تبیان، دستیار زندگی
سردار شهید عبدالحسین برونسی عصر ٢٣ شهریور ١٣٢١ متولد شد، او پس از خدمت سربازی به مشهد مهاجرت كرد ابتدا به شغل های متفاوتی روی آورد اما سرانجام بنایی را انتخاب كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پشت صحنه فیلم « به كبودی یاس»

به کبودی یاس

سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از هنرمندان عرصه سینما رهنمودهایی درباره معرفی الگوهایی چون سردار شهید برونسی ارائه فرمودند.

این سردار خراسانی...

سردار شهید عبدالحسین برونسی عصر 23 شهریور 1321 متولد شد، او پس از خدمت سربازی به مشهد مهاجرت كرد ابتدا به شغل های متفاوتی روی آورد اما سرانجام بنایی را انتخاب كرد.

برونسی در جلسه های سیاسی و با ارشادهای مقام معظم رهبری با مسائل سیاسی آشنا شد و به صف مبارزان پیوست، او توسط عاملان حكومت دستگیر شد و ماموران ساواك دندان های او را زیر شكنجه شكستند.

برونسی جزو اولین نفرات اعزامی به كردستان بود كه با آغاز هجوم دشمن به جبهه های دفاع رفت و با رشادت های فراوان طی سال ها مبارزه از فرماندهی گروهان به فرماندهی تیپ هجدهم جوادالائمه(ع) رسید و ایثارگری های او زبانزد خاص و عام بود، تا آنجا كه دشمن برای سرش جایزه تعیین كرده بود.

این سردار سرافراز سرانجام در اسفند 63 و در عملیات «بدر» به شهادت رسید.

سال گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از هنرمندان عرصه سینما رهنمودهایی درباره معرفی الگوهایی چون سردار شهید برونسی ارائه فرمودند. پس از این جلسه جمعی از هنرمندان مامور تهیه آثار فاخر سینمایی شدند.

جواد اردكانی به همراه یك گروه، فیلم سینمایی « به كبودی یاس» را در رابطه با زندگی این شهید آغاز كرد. مرحله اول فیلم برداری آن در مشهد به پایان رسید و هم اكنون در تهران مراحل بعدی آن ادامه دارد.

ابراهیم اصغری(تهیه كننده) با بیان این كه فیلم « به كبودی یاس» بر اساس زندگی سردار شهید خراسانی عبدالحسین برونسی تهیه می شود گفت: ایده ساخت چنین اثری سال گذشته در دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از هنرمندان عرصه سینمای كشور مطرح شد.

اقدامات اجرایی بلافاصله پس از جلسه آغاز شد، جواد اردكانی پس از 3 ماه بر اساس مطالعاتی كه از قبل انجام شده بود و تحقیقاتی كه به عمل آمد فیلم نامه را نوشت و پس از طی مراحل مختلف مجوزهای لازم از جمله پروانه ساخت صادر و با حمایت مالی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی از مهرماه پیش تولید فیلم آغاز شد.

? انتخاب عوامل

؛وی درباره انتخاب عوامل و بازیگران گفت: درباره به كارگیری از همكاری هنرمندان حرفه ای با نویسنده و كارگردان( اردكانی) مشاوره شد و به این نتیجه رسیدیم كه این احتمال وجود دارد استفاده از هنرمندان مطرح ممكن است پاسخ گوی شخصیت های محوری و به خصوص سردار برونسی نباشد و پیش داوری هایی ایجاد كند، از این رو به سراغ بازیگران خوب عرصه تئاتر رفتیم و طی 2 ماه از میان 400 تن، بازیگران اصلی انتخاب شدند و بیشترین حساسیت نسبت به ایفاگر شخصیت شهید برونسی بود كه از نظر ظاهر، گویش و... فردی باشد كه به خوبی از عهده ایفای این نقش برآید و همچنین ویژگی هایی داشته باشد كه یادآور سردار شهید باشد.

? فیلم برداری

؛در پی تلاش های بسیار گروه برای فیلم برداری اواخر مهرماه آماده شد و اولین سكانس 11 آبان به پاس حرمت شهیدان و یاری جستن از ارواح مطهر آنان در بهشت رضای مشهد آغاز شد.ما به موازات فیلم برداری مونتاژ را نیز شروع كرده ایم تا بتوانیم با اجرای زمان بندی فیلم رابه جشنواره فجر برسانیم، در این راستا هم زمان در 2، 3 ماهی كه مراحل پیش تولید انجام می شد، اقدامات گسترده ای برای فراهم شدن زمینه برای فیلم برداری قسمت های جنگی در تهران انجام شد.

به این منظور پس از رایزنی و تحقیقاتی كه در استان های خراسان، خوزستان و تهران انجام گرفت مكانی مناسب برای فیلم برداری بخش جنگی پیدا نشد، لذا این لوكیشن در شهرك سینمایی دفاع مقدس تهران در بخش آبی خاكی در حجم گسترده طراحی شد و به این منظور از امكانات لجستیك و مهندسی بالایی بهره گرفتیم تا مكانی هرچه نزدیك تر به واقعیت، منطقه عملیات بدر و خیبر و چهارراه خندق محل شهادت سردار برونسی ایجاد شود، علاوه بر این موارد از نظرات مجید اخوان كه در عملیات بدر معاون سردار برونسی بود، برای هرچه به واقعیت نزدیك تر كردن مكان و صحنه ها استفاده شد.

