تبیان، دستیار زندگی
زن سابق سفارت ایران در ایتالیا: كسی حاضر نیست فیلم سینمایی «ادواردو» را بسازد كسی حاضر نیست فیلم سینمایی «ادواردو» را درباره زندگی و مرگ مشكوك ادواردو آنیه لی، فرزند شیعه ثروتمندترین خانواده ایتالیایی بسازد. خبرگزاری فارس: ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 16 شهریور ماه 1383

رایزن سابق سفارت ایران در ایتالیا:

كسی حاضر نیست فیلم سینمایی «ادواردو» را بسازد

كسی حاضر نیست فیلم سینمایی «ادواردو» را درباره زندگی و مرگ مشكوك ادواردو آنیه لی، فرزند شیعه ثروتمندترین خانواده ایتالیایی بسازد.

خبرگزاری فارس: رایزن سابق سفارت ایران در ایتالیا و نخستین دوست ایرانی ادواردو آنیه لی در گفتگویی با فارس افزود: مطمئناً كسی كه حاضر شود این فیلم را بسازد، باید از یك سری امتیازات چشم پوشی كند و جوایز بین المللی هم برایش مهم نباشد. قدیری ابیانه گفت: هر كسی كه در دنیا فیلمی ضد صهیونیستی بسازد، باید دور خیلی از چیزها را خط بكشد، اما به هر حال ما امیدواریم كه این فیلم به نتیجه برسد. ادواردو آینه لی، فرزند شیعه ثروتمندترین خانواده ایتالیا بود.

خانواده آنیه لی در كنار كارخانه های اتومبیل سازی فیات، مجموعه كارخانه های اتومبیل سازی لانچیا و لامبورگین را نیز در اختیار دارند.

باشگاه فوتبال یوونتوس، چندین بانك خصوصی، چند شركت طراحی مد و لباس، روزنامه لاستامپا، چند شركت راهسازی و كارخانه هلیكوپتر سازی از جمله املاك و دارایی های این خانواده است كه به عنوان خانواده ای پادشاهی از آنها یاد می شود.

درآمد سالانه این خانواده حدود 60 میلیارد دلار است.

با قتل ادواردو سهم او از ارث، تماماً   به تنها خواهرش، مارگریتا رسید كه با یك صهیونیست به نام آلین الكان ازدواج كرده است؛ به این ترتیب مدیریت مؤسسه بزرگ فیات و سایر دارایی های خانواده با توجه به مرگ پدر و پسرعموی ادواردو از دست كاتولیك ها خارج شد و به صهیونیست ها رسید.

*

فیلم مستند 63 دقیقه ای ادواردو*كه مسأله قتل مشكوك فرزند شیعه ثروتمندترین خانواده ایتالیا را به تصویر می كشد، چندی پیش در بسیاری از دانشگاه ها پخش، نقد و بررسی شد.محمد حسن قدیری ابیانه در یكی از سخنرانی های خود درباره این فیلم گفته بود: در ماجرای ساختن این فیلم حتی به كاسه ساز، تهیه كننده فیلم هم زنگ زدند و گفتند اگر این فیلم را نسازی، به اندازه ی  وزنت به تو دلار می دهیم!