تبیان، دستیار زندگی
دكتر محمد باقر صدوق، مدیر كل محیط ‌زیست استان تهران از قرار گرفتن هوای تهران در وضعیت هشدار خبر داد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلودگی هوای تهران خطرناک شده

بیماران قلبی و تنفسی، سالمندان و كودكان در خانه بمانند

آلودگی هوا

دكتر محمد باقر صدوق، مدیر كل محیط ‌زیست استان تهران از قرار گرفتن هوای تهران در وضعیت هشدار خبر داد.

دكتر صدوق، در گفت‌وگو با همشهری ضمن اعلام این خبر افزود: اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، نشان می‌دهد غلظت آلاینده‌های مونواكسید‌كربن و ذرات معلق از حد مجاز فراتر رفته، در نتیجه شاخص كیفیت هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار گرفته است.

مدیر كل محیط ‌زیست استان تهران به سالخوردگان، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی توصیه كرد كه حتی‌المقدور از رفت‌وآمد در سطح شهر به‌ویژه در مراكز پر رفت‌وآمد خودداری كنند.

وی همچنین وضعیت هوا را برای انجام ورزش های هوازی نامطلوب دانست.

صدوق یادآور شد كه همكاری شهروندان در استفاده از وسایط حمل‌ونقل عمومی و پرهیز از سفرهای غیرضروری در داخل شهر می‌تواند در كاهش آلودگی هوای پایتخت مؤثر باشد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز با صدور اطلاعیه‌ای با توجه به قرار گرفتن شاخص كیفیت آلودگی هوا در شرایط «ناسالم» و موقعیت‌ «هشدار»، به شهروندان تهرانی توصیه‌هایی ارائه داد.

شیدا ملك افضلی، رئیس اداره آلودگی هوای وزارت بهداشت با توصیه به سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی برای ماندن در خانه به‌علت آلودگی هوا اعلام كرد: برای نخستین بار آمار مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی هوا در یك دوره زمانی دو ساله اواخر دی امسال همزمان با هفته هوای پاك اعلام می‌شود.

آلودگی هوا

آمار و ارقامی كه درباره مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تا كنون اعلام شده است، اساس علمی ندارد. این كار نیازمند یك بررسی اپیدمیولوژیك طولانی مدت و علمی است و مانند مرگ ناشی از مسمومیت با گاز CO (مونواکسیدکربن) نمی‌توان به‌صورت آنی، آمار قابل‌قبولی در این‌باره اعلام كرد.

وی ادامه داد: فقط در شرایطی می‌توان آمار مرگ آنی ناشی از آلودگی هوا را اعلام كرد كه آلودگی هوا از حد بحران بگذرد و باعث مرگ آنی شود، اما در شرایط هوای ناسالم، هشدار و حتی اضطرار، مرگ آنی ناشی از آلودگی هوا قابل محاسبه سریع نیست و نیازمند بررسی است، اگر چه این آلودگی ممكن است موجب خطرات جدی برای افراد سالمند و بیماران قلبی و تنفسی شود.

وی گفت:‌ بررسی علمی و قابل‌قبول مرگ‌و میر ناشی از آلودگی هوا نیازمند بررسی در یك بازه زمانی بین 1 تا 5 سال است.

بر اساس ماده 62 قانون برنامه توسعه چهارم، وزارت بهداشت موظف شده این آمار را در 8 شهر بزرگ كشور محاسبه و اعلام كند، این كار از 2 سال پیش در وزارت بهداشت شروع شده و تا آخر دی امسال نهایی می‌شود، تلاش ما این است كه این آمار حداقل درباره 4 شهر در هفته هوای پاك كه 26 دی تا 5 بهمن است اعلام عمومی شود و در اختیار دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد.

ملك‌افضلی بیان داشت: با این وجود می‌دانیم كه حملات قلبی و تنفسی برای كسانی كه سابقه این بیماری‌ها را دارند، در ایامی كه آلودگی هوا افزایش می‌یابد، بیشتر می‌شود. به همین علت توصیه ما به این افراد این است كه تا حد ممكن در این شرایط از خانه بیرون نیایند و در منزل بمانند تا خطر این حملات كم شود.

استفاده از ماسک در هوای آلوده

وی درباره استفاده از ماسك در زمان آلودگی هوا توضیح داد: توصیه وزارت بهداشت در مرحله اول این است كه افرادی كه در معرض خطرند، در زمان آلودگی هوا از خانه بیرون نیایند، حتی دانش‌آموزان در زنگ ورزش در كلاس بمانند، ورزش صبحگاهی در پارك‌ها به‌خصوص در نواحی مركزی شهر محدود شود؛ اما برای افرادی مانند نیروهای پلیس كه مجبورند در این شرایط بیرون باشند، ماسك‌های خاصی وجود دارد.

وی خاطر نشان ساخت: ماسك‌های استاندارد برای استفاده در زمان آلودگی هوا، انواع مختلفی دارد كه ماسك M3 از آن جمله است. همچنین ماسك‌های FPP شماره 1 تا 3 نیز از دسته‌ای است كه به نیروی انتظامی هم معرفی شده است و در داروخانه‌ها و مراكز مجاز عرضه می‌شود.

رئیس اداره آلودگی هوای وزارت بهداشت اضافه كرد: میزان اثرپذیری ناشی از آلودگی هوا به سه عامل بستگی دارد؛ اول نوع آلاینده، دوم طول مدت استنشاق هوای آلوده و سوم غلظت آلاینده است. به همین علت رفت‌وآمد در مناطق پرتردد و مركزی شهر خطرناك‌تر است و ماندن در خانه و تردد در حاشیه‌ها خطرات كمتری دارد.

غلامرضا معصومی، رئیس اورژانس كشور گفت: حملات قلبی در شهر تهران بعد از تشدید آلودگی هوا افزایش یافته است، اورژانس تهران نیز گر چه دستور كتبی اعلام آماده‌باش ندارد، اما عملاً در حالت آماده باش است.

مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی به‌علت ماهیت كاری خود همواره در حالت آماده باش هستند؛ اما اینكه به‌علت شرایط اضطراری آلودگی هوا و افزایش حجم ماموریت‌ها نیاز به اعلام آماده باش اضطراری باشد، چنین كاری هنوز صورت نگرفته است.

*مطالب مرتبط:

فصل آلودگی هوا و سلامت انسان

اثرات دود خودروها بر سلامت

فیلترهای هوا علیه آلودگی هوا

تأثیر آلودگی هوا بر کودکان

روزهای آلودگی هوا بیشتر مایعات بنوشید

آلودگی هوا همچنان قربانی می گیرد

افزایش شدید آلودگی هوا ی تهران و راه كارهای تغذیه ای 

بررسی نقش موثر تغذیه در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا

آلودگى هوا و اثرات احتمالى آن بر سلامتى

پژوهش ورزشی در خصوص هوای آلوده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.