? ریزش مخاطب سینمای دفاع مقدس

اردكانی كارگردان این فیلم درباره سینمای دفاع مقدس گفت:یكی از مشكلات عمومی سینمای دفاع مقدس از دست دادن مخاطب در مقایسه با 2 دهه قبل است و اكنون بسیاری از علاقه مندان این گونه آثار را از دست داده ایم، اما برای اقلیتی كه مانده اند باید فیلم ساخت اما برای این مخاطبان اندك باید متناسب با خواست و ذائقه آنان فیلم ساخته شود نه بر اساس ذائقه اكثریت، چرا كه این روش نه تنها این اكثریت را جذب نخواهد كرد، بلكه مخاطب محدود این گونه سینمایی را هم راضی نمی كند.

این كارگردان درباره نقش بازیگران مطرح در كسب توفیق فیلم های دفاع مقدس گفت: فیلم هایی با بازیگران مطرح ساخته شده است اما در فروش موفق نبوده اند، از این رو علاوه بر بازیگر عوامل دیگری در توفیق آثار موثر است مانند فیلم « روز سوم» كه دارای یك مثلث عشقی جذاب نیز می باشد و در انتخاب بازیگر نیز چهره های جوان پسندی به كار گرفته شده اند.

نمونه دیگر آثار موفق در گیشه فیلم « لیلی با من است» بود كه آن نیز به دلیل طنز مورد استفاده در اثر می باشد. چرا كه بازیگران آن اثر در دیگر فیلم ها هم حضور داشتند اما توفیقی كسب نكردند.

بنابراین با توجه به واقعیات موجود ونگاه واقع بینانه به سینمای دفاع مقدس چنانچه فیلمی ساخته شود، در عرصه این سینما به اهداف خود نیز می رسیم.

در این میان بخش دولتی وظیفه حمایت از آثار ارزشی را كه در سینمای ما مغفول مانده است بر عهده دارد و فیلم «به كبودی یاس» نیز در این طبقه قرار دارد و متناسب با این تعریف ساخته می شود وگرچه انتظار استقبالی همچون اكران فیلم های «روز سوم» و « لیلی با من است» را نداریم اما انتظار داریم در حد و اندازه های خود در جذب مخاطب موفق شود.

به این منظور از بسیاری جذابیت ها صرف نظر كردیم و با تمركز بر شخصیت این شهید عزیز به ارائه تصویر درستی ازاو همت كردیم.

اردكانی با بیان این كه سینمای دفاع مقدس ما تاكنون آسیب شناسی نشده است ادامه داد: اما آنچه به طور كلی می توان گفت: این است كه عوامل متعددی دست به دست هم داده اند كه اكنون شاهد كم رونقی این آثار می باشیم.

در این میان برخی عوامل نتیجه تغییرات اجتماعی است كه خارج از حوزه مدیران فرهنگی ما می باشد علاوه بر این در حوزه سینمای دفاع مقدس نیز سیاست گذاری دقیق و مناسبی نشده و یا به صورت صحیح اجرا نشده است.

وی تصریح كرد: این موارد در حالی مطرح می شود كه هنگام جنگ گفته می شد برای ساخت فیلم های فاخر دفاع مقدس به گذشت چند سال پس از جنگ نیاز داریم، اما اكنون كه دو دهه از پایان جنگ می گذرد می بینیم نه تنها اتفاقات مورد انتظار روی نداده است حتی حسرت فیلم های ساخته شده در دوره دفاع را هم می خوریم و از جمله عوامل موثر در كاهش تعداد ساخت فیلم های دفاع مقدس و كیفیت آن، كاهش حس و حال و شرایط دوران دفاع است كه هر چند از نظر فنی قوی تر شده ایم اما با كاهش روحیات دوران دفاع مقدس شاهد پس رفت در این زمینه می باشیم.

اردكانی هدف خود را از تهیه این فیلم معرفی این سردار خراسانی عنوان كرد و ادامه داد: به این منظور از بسیاری جذابیت ها صرف نظر كردیم و با تمركز بر شخصیت این شهید عزیز به ارائه تصویر درستی از او همت كردیم.

وی دیگر عوامل این فیلم را این گونه معرفی كرد: بازیگران: داوود عین آبادی (برونسی)، محمد تقی نژاد، علی بكائیان، حسن چودن، رضا نامدار، علی كشوری، سعید ولی زاده، روشنك سه قلعه گی، حكیمه خاكسار، ندا كوهی و...

گروه صحنه و لباس شهری: علی تابع امام، محمود صادقی و زهرا بارچیان، گروه صحنه جنگی: محمد بصیرتیان، محمد شهریاری، مهدی ملك ایزدی، محسن رجبی و بهروز محسنی.

مدیر فیلم برداری: محمد تقی پاك سیما، تدوین: حسن ایوبی، دستیار اول كارگردان و برنامه ریز: علیرضا نجف زاده، جلوه های ویژه: داود رسولیان، مشاور نظامی: مجید اخوان، فیلم بردار: محمد ابراهیمیان، عكاس: محسن سیدی، تهیه كننده: ابراهیم اصغری و...