تبیان، دستیار زندگی
با توجه به اینكه استفاده از گیاهان دارویى در درمان بیمارى ها از روند كندترى نسبت به داروهاى شیمیایى برخوردار است، یعنی زمان طولانی تری وقت می برد، ولى طبق تحقیقات به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسخه گیاهى براى سرماخوردگی

فرد سرماخورده

با توجه به اینكه استفاده از گیاهان دارویى در درمان بیمارى ها از روند كندترى نسبت به داروهاى شیمیایى برخوردار است، یعنی زمان طولانی تری وقت می برد، ولى طبق تحقیقات به عمل آمده، این روزها میزان مصرف این گیاهان نسبت به سال هاى قبل افزایش یافته و این مسئله نشان می دهد علی رغم درمان كندتر این قبیل گیاهان، عده اى از افراد به دلیل توجه بیشتر به موضوع سلامتى، این نوع درمان را به ضررهاى جانبى حاصل از داروهاى شیمیایى ترجیح داده اند و این گامى مهم در جهت زندگى سالم محسوب مى شود.

اگر شما نیز به این روش زندگى علاقه مندید پیشنهادهاى زیر مى توانند شما را در درمان گیاهى بیمارى سرماخوردگى و تبعات آن یارى دهند:

1- بُخور دادن از جمله رایج ترین اقدامات به هنگام بروز سرماخوردگى و مشكلات ناشى از آن مانند گرفتگى و خشكى مخاط بینى، سرفه و ... است و از آنجا كه منابع گرمازا به خصوص از نوع متمركز آن مانند شومینه و بخارى، هوا را خشك مى كنند، با كاربرد این لوازم، این مشكلات نیز افزایش مى یابند.

لذا همواره رطوبت مورد نیاز در اتاق را با قرار دادن كاسه یا كترى پُر از آب بر روى اجاق گاز یا بخارى و همچنین ریختن اندكى محلول اكالیپتوس در آن تامین كنید و یا اگر دستگاه بُخور دارید، به وسیله ی آن هواى موجود را مرطوب كنید.

بخور دادن

علاوه بر این اقدام، بهتر است بیمار با ریختن مقداری محلول اكالیپتوس در ظرف آب جوش، بُخور دهد، به این شکل که با انداختن حوله اى بر روى سرش، صورت خود را بالای ظرف حاوی مواد بُخور بگیرد و تا حد امكان تنفس هاى عمیق انجام دهد تا بخارهای آب و هواى گرم، بیشتر و به طور مستقیم وارد مجارى تنفسى او شود. سپس در پایان، حوله را بر روى صورت خود كشیده و تا پایان خشك شدن رطوبت و عرق موجود در سر و صورتش، حوله را به همان شکل نگه دارد و به فضاى سرد وارد نشود.

البته علاوه بر گیاه اكالیپتوس، گیاهان دارویى دیگرى نیز وجود دارند كه بُخور دادن آنها نیز در روند بهبودى این بیمارى بسیار تاثیرگذار است. در اینجا به چند نمونه از این گیاهان و همچنین طریقه استفاده صحیح از آنها اشاره خواهیم كرد:

الف- آویشن و گل بنفشه را به میزان مساوى مخلوط كرده و با مقدار مناسبى آب بجوشانید. بخارهاى ناشى از جوشیدن این مواد را بخور داده و باقى مانده محلول آن را پس از صاف كردن بنوشید.

ب- مقدارى ریحان و پونه خشك را به میزان مساوى با هم مخلوط كرده و درون كاسه اى پر از آب ریخته و در حالت جوش بر روى اجاق گاز بخور دهید (ترجیحاً از ریحان بنفش استفاده كنید).

ج- بخور مخلوط پر سیاوشان، آویشن و ریحان (هر كدام به میزان مساوى) در آب نیز براى سرماخوردگى بسیار مفید است. البته جوشانده این مخلوط را نیز به صورت خوراكى مى توان استفاده كرد.

لیمو ترش تازه

2- براى كاهش سرفه و گلودرد و همچنین در برخى مواقع جهت جلوگیرى از گسترش سرماخوردگى، روزى چندبار یك لیوان آب جوشیده داغ و یك قاشق غذاخورى عسل و چند قطره آب لیموترش تازه را با هم مخلوط كرده و بنوشید.

3- براى از بین بردن خارش گلو، مكیدن چند عدد میخك بسیار مفید است.

4- شلغم نیز از جمله سبزى هایى است كه خوردن آن همواره در روزهاى سرماخوردگى توصیه مى شود. رایج ترین طریقه استفاده از شلغم به صورت پخته با نمك یا شكر و یا مصرف آن در آش یا سوپ هاى ساده مخصوص بیمارى است، ولى بسیارى از افراد به خصوص بچه ها به جهت دوست نداشتن طعم پخته شلغم، از مصرف آن صرف نظر مى كنند، در حالى كه با دو روش دیگر مى توان از خواص آنتى بیوتیكى شلغم بهره مند شد:

شلغم

الف- شلغم را پوست كنده و به صورت خام بر روى سالاد فصل رنده كرده و میل كنید.

ب- پس از شستن شلغم، بدون پوست كندن، قسمت بالاى آن را با چاقو به صورت افقى برش بزنید. كمى از داخل شلغم را به وسیله قاشق مرباخورى گود كرده و فضاى خالى را با یك قاشق مرباخورى شكر پر كنید. سپس قسمت بریده شده را مانند در بر روى شلغم حاوى شكر قرار دهید. این كار را با چند شلغم انجام دهید. سپس آنها را درون كاسه اى در كنار هم چیده و به مدت یك شب تا صبح در یخچال بگذارید. پس از طى این مدت، هنگامى كه در هر یك از شلغم ها را باز كنید، با محلول آب شلغم و شكر مواجه مى شوید. این شربت عصاره شلغم است.

شما مى توانید مانند دارو روزى چند بار از این شربت استفاده كنید.

5- اغلب افراد گل گاوزبان را به جهت تاثیرات آرام بخشى و تقویت كنندگی قلب آن مى شناسند، حال آنكه این ها خواص فرعى این گیاه محسوب شده و بیشترین خاصیت این گیاه بر روى سرماخوردگى است.

گیاه گل گاوزبان ضدسرفه، خلط آور و معرق است.

این گیاه را به همراه عسل دم كرده و یا از جوشانده ی آن استفاده كنید.

الهام اسمعیلی- شرق

*مطالب مرتبط:

گیاهان دارویی مفید در سرماخوردگی

درمان و پیشگیری از سرماخوردگی با محصولات نعنا

ضدسرفه هاى طبیعى

سرماخوردگى، بیمارى فصل

سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا آلرژی؟

10باور غلط درباره سرماخوردگی(1) و(2)

باورهای غلط درباره سرماخوردگی كودكان

سرماخوردگی و مكمل های تغذیه ای

فردی که سرماخورده چه باید و چه نباید بخورد؟

13روش مبارزه با سرماخوردگی

ویتامین C علیه سرماخوردگی؟!

داروهای گیاهی را بی ضابطه مصرف نكنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.