تبیان، دستیار زندگی
در مورد شغل همسر آینده خود آنگونه بیندیشید كه حرفه اى پاك و خداپسند داشته باشد, نه درآمد كلان و بى حساب و كتاب یا موقعیت و مقام.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهیزیه ی عروس لیسانسشه!

جهیزیه ی عروس لیسانسشه!

در مقاله قبل با عنوان "خواستگاری چرا و چگونه ؟" در مورد فلسفه خواستگاری توسط مرد و چگونگی انتخاب ملاک های مناسب و میزان اهمیت آن برای همسر گزینی صحبت کردیم و راجع به ملاک زیبایی اشاراتی داشتیم. اما در این قسمت سعی داریم ملاک های دیگر انتخاب را بررسی نماییم.

ثروت

مال و ثروت در حد معمول و معقول چیز خوبى است و موجب استغنا و بى نیازى انسان از دیگران است. اما از آنجا كه ثروت, ضامن سعادت انسان نیست و سبب خوشبختى نمى شود, در انتخاب همسر نباید هدف و انگیزه به حساب آید. چه بسیارند ثروتمندانى كه از اخلاق حسنه و انسانیت بى بهره اند و از ثروت خود در مسیر صحیح استفاده نمى كنند.

اگر دختر و یا والدین او در انتظار همسر و دامادى پولدار باشند و یا پسر و والدین او به دنبال دخترى از طایفه پولدار هستند, بدانند كه شخصیت و سرنوشت خود و فرزندشان را به ثروت دیگران گره زده اند و در واقع فرزندشان را معامله كرده اند.

پیامبر اكرم(ص) مى فرماید: "هر كس به خاطر ثروت با زنى ازدواج كند, خدا او را به همان ثروت وامى گذارد."(1)

در مورد شغل همسر آینده خود آنگونه بیندیشید كه حرفه اى پاك و خداپسند داشته باشد, نه درآمد كلان و بى حساب و كتاب یا موقعیت و مقام.

زندگى زناشویى با مال و ثروت, صمیمى و با صفا نمى شود; آنچه كه زن و شوهر را دلباخته هم مى كند و از آنها افرادى فداكار و دلسوز مى سازد, چیزى غیر از ثروت است. معمولا زنى كه خود یا پدرش ثروتمند باشد و معیارهاى مادى را اصل بداند, همیشه بر شوهرش منت دارد و شوهر را سرافكنده و ذلیل مى كند, از این رو توصیه شده كه خانواده دختر و پسر از نظر اقتصادى تقریبا در یك سطح باشند تا یكى بر دیگرى مزیتى نداشته باشد. ثروت موجب خوش خلقى و سازگارى نمى شود. متاسفانه وضعیت فرهنگى و ارزشى برخى خانواده ها بگونه اى است كه نظام فكرى و تربیتى والدین و انتظارات غلط و نابجاى آنها - همچون ثروتمندبودن عروس و داماد - باعث تاخیر ازدواج به موقع فرزندانشان مى شود. آنها بدون توجه به عواقب دردناك این تاخیر جوانشان را به سوى فساد, انحراف, افسردگى روحى و بى بندوبارى سوق مى دهند و سپس تمام گناهش را به گردن جامعه و دیگران مى اندازند.

تحصیلات و شغل

تحصیلات عالیه در بافت خانوادگى یك ارزش اضافى و فضیلت است. زیرا با فرد تحصیل كرده و فهمیده بهتر مى توان تفاهم كرد و روشهاى علمى و عملى زندگى و تربیت فرزندان را به كار گرفت. لازم به ذكر است كه هر فرد تحصیل كرده و داراى مدرك بالا, فهمیده و اهل زندگى نخواهد بود, بلكه برعكس ممكن است بخاطر تحصیلاتش همسرش را تحقیر كند و از پذیرش نصیحت خیرخواهانه او سرباز زند. از این رو صرف تحصیلات را نمى توان معیار عقل و فهم و هنر زندگى شمرد; این دو, دو چیزند كه اگر با یكدیگر جمع شوند مى توان زندگى بهتر و هدفدارترى داشت. این سخن بدان معنا نیست كه در گزینش همسر باید دچار مشكل و وسواس شد و فقط به همسر ایده آل!! خیالى خود اندیشید و خواستگاران خود را رد كرد و یا هر دخترى را نپسندید, بلكه به این معنا است كه از بین خواستگاران و یا دختران مورد نظر خود, فردى را باید انتخاب نمود كه در حد معمول و متعارف, تبلور و جلوه اى از دانش اجتماعى و هنر همسردارى است اگرچه مدركش مورد دلخواه نباشد.

تحصیلات را نمى توان معیار عقل و فهم و هنر زندگى شمرد; این دو, دو چیزند كه اگر با یكدیگر جمع شوند مى توان زندگى بهتر و هدفدارترى داشت.

اما در مورد شغل همسر آینده خود آنگونه بیندیشید كه حرفه اى پاك و خداپسند داشته باشد, نه درآمد كلان و بى حساب و كتاب یا موقعیت و مقام. به عنوان مثال دختر به هنگام قبول خواستگاران باید به شغل همسرش و آثار و لوازم آن توجه داشته باشد; چون بعضى شغلها پردرآمدند و بعضى كم درآمد; لازمه بعضى شغلها مسافرت و دورى از خانواده است و در بعضى شغلها, رعایت نظافت كامل ممكن نیست و لازمه بعضى شغلها شب كارى است و خلاصه توجه به نوع شغل و پیامدهاى آن از ضروریات انتخاب همسر آینده است. اگر شغلى را براى همسرتان پذیرفتید, سعى كنید خود را با لازمه هاى آن تطبیق دهید.

شغل زن

بعضى مردان به هنگام ازدواج, همسرى را انتخاب مى كنند كه شاغل و كارمند و یا محصل است و طبیعى است كه خانمها نیز به انگیزه ه اى خدمت, استقلال اقتصادى, كمك خرجى شوهر, فرار از تنهایى و اشتغال در خانه و یا به دلایل دیگر, بر ادامه كارشان اصرار دارند. بعضى مردها كه نیازى هم به حقوق ماهانه همسرشان ندارند, از كار كردن او در خارج از منزل خشنود نیستند و از او مى خواهند كه شغلش را رها كند; و بعضى از خانمها در مقابل این درخواست مقاومت مى كنند كه گاهى هم این موضوع موجب اختلاف و حتى طلاق مى شود. بنابراین مرد نمى تواند نسبت به شغل همسرش بى تفاوت باشد, پس باید به هنگام خواستگارى به تبعات كار شغلى كه همسرش دارد و یا در آینده برخواهد گزید بیندیشد و سپس تصمیم بگیرد. دختر نیز براى حصول اطمینان از شوهر مى تواند به هنگام عقد شرط كند كه تحصیل و شغلش را ادامه دهد و مرد هم در صورت پذیرش مكلف به وفاى به تعهد خویش است.

پى‏نوشت‏ها:

1-  وسائل الشیعه, روایت  25006.

منبع: موسسه جهانی سبطین

مقالات مرتبط

نیمه گمشده من

مجردهای عاشق بخوانند

فقط دختر پسرای دم بخت بخوانند

ورود به عشق های ممنوعه

عشق بدون شرط

گذر از پیچ و خم خواستگاری

رویایی نیندیشید

لطفا با انگیزه ازدواج کنید

او را مجسمه نپندارید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.