تبیان، دستیار زندگی
چگونه برای بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزانمان با والدین ارتباط برقرار کنیم و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدای تجربه

صدای تجربه
مقدمه

یاددهی موفق، به کاربرد شیوه های آموزشی متنوع و متناسب با نیازهای دانش آموزان بستگی دارد. درگیر کردن والدین در آموزش دانش آموزان مستلزم استفاده از رویکردهای بسیاری است.

از جمله آنها 8 نکته ای است که در ادامه می آید.

« در هیجده سال اول زندگی، دانش آموزان فقط 9 درصد وقت خود را صرف امور مدرسه می کنند و 91 درصد بقیه وقت آنان در ارتباط با منزل و محیط بیرون می گذرد که تأثیر فوق لعاده ای روی یادگیری آنان می گذارند. ما نمی توانیم دانش آموزانمان را در خلا آموزش دهیم؛ تعلیم و تربیت باید تلاشی مشترک بین خانه و مدرسه باشد.»

معمولاً مدرسه ها در جذب والدین ضعیف عمل می کنند. شواهد جدید نشان می دهند خانواده در موفقیت تحصیلی دانش آموزان نقش حیاتی دارد.و شرکت خانواده در آموزش، عامل اساسی در موفقیت دانش آموز محسوب می شود. اگر مدرسه ها به والدین بها ندهند یا تاثیر آنها را در آموزش منفی بدانند یا آن ها را از تعلیم و تربیت فرزندانشان کنار بگذارند، نگرش هایی در خانواده ها بوجود می آید که از موفقیت دانش آموزان در مدرسه ممانعت به عمل می آورند. والدینی که از مدرسه کودک خود کنار گذاشته می شوند، پیاپی و به صورت پنهانی به فرزندان خود القا می کنند که این مدرسه ارزش آن را ندارد که وقتم را صرفش کنم، پس چرا تو وقتت را آن جا تلف می کنی.

مدرسه های راهنمایی و دبیرستان نسبت به این پدیده بسیار آسیب پذیر هستند؛ چون بسیاری از والدین تا پایان دوره ابتدایی، به چگونگی تحصیل فرزندان خود توجهی ندارند. برخی از بررسی ها نشان می دهند، در جوامع حاشیه شهرها که آموزش و تعلیم و تربیت به آنها بسیار اهمیت دارد، در حدود 40 درصد والدین هرگز مدرسه راهنمایی یا دبیرستان فرزندان خود را ندیده اند. از این رو، مربیان، خصوصا در سطح راهنمایی، نمی توانند انتظار داشته باشند، گردهمایی های اجباری والدین که تلاشی است برای ارتباط با آن ها ، کافی باشد. آن ها باید مبتکر ترفندهایی باشند که والدین را به همکاران اصلی تعلیم و تربیت پسران و دخترانشان تبدیل کند.

آنچه به فکر رسید یک سلسله دستورالعمل ها برای به خدمت گرفتن هر چه بیش تر والدین در تعلیم و تربیت فرزندانشان است. برخی از این دستورالعمل ها که شما نیز می توانید از آن ها استفاده موفقیت آمیز بکنید، عبارتند از:

• طی دو هفته اول مدرسه ، به منزل دانش آموزان خود تلفن کنید. این کار برای والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی یا راهنمایی این پیام مهم را در بر دارد که : « من توجه شما را به تعلیم و تربیت فرزندتان جلب می کنم و در این راه به همکاری با شما نیاز دارم. »

به این ترتیب، زمینه ای فراهم می شود تا بتوان بحث در مورد موضوعات مهمی نظیر درس یا تکلیف منزل دانش آموزان را راحت تر مطرح کرد.

• آنچه را که در کلاستان می گذرد، به طور منظم منتشر کنید. انتشار ماهنامه یا حداقل فصلنامه ای با همکاری والدین ارزشمند است. ارتباط نوشتاری با والدین دانش آموزان را پر طول و تفصیل نکنید. از نظر برخی از والدین، نامه های سرشار از مسائل آموزشی، حس ترس یا بی اعتمادی را که ممکن است طی سال ها تجربه شخصی منفی، چه به عنوان دانش آموز و چه به عنوان والدین، در آنان ایجاد شده باشد، قوی تر می کند.

• هر زمان که امکان پذیر باشد از فناوری های جدید، نظیر : پست الکترونیکی، صفحات وب برای پیام رسانی استفاده کنید. پیام های حساس (مهم)، نباید در پیام گیرها گذاشته شوند؛ زیرا معلوم نیست ابتدا چه کسی به آنها گوش می دهد. به والدین تفهیم کنید که پست الکترونیکی غالبا مستقیم ترین مسیر ارتباطی است. در مورد معلمان دوره راهنمایی، ارتباط رایانه ای با دانش آموزان بسیار سودمند است.

• نسبت به ویژگیهای انجمن اولیا و مربیان حساسیت به خرج دهید. بسته به شرایط انجمن، ممکن است گردهمایی های والدین خارج از مدرسه برگزار شود. از والدین در منزل آنها دیدار کنید. و میزبان آنها در جشن روز اول سال تحصیلی جدید باشید. به این ترتیب امکان به خدمت گرفتن والدینی که از حضور شخصی در مدرسه احساس خوشایندی ندارند، فراهم می شود.

• به والدینی که تصویر بدی از گردهمایی ها دارند، فرصت هایی برای دیدار از مدرسه بدهید. قدری تفکر خلاق می تواند شما را به موفقیت های زیادی برساند. وادار کردن دانش آموزان به این که کارهای خود را در معرض دید والدین دعوت شده قرار دهند، یا اتخاذ یک برنامه « بازگشت به مدرسه » می تواند ضمن اینکه تجربه های لذت بخشی به دست دهد، برنامه های تحصیلی مدرسه شما را نیز پیش ببرد.

• بر اساس موفقیت اقتصادی – اجتماعی والدین کلیشه سازی نکنید. والدینی که در امور مدرسه مشارکت دارند و نیز والدینی که چنین مشارکتی ندارند، ممکن است از سطح درآمد متفاوتی برخوردار باشند. رویکرد هر کدام از والدین را در زمان مشخص در نظر بگیرید.

• با ارسال پیام هایی، به درستی از دانش آموزان تمجید کنید. این کار را می توانید چه از طریق تلفن به والدین و چه با ارسال کارت پستال برای خود دانش آموزان انجام دهید. چنین ارتباطی، این پیام قوی را در بردارند که شما می خواهید کمک کنید، این ایده که مدرسه تمایل ندارد با والدین ارتباط برقرار کند، کنار گذاشته شود.

آموزش موفق غالبًا وابسته به کاربرد شیوه های آموزشی متنوعی است که با سبک های یادگیری دانش آموزان تناسب دارند.

منبع

مجله اینترنتی تعلیم و تربیت.

www.Education-world.com/a-curr/curr415.shtml.

مریم دانای طوسی

مجله رشد معلم  ، شماره 7