تبیان، دستیار زندگی
این سوال همواره ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. اما اگر پاسخ مثبت باشد، چطور میتوان با موجودات زنده فرا زمینی ارتباط برقرار کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حیات در سیارات دیگر، آری-خیر

آیا در سیارههای دیگر نیز حیات وجود دارد؟

این سوال همواره ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. اما اگر پاسخ مثبت باشد، چطور میتوان با موجودات زنده فرا زمینی ارتباط برقرار کرد؟

از آنجا که مواد شیمیایی ارگانیک همه جا پراکنده هستند، این احتمال وجود دارد که در چنین جهان بزرگی سیارات دیگری مانند زمین وجود داشته باشند و امکان حیات در آنها فراهم باشد. اما هیچکس نمیداند که چه چیزی سبب آغاز حیات روی کره زمین شده است.

مشخصات هیچ سیاره دیگری از منظومه شمسی مانند زمین نیست. البته به تازگی سیارههایی شناسایی شدهاند که دور ستارههای دیگر- نه خورشید- میگردند. اما این سیارهها آنقدر از ما دورند که نمیتوانیم هیچ اطلاعاتی از آنها به دست آوریم.

آیا در سیارههای دیگر نیز حیات وجود دارد؟

در سال 1996 ناسا آثاری را روی صخرههای سیاره مریخ مشاهده کرد که احتمال داشت فسیل موجودات میکروسکوپی و زنده باشند. اطلاعات دیگر نیز تأیید کردهاند که سیاره مریخ در گذشته گرمتر و مرطوبتر از امروز بوده است. در واقع، مریخ تنها سیارهای است که دانشمندان احتمال میدهند بتوانند آثار حیات را بر آن بیابند. به همین دلیل، فضاپیماهایی که قرار است در آینده به مریخ بروند به گونهای طراحی شدهاند که میتوانند سطح مریخ را سوراخ کنند و در لایههای پایینتر از سطح آن به جستوجوی آثار حیات- میکروسکوپی- بپردازند. اما اگر به راستی ثابت شود که آثار کشف شده در صخرههای مریخی، به نوعی از حیات مربوط هستند، احتمالاً باید بپذیریم که جهان پر از حیات است.

آیا در سیارههای دیگر نیز حیات وجود دارد؟

یکی دیگر از شواهدی که تصور وجود حیات در سیارههای دیگر را تقویت کرده است. سیگنالهایی رادیویی است که رادیو تلسکوپها از 1960 به بعد از فضا دریافت کردهاند. این سیگنالها آهنگ مشخصی یا به عبارتی الگوی صوتی خاصی دارند، اما ضرباهنگ آنها مثل سیگنالهای مربوط به ستارههای تپنده، منظم نیست. البته هیچ مدرک مستندی در دست نیست که برای اثبات این فرضیه- حیات در فضا- و ارتباط آن با پیامهای رادیویی فضا به کار آید.

اما هیجان انگیزترین موضوعی که به فرضیه وجود حیات در فضا دامن زده است، مشاهده و گزارش «بشقاب پرنده» هاست.

برگرفته از کتاب: پرسش و پاسخ علمی برای بچهها

********************************

مطالب مرتبط

با اهمیت‌ترین جایزه جهان

شبنم چگونه شکل می‌گیرد؟

چسب 3000 ساله

کدام مادر، بچه هایش را زندانی می کند ؟

یک گوگل چیست؟

شیشه نشکن چیست؟

لنز بهتر است یا عینک؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.