارتكاب جرایم و بزهكاری برای فرزندان طلاق دانست، زیرا آنان از داشتن یك پناهگاه امن خانوادگی منع شده و حتی گاهی مجبور ند برای رهایی از شرایط نابسامان خانوادگی ،از خانه فرار كنند.

امان الله قرایی مقدم آسیب شناس اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی برنا در خصوص تاثیر طلاق در ارتکاب جرم فرزندان معتقد است: رابطه مستقیمی میان طلاق و افزایش میزان گرایش افراد خانواده به بزهكاری و نقض قوانین وجود دارد.

وی عوامل موثر اجتماعی در وقوع طلاق را ناهماهنگی های طبقاتی ، دخالت های خانواده ها، دوستان ناباب، ازدواج های اجباری، تعدد زوجات، گرایش به مواد مخدر و الكل، رسیدن به ثروت ناگهانی، فقر، بیكاری، پركاری و اشتغال فوق العاده هر یك از زوجین ، اختلافات فرهنگی و تربیتی ، نداشتن مسكن، محكومیت های دراز مدت و... دانسته است.

تحت چنین شرایطی معمولا زن و شوهر وابستگی و اعتماد را نسبت به یكدیگر از دست داده و پس از مدتی ترجیح می دهند كه از یكدیگر جدا شوند که در این باره، فرزندان خانواده های طلاق با همسالان عادی خود سازگاری ندارند و آنان به طور معمول ترک تحصیل یا افت تحصیلی دارند و به سمت جرم گرایش پیدا می کنند.

آسیب شناس اجتماعی بیان کرد: اکثر قریب به اتفاق مجرمان و جنایتکاران، دارای خانواده های از هم گسیخته ای هستند و از وجود یک یا هر دو والدین خود محروم بوده اند.

نگرش ها و رفتار والدین می تواند تسهیل کننده یا مانع جریان رشد طبیعی و سالم کودک و نوجوان باشد. وجود والدین پذیرا و فهمیده منبع امنیت و آرامش برای نوجوانان محسوب می شود.

این جرم شناس درباره تاثیر طلاق والدین بر روی كودكان و گرایش آنها به بزهكاری می گوید: بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط آسیب شناسان سازمان بهزیستی اكثریت كودكان خیابانی و كارتن خواب از فرزندان طلاق هستند.

طلاق را می توان پیش زمینه ارتكاب جرایم و بزهكاری برای فرزندان طلاق دانست. زیرا آنان از داشتن یك پناهگاه امن خانوادگی منع شده اند.

بر اساس بررسی های صورت گرفته بیشتر كودكانی كه در خیابان ها به تكدی گری اشتغال دارند و همچنین كودكان خیابانی و كارتن خواب دارای تك سرپرست بوده اند. به عبارت دیگر یا مادرشان طلاق گرفته یا اینكه پدرشان فوت كرده یا حتی برعكس. بنابراین آنها فاقد پدر و مادر در یك زمان هستند.تحت چنین شرایطی این كودكان با مشكلات شدید اقتصادی مواجه شده و چون نان آور خانواده محسوب می شوند به مشاغلی نظیر سیگارفروشی، دستفروشی، خرید و فروش مواد مخدر، دزدی، جیب بری و باندهای سرقت و... گرایش پیدا می كنند.

وی می افزاید: كودكان طلاق و خیابانی ، بزهكار بالقوه هستند. زیرا پدر و مادر چنین كودكانی قادر به نظارت بر اعمال و رفتار آنها نیستند. متاسفانه این كودكان در جامعه یكی از اهداف اصلی اعمال مجرمانه محسوب می شوند و در معرض بزهكاری و بزه دیدگی های فراوانی قرار می گیرند.

کودک و طلاق والدین

این آسیب شناس در خاتمه اظهار کرد: کودکی که والدینش جدا از هم زندگی می کنند ، از لحاظ پذیرش اجتماعی در بین همسالان هم مدرسه ای و سایر موقعیت های اجتماعی با مشکلات عدیده ای روبرو می شود و همواره یک احساس حقارت، شکست، سرخوردگی، خود کوچک بینی و خود پنداره منفی را با خود حمل می کند.

کاربران عزیز : البته این مقاله به این مفهوم نیست که هر کودکی که خانواده ی از هم گسیخته دارد در نهایت به بزهکاری روی می آورد . هستند همسرانی که به دلایل متعدد واقعا قادر به ادامه ی زندگی زناشویی نیستند و در شرایطی جدا می شوند که کمترین فشار بر کودک وارد می شود اما به طور کلی بیشتر کودکان خیابانی و نوجوانان بزهکار فاقد خانواده ی سالم و شرایط رشد مناسب بوده اند.

گردآوری: داوودی

مقالات مرتبط :

تاثیرات طلاق بر فرزندان

طلاق؛ رهایی یا نابسامانی

طلاق در 4 سال اول

طلاق بی طلاق، فقط زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.