تبیان، دستیار زندگی
می ‌گویند شاید در آینده نیازی به خرید خمیردندان نداشته باشید، چون مسواک‌ های نسل آینده، شما را از مصرف خمیردندان بی ‌نیاز می ‌کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با انواع خمیردندان آشنا شوید

خمیردندان

می ‌گویند شاید در آینده نیازی به خرید خمیردندان نداشته باشید، چون مسواک‌ های نسل آینده، شما را از مصرف خمیردندان بی ‌نیاز می ‌کنند. دانشمندان در داخل این مسواک‌ ها، هسته ‌ای از جنس "دی‌اکسید‌تیتانیوم" قرار داده‌اند که موجب نوعی واکنش الکتروشیمیایی می ‌شود که به راحتی پلاک ‌های میکروبی و جرم را از روی دندان‌ ها برمی‌ دارد. ولی تا قبل از اینکه چنین مسواک‌ هایی به بازار بیایند، شما باید همچنان به دنبال خرید یک خمیردندان مناسب باشید.

مطلب زیر را بخوانید تا خمیردندانی را بخرید که علاوه بر طعم و رنگ دلخواه شما، بتواند از پوسیدگی دندان‌ های شما نیز پیشگیری کند.

خمیردندان های ضد پوسیدگی

خمیردندان ‌های حاوی فلوراید، اثر کاهش دهندگی پوسیدگی دندان‌ ها را بر عهده دارند. مطالعات نشان می ‌دهد اگر شما در سنین کودکی یعنی حدود 2 سالگی از خمیردندان فلوراید دار استفاده کنید و همچنان به مصرف آن در سنین بزرگسالی ادامه دهید، می‌ توانید تا 44 درصد از پوسیدگی دندان ‌ها جلوگیری کنید. اگر شما دنبال خرید این خمیردندان ‌ها هستید، باید بگویم که در این نوع خمیردندان‌ها معمولا فرمول فلوراید و یا کلمه فلوراید دار را به زبان کشور سازنده روی تیوپ خمیر دندان می‌ نویسند.

خمیردندان‌های سفید کننده

این روزها خیلی ‌ها به دنبال خرید خمیردندان‌هایی هستند که هر چه بیشتر دندان ‌هایشان را سفید کند. از طرفی دیگر شرکت‌ های سازنده خمیردندان نیز در رقابت شدید با هم هستند تا خمیردندان‌ هایی را ارایه دهند که مشتریان بیشتری را به خاطر خواص سفید کنندگی بیشتر آن، جذب کند.

خمیردندان

ولی شما باید به عنوان یک مصرف کننده از خمیردندان‌های سفید کننده انتظارات منطقی داشته باشد.

این خمیردندان ها دارای مواد ساینده و پاک ‌کننده قوی هستند که موجب تمیزی و سفیدی و شفافیت دندان‌ها می‌شوند.

لذا اگر دندان‌هایی سالم و بدون پوسیدگی دارید، ما خرید این خمیردندان‌ ها را به شما توصیه می ‌کنیم، ولی اگر دندان‌هایتان دارای پوسیدگی متعدد و مینای آسیب دیده است، بهتر است دور این خمیردندان‌ها را خط بکشید، چون مواد شیمیایی قوی موجود در آنها به طور مستقیم روی عاج دندان قرار گرفته و سبب بروز حساسیت دندانی در شما می‌ شود.

خمیردندان‌ های ضد حساسیت

بیشتر شرکت های تولید کننده خمیردندان در میان محصولات خود، خمیردندان های ضد حساسیت را هم به بازار عرضه می ‌کنند. این خمیردندان‌ها مخصوص افرادی است که دندان‌ های حساسی دارند و با خوردن بستنی یا آب یخ یا چای و قهوه داغ، ناگهان دندان‌هایشان درد شدیدی را احساس می ‌کند.

اگر شما هم چنین مشکلی دارید یک تیوب از این خمیردندان ‌ها بخرید، ولی فراموش نکنید این خمیردندان‌ها برای استفاده روزمره و دایمی نیست. به طور معمول باید دو هفته از این خمیردندان‌ها استفاده کنید و بعد از آن تا چند هفته با خمیردندان‌ معمولی دندان ‌هایتان را مسواک بزنید. سپس با توصیه دندان پزشک، برای برطرف شدن مشکلتان، یک یا چند دوره دیگر از این خمیردندان‌ها استفاده کنید.

خمیردندان‌ های ضد جرم

اگر سیگاری باشید، گاهی وسوسه می‌ شوید که یک خمیردندان ضد جرم مخصوص سیگاری ها را بخرید و از شر جرم‌ های روی دندان‌ و تغییر رنگ آن خلاص شوید.

جرم دندان

ما به شما توصیه می ‌کنیم که از خمیردندان های ضد جرم استفاده نکنید. این خمیر‌دندان‌ ها حاوی موادی است که قدرت سایندگی شان بالاست. بنابراین اگر شما هر شب از این خمیردندان ها استفاده کنید، باید در انتظار سایش مینای دندان هایتان باشید که از این محل‌های ساییدگی، دندان‌ها حساس می‌ شوند و شما با خوردن هر خوراکی یا نوشیدنی سرد و گرم احساس درد خواهید کرد.

ذرات ساینده این خمیردندان ها، سایش لثه‌ ها را هم در پی دارند. بنابراین اگر سیگاری‌ نیستید، اصلا چنین خمیردندانی را نخرید.

اگر هم سیگاری هستید استفاده از این خمیردندان‌ها را به یک ‌بار در هفته و یا هر دو هفته یک ‌بار کاهش دهید.

خمیردندان ‌های چینی

شاید برخی از خمیردندان ها، قیمت بسیار ارزانی داشته باشند. بیشتر این خمیردندان‌ ها، چینی هستند که استفاده از آن ها ممنوع اعلام شده است. چندی پیش اخباری درباره سمی بودن ترکیبات خمیردندان‌های چینی در بازارهای جهانی پخش شد و بسیاری از کشورها واردات خمیردندان از چین را ممنوع کردند.

توصیه آخر

هنگام خرید خمیر دندان، باید وجود موادی مانند "دی‌اتیلن گلیکول، دی ‌گلیکول" و یا "دی‌ گلیکول استئارات" را در آن بررسی کنید، اما ممکن است بعضی از خمیردندان ‌ها، لیست مواد تشکیل ‌دهنده را ذکر نکرده باشند که در این صورت باید به نام کشور سازنده، نشان استاندارد و مجوز وزارت بهداشت توجه کنید.

دکتر گلرخ ثریا
هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

چگونه فلوراید از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند؟

فلوراید پوسیدگی دندان را پنهان می کند

چگونه مسواک می زنید؟

فلوراید؛ شمشیر دو لبه

مواد سفیدكننده دندان: مفید یا مضر؟

دندان شما کاملا سفید است!

مراقبت از دندان کودک مدرسه ای

دندان های كوچك، اما مهم

ضرورت نگهداری از دندان ها

استفاده از سفیدکننده‌های دندان در خانه

مقدار پوسیدگی دندان، به شکل و نوع ماده غذایی بستگی دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.