تبیان، دستیار زندگی
WLANS(Wireless Local Area Networks ) این نوع شبكه برای كاربران محلی از جمله محیطهای(Campus) دانشگاهی یا آزمایشگاهها كه نیاز به استفاده از اینترنت دارند مفید می باشد. در این حالت اگر تعداد كاربران محدود باشند می توان بدون است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


آشنائی با شبكه های بی سیم

قسمت دوم

WLANS(Wireless Local Area Networks )

این نوع شبكه برای كاربران محلی از جمله محیطهای(Campus) دانشگاهی یا آزمایشگاهها كه نیاز به استفاده از اینترنت دارند مفید می باشد. در این حالت اگر تعداد كاربران محدود باشند می توان بدون استفاده ازAccess Pointاین ارتباط را برقرار نمود .در غیر اینصورت استفاده ازAccess Point ضروری است.می توان با استفاده از آنتن های مناسب مسافت ارتباطی كاربران را به شرط عدم وجود مانع تاحدی طولانی تر نمود.

WPANS(Wireless Personal Area Networks )

دو تكنولوژی مورد استفاده برای این شبكه ها عبارت از :IR (Infra Red ) وBluetooth (IEEE 802.15 ) می باشد كه مجوز ارتباط در محیطی حدود 90 متر را می دهد البته درIR نیاز به ارتباط مستقیم بوده و محدودیت مسافت وجود دارد .

WMANS(Wireless Metropolitan Area Networks )

توسط این تكنولوژی ارتباط بین چندین شبكه یا ساختمان در یك شهر برقرار می شود برایBackupآن می توان از خطوط اجاره ای ،فیبر نوری یا كابلهای مسی استفاده نمود .

WWANS(Wireless Wide  Area Networks )

برای شبكه هائی با فواصل زیاد همچون بین شهرها یا كشورها بكار می روداین ارتباط از طریق آنتن ها ی بی سیم یا ماهواره صورت می پذیرد .

جدول و شكل زیركاربرد انواع شبكه های بی سیم در فواصل متفاوت را نشان می دهد:

Meters

Network

0-10

Personal Area Network

0-100

Local Area Network

0-10000

Wide Area Network

امنیت در شبكه های بی سیم


سه روش امنیتی در شبكه های بی سیم عبارتند از :

-

WEP

(

Wired Equivalent Privacy

)

در این روش از شنود كاربرهایی كه در شبكه مجوز ندارند جلوگیریبه عمل می آید كه مناسب برای شبكه های كوچك بوده زیرا نیاز به تنظیمات دستی(KEY) مربوطه در هرClient می باشد.

اساس رمز نگاریWEP بر مبنای الگوریتمRC4بوسیلهRSA می باشد.

-

SSID

(

Service Set Identifier

)

شبكه هایWLAN دارای چندین شبكه محلی می باشند كه هر كدام آنها دارای یك شناسه (Identifier ) یكتا می باشند این شناسه ها در چندینAccess Pointقرار داده می شوند . هر كاربر برای دسترسی به شبكه مورد نظر بایستی تنظیمات شناسهSSID مربوطه را انجام دهد .

-

MAC

(

Media Access Control

)

لیستی ازMAC آدرس های مورد استفاده در یك شبكه بهAP (Access Point ) مربوطه وارد شدهبنابراین تنها كامپیوترهای دارای اینMAC آدرسها اجازه دسترسی دارند به عبارتی وقتی یك كامپیوتر درخواستی را ارسال می كندMAC آدرس آن با لیستMAC آدرس مربوطه درAP مقایسه شده و اجازه دسترسی یا عدمدسترسی آن مورد بررسی قرار می گیرد .این روش امنیتی مناسب برای شبكه های كوچك بوده زیرا در شبكه های بزرگ امكان ورود این آدرسها بهAPبسیار مشكل می باشد.

انواع استاندارد  802.11

اولین بار در سال 1990 بوسیله انستیتیوIEEE معرفی گردید كه اكنون تكنولوژیهای متفاوتی از این استاندارد برای شبكه های بی سیم ارائه گردیده است .

802.11

برای روشهای انتقالFHSS(frequency hopping spared spectrum )یاDSSS (direct sequence spread spectrum )با سرعت1 Mbpsتا2Mbps در كانال2.4 GHz قابل استفاده می باشد.

802.11a

برای روشهای انتقالOFDM (orthogonal frequency division multiplexing ) با سرعت54Mbps در كانال5GHz قابل استفاده است.

802.11b

این استاندارد با نامWI-Fi یاHigh Rate 802.11 قابل استفاده در روشDSSS بوده و در شبكه های محلی بی سیم نیز كاربرد فراوانی دارد همچنیندارای نرخ انتقال11Mbpsمی باشد.

802.11g

این استاندارد برای دستیابی به نرخ انتقال بالای20Mbps در شبكه های محلی بی سیم و در كانال2.4GHz كاربرد دارد.

جدول زیر خلاصه سایر استانداردهایIEEEدر شبكه های بی سیم را نمایش می دهد:

.

Bluetooth

نوع ساده ای از ارتباط شبكه های بی سیم است كه حداكثر ارتباط 8 دستگاه رابا تكنولوژیBluetoothپشتیبانی می كند دستگاههایی از قبیلPDA ، نوت بوك ، تلفن های همراه و كامپیوترهای شخصی از جمله این موارد هستند می دهد اگرچه این تكنولوژی ممكن است در صفحه كلیدها ،موس ها وHeadsetوHands-free تلفن های همراه نیز دیده شود این تكنولوژی در سال 1994توسط شركت اریكسون ایجاد شددر سال 1998تعداد كوچكی از كمپانیهای مشهور مانند اریكسون ،نوكیا ، اینتل و توشیبا استفاده شد. بلوتوس در فواصل كوتاهی بین 9 تا 90 متر كار می كنند این فاصله پشتیبانی به امنیت این تكنولوژی می افزاید .چرا كه اگر كسی بخواهد ارتباط شما را شنود كند گر چه به ابزار خاصی نیاز ندارد اما بایستی در فاصله نزدیكی از شما قرار بگیرد مهمتری ویژگی بلوتوس این است كه بر خلافInfraredموانعی مانند دیوار تاثیری بر روی سیگنال آن ندارند از تكنولوژی رادیوئی استفاده كرده كه خیلی گران نبوده و مصرف برق خیلی كمی دارد .




برگرفته از farsilinux.org