تبیان، دستیار زندگی
اگر می‌خواهید سفره غذا، همیشه تمیز باشد و بوی غذا و چربی ندهد، هر بار پس از استفاده با آب و کمی سرکه بوسیله یک قطعه ابر، سفره را پاک کرده و خشک کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر بدانید بهتر است

نکات خانه داری

حبوبات یکدست

در مورد خرید حبوبات چند نکته را به یاد داشته باشید، اول اینکه اندازه آن باید یکدست باشد، چرا که در غیر این صورت، ممکن است هنگام پخته شدن مقداری از آنها پخته شود و بقیه خام بماند. همچنین حبوبات باید سالم و بدون سوراخ‌های ریز باشند، چون این سوراخ‌ها، مکان سوسک‌های ریز است که هنگام پخت از آنها خارج می‌شوند.

بدانید بهتر است

قبل از کوبیدن میخ به دیوار، اگر میخ را کاملا چرب کنید با اولین ضربه چکش، میخ به آسانی در دیوار فرو خواهد رفت.

اگر درون قالب‌های یخ، آب گرم بریزید تکه‌های مقاوم‌تری بدست خواهد آمد.

اگر می‌خواهید سفره  غذا، همیشه تمیز باشد و بوی غذا و چربی ندهد، هر بار پس از استفاده با آب و کمی سرکه بوسیله یک قطعه ابر، سفره را پاک کرده و خشک کنید.

چند نکته در مورد صیفی‌جات

در هنگام خرید کاهو دقت کنید، دل آن پیچیده باشد و ساقه آن بالا نیامده باشد، در غیر این صورت بخش عمده وزن کاهو از همان ساقه خواهد بود.

اسفناج و جعفری نباید ساقه بلند و خشن داشته باشند.

پیاز خوب سفت است و پوست خشک آن یکی دولا بیشتر نیست، نرمی پیاز و جدا شدن پوست آن نشانه‌ فساد یا سبز شدن است.

طعم و بوی برنجنکات خانه داری

برنج مرغوب باریک و کشیده است، یکدست و به رنگ سفید عاجی است، در پخت قد می‌کشد و پس از جذب روغن جلا می‌گیرد. همچنین برنج خوب سخت و محکم و زیردندان به سختی خرد می‌شود و هنگام پخت حجم آن افزایش پیدا می کند که این افزایش را ری کردن برنج می‌نامند. از یک پیمانه برنج ری‌دار خوب حدود سه پیمانه چلو در می‌آید. اگر قصد خرید مقدار زیادی برنج را دارید به اندازه یک خوراک از آن بپزید و طعم، رنگ و بوی آن را ببینید و سپس برای خرید تصمیم بگیرید.

غذای خوشمزه

برای آب‌پز کردن گل کلم، ابتدا آب را جوش بیاورید و سپس گل کلم خرد شده را در آن بریزید، در هنگام پختن گل کلم، کمی آب سیر با سرکه به آن اضافه کنید. برای آب‌پز کردن لوبیا سبز آن را در آب سرد بریزید و روی شعله اجاق قرار دهید.

سعی کنید مربا را در ظرف لعابی بپزید برای معطر کردن مرباهای سیب، به، هویج و گلابی از چاشنی‌هایی نظیر دانه‌ هل استفاده کنید و چوب‌دار چین، وانیل و گلاب را برای مربای آلبالو و گیلاس به کار ببرید به یاد داشته باشید چوب‌دارچین را پس از مدتی که در مربا جوشید بیرون بیاورید.

اگر فلفل غذای شما زیاد شد، چند دقیقه قبل از اینکه غذا را از روی حرارت بردارید، آب یک عدد لیموترش تازه یا آبلیمو در آن بریزید و خوب هم بزنید.       

                          

نکات خانه داری

لکه شمع و چربی

اگر لکه شمع روی میز یا کنسول چوبی ریخت، لکه را به آرامی با آب ولرم شسته و فورا با پنبه پاک کنید و از سمباده استفاده نکنید، سپس با پارچه پشمی و میله‌چوبی آن را صیقل دهید به هیچ عنوان شمع را نتراشید.

برای از بین بردن لکه چربی روی پارچه، مقداری نمک را در الکل حل کنید و به آرامی روی لکه بپاشید و یا می‌توانید مقداری آرد روی لکه بریزید و یک قطعه کاغذ خشک کن روی آن قرار داده و اتو بزنید، چربی جذب کاغذ می‌شود.

نگهداری مواد غذایی

بهتر است روغن جامد را درون ظرف سفالی یا لعابی نگهداری کنید و دقت کنید در ظرف حتما بسته باشد. برای نگهداری روغن از ظروف شیشه‌ای یا رنگ روشن استفاده نکنید. آرد را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

روغن زیتون تصیفه نشده را در یخچال نگهداری کنید و

برای اینکه روغن زیتون دیرتر خراب شود یک حبه قند داخل آن بیندازید.

آبغوره را در شیشه‌های کوچک بریزید و پس از باز کردن در شیشه، آن را سریع مصرف کنید.

هر گاه عسل شما شکرک زد، شیشه عسل را درون ظرفی از آب جوش که روی شعله ملایم گاز گذاشته‌اید قرار دهید تا شکرک آن ذوب شود. قارچ، کاهو، کرفس و لیموترش را نشویید، بلکه در پاکت کاغذی بپیچید و در یخچال نگهداری کنید، تا رطوبت یخچال به آن نفوذ کند و تازه بماند. پنیر پیتزا را در فریزر قرار ندهید، بلکه آن را در داخل کاغذ آلومینیومی و سردترین جای یخچال قرار دهید.

خرما را در داخل ظرف دربسته ریخته و داخل فریزر بگذارید در این صورت خرما هم تازه می‌ماند و هم یخ می‌بندد که همیشه می‌توانید تازه آن را میل کنید.

نگهداری وسایل برقی

لاستیک دور در و قسمت‌های خارجی یخچال را با آب گرم و مایع ظرف‌شویی تمیز کرده و با پارچه خشک کنید.

برای بوزدایی از یخچال تکه‌ای ذغال داخل یخچال قرار دهید و هر چند وقت یکبار آن را عوض کنید.

برای تمیز کردن ظروف چینی قیمتی و نفیس آنها را مدت کوتاهی در آب سرد، مقداری آب‌لیمو قرار دهید و بعد بشویید.

سبد حصیری یا پلاستیکی که محل قرار دادن ظروف شسته شده در آشپرخانه است خیلی زود چرک و کثیف می‌شود برای از بین بر دن جرم‌ها، بهترین راه‌حل استفاده از محلول آب و جوش‌شیرین به وسیله مسواک است.

روزی یک بار روی سماور و کتری را با پارچه مرطوب تر کنید و با حوله نرم آن را خشک نمایید. در مورد سماور برقی جهت انجام این کار حتما دو شاخه سماور را از پریز بیرون بکشید.

منبع: خانواده سبز

مقالات مرتبط

چگونه خانه را تمیز کنیم

قابل توجه نو عروسان

 نو آوری در کد بانو گری

تیز بینی در خانه داری

خانه داری مبتکرانه

با ظرافت عمل کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.