تبیان، دستیار زندگی
دنیا و آخرت، دو دشمن ناهمگون‌اند و دو راه مختلف. هر که به دنیا بسپارد و ولایت دنیا را بپذیرد، به دشمنی با آخرت برخاسته است. دنیا و آخرت همانند مشرق و مغرب‌اند. و رهرو به هر کدام که نزدیک شود، از دیگری دور می گردد. دنیا و آخرت، هووی یکدیگرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کدام راه را انتخاب می کنی؟

آیین‌ زندگی(4)

طلاق

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

سومین قسمت از وصایای امام علی (ع) به فرزندشان امام حسن (ع) :

***

- و ذکره بما أصاب من کان قبلک من الأوّلین،

و (دلت را) یادش بیاور که از ابتدا بر سر پیشینیان چه آمده است.

اشارت:

و بگو که: « کجاست آن کسی که ثروت اندوخت و بر اندوخته‌هایش افزود و داشته‌هایش را ذخیره ساخت و از آنها محافظت کرد به این امید که این همه را برای فرزندانش می‌کند؟! 1

- و سر فی دیارهم و آثارهم.

- و در دیار و آثار گذشتگان سیر کن.

- فانظر فیما فعلوا و عمّا انتقلوا و این حلّوا و نزلوا،

- و ببین! دقیق ببین که آنان چه کردند؟! از که جدا شدند؟ به کجا کوچ کردند و در کدام منزل فرود آمدند؟!

- فانّک تجدهم قد انتقلوا عن الأحبّة، و حلّوا دیار الغربة.

بی‌‌تردید به این نتیجه خواهی رسید که:

آنان از یاران جدا شدند و هجرت به دیار غربت کردند.

حضرت مولا که دنیا را معبر و گذرگاه می‌داند و آخرت را محل ماندن و اقامت گاه ، با ظریف‌ترین تعبیر توصیه می‌کند که: محل ماندنت راسامان ببخش، نه معبر و گذرگاهت را.

- و کأنّک عن قلیل قد صرت کأحدهم.

- و چنان است که تو در اندک زمان، یکی از آنان خواهی بود.

- فأ صلح مثواک،

- پس جایگاه ابدی‌ات را سامان ببخش.

اشارت:

مثوی در لغت به معنای جایگاه و اقامت‌گاه و محل ماندن است.

و حضرت مولا که دنیا را معبر و گذرگاه می‌داند و آخرت را محل ماندن و اقامت گاه ، با ظریف‌ترین تعبیر توصیه می‌کند که: محل ماندنت راسامان ببخش، نه معبر و گذرگاهت را.

- و لا تبع آخرتک بدنیاک.

- و آخرتت را به دنیایت مفروش.

اشارت:

و فرمود: هر که آخرتش را به دنیایش بفروشد، هر دو را زیان کرده است. 2

دنیا و آخرت، دو دشمن ناهمگون‌اند و دو راه مختلف.

و فرمود:  هر که دل به دنیا بسپارد و ولایت دنیا را بپذیرد ، به دشمنی با آخرت برخاسته است. دنیا و آخرت همانند مشرق و مغرب‌اند. و رهرو به هر کدام که نزدیک شود ، از دیگری دور می گردد. دنیا و آخرت، هووی یکدیگرند. 3

- ودع القول فیما لا تعرف.

- و در آنچه نمی‌دانی ، دخالت نکن!

اشارت:

و جایی دیگر در تعریف عقل فرمود: عقل یعنی آنچه را که می‌دانی بگویی و به گفته خودت هم عمل کنی. 4

عاقل سخن نمی‌گوید مگر به حاجت یا حجت.

- و الخطاب فیما لم تکلّف.

- و سخنی را که وظیفه نداری نگو!

اشارت:

حضرتش در جایی دیگر، تعریف و تکلیف کلام را در موجزترین کلام، بیان فرموده است:

عاقل سخن نمی‌گوید مگر به حاجت یا حجت. 5

- و امسک عن طریق إذا خفت ضلالته.

- و به راهی که بیم گمراهی می ‌رود، قدم مگذار!

اشارت:

عده‌ای بر این باورند که: همه راه‌ها به خدا منتهی می‌شود 6 و بر این اساس از این جمله به ظاهر زیبا و عوام پسند چنین نتیجه می‌گیرند که: پس باکی نداشته باش از قدم گذاشتن در هر راهی و نوشیدن از هر مشربی و ارتزاق از هر مکتبی و تلمّذ و شاگردی نزد هر استادی و خواندان هر کتاب و تجربه کردن هر سیر و مسیر و سلوکی.

چپ و راست گمراهی است و مسیر مستقیم ، جاده منتهی به مقصد است.

اما دیدگاه حضرت مولا و توصیه حضرتش چنین نیست. او پیش از این به صراحت فرموده است که: الیمین و الشّمال مضلّه و الطریق الوسطی هی الجادّه. 7

چپ و راست گمراهی است و مسیر مستقیم ، جاده منتهی به مقصد است.

حضرتش نه تنها تجربه کردن راه‌های تاریک و غیرمستقیم را توصیه نمی‌کند که حتی از مسیری که در آن احتمال گمراهی می‌رود ، پرهیز می‌دهد. چرا که در فرصت کوتاه عمر، مجالی برای آزمون و خطایی از این دست نیست و امید اینکه از هر خطایی بتوان رست، هم نیست.

پی‌نوشت‌ها:

1- این الذین شیدوا الممالک و مهدّوا المسالک و آغائوا الملهوف و فروالضیوف. غررالحکم- جلد 2- صفحه 358

2- این من جمع فاکثر و احتقب و اعنقد و نظر بزعمه للولد.

غررالحکم- جلد 2- صفحه 359

3- من باع آخرته بدنیاء حسزهما غررالحکم- جلد 5- صفحه 257

4- انّ الدّنیا و الاخره عدوّان متفاواتان و سبیلان مختلقان. فمن احب الدّنیا و تولاها ابغض الاخرة و عاداها، و هما بمنزله المشرق و المغرب و ماش بینهما فکلّما قرب من واحد بعد من الاخر و هما بعد ضرتان.

غررالحکم- جلد 2- صفحه 656

5- العقل أن تقول ما تعرف و تعمل بما تنطق به. غررالحکم- جلد 2- صفحه 150

6- العاقل لا یتکلم الا بحاجة او حجة. غررالحکم- جلد 2- صفحه 35

7- مراد این عده از این جمله، غیر از کلام معصوم است که فرمود: راه‌های منتهی به خدا به تعداد نفوس خلایق است.

استاد سید مهدی شجاعی