تبیان، دستیار زندگی
سی صدر دوران كودكی تحصیلات حوزوی و دانشگاهی ( ) هجرت به لبنان، اهداف و فعالیت ها ربوده شدن مسئولیت رژیم لیبی تأسیس حركت المحرومین ( ) وصیت نامه شهید چمران به ایشان ( ) آلبوم عكس دوران كودكی امام موسی صدر، سال 1307ه.ش در بیت ر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام موسی صدر

دوران كودكی

تحصیلات حوزوی و دانشگاهی   (مشاهده فیلم) 

هجرت به لبنان، اهداف و فعالیت ها

ربوده شدن

مسئولیت رژیم لیبی

تأسیس حركت المحرومین (مشاهده فیلم)

وصیت نامه شهید چمران به ایشان (مشاهده فیلم)

آلبوم عكس

 فیلم سخنان امام خمینی (ره)درباره پیگیری قضیه ربودن امام صدر

امام موسی صدر در جوانی

دوران كودكی

امام موسی صدر، سال 1307ه.ش در بیت روحانیت و مرجعیت در محله عشقعلی شهر قم در یك منزل اجاره ای چشم به جهان گشود. پدرش مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید صدرالدین صدر یكی ازمراجع معظم تقلید وقت بود. خاندان شریف صدر ازتبار پاك پیشوای هفتم شیعیان، امام موسی كاظم(ع) و از سلسله سادات علوی به شمار می آیند. این نسل نور، از قرون متمادی در 2 سلسله صدر و شرف الدین امتداد یافت و از میان آن ها شخصیت های بزرگ علمی، سیاسی ، اجتماعی پا به عرصه وجود گذاشتند كه هر یك درایران، عراق و لبنان طلایه دار علم و دانش و جهاد و هدایت شدند . 1 مادرش بی بی صفیه نیز از سلاله پاك پیامبر است، چرا كه او دختر عالم مجاهد مرحوم آیت الله العظمی حاج آقا حسین قمی است كه تبارشان با 28 واسطه به امام حسن مجتبی(ع) گره می خورد.

امام موسی صدر دوره ابتدایی و متوسطه را در دبستان حیات سپری نمود.

تحصیلات حوزوی و دانشگاهی

آیت الله سید موسی صدر پس از اتمام سیكل اول و بخش مقدمات علوم حوزوی، درخرداد سال 1322 رسماً به حوزه علمیه قم پیوست و طی مدتی كوتاه، ضمن بهره گیری از محضر حضرات آیات سید محمد باقر سلطانی طباطبایی، شیخ عبدالجواد جبل عاملی، امام خمینی و سید محمد محقق داماد، دروس دوره سطح را به پایان رسانید. وی از ابتدای بهار سال 1326 وارد مرحله درس خارج گردید و تا اواخر پاییز سال 1338، یعنی قریب 13 سال تمام، از مدرسین بزرگ حوزه های علمیه قم و نجف كسب فیض نمود. اساتید اصلی دروس خارج ایشان در قم، حضرات آیات سید حسین طباطبایی بروجردی، محقق داماد، صدر و سید محمد حجت و در نجف، حضرات آیات سید محسن حكیم، سید ابوالقاسم خویی، شیخ حسین حلی و شیخ مرتضی آل یاسین بودند. امام موسی صدر دروس فلسفی را نزد حضرات آیات سید رضا صدر و علامه سید محمد حسین طباطبایی در قم و نزد آیت الله شیخ صدرا بادكوبه ای در نجف فرا گرفت. دوستان اصلی هم بحث امام موسی صدر را در قم، حضرات آیات سید موسی شبیری زنجانی، سید مهدی روحانی، شهید دكتر بهشتی، سید عبدالكریم موسوی اردبیلی و شیخ ناصر مكارم شیرازی و در نجف آیت الله شهید سیدمحمد باقر صدر تشكیل می دادند.اما موسی صدر در طول زندگی حوزوی خود شاگردان برجسته ای را تربیت كرده است. معروفترین آنان در ایران آیت الله شیخ یوسف صانعی از مراجع معظم امروز و در لبنان شهید سید عباس موسوی دبیر كل سابق حزب الله هستند.

اما موسی صدر دركنار تحصیلات حوزوی، دروس دبیرستان خود را به اتمام رساند، در سال 1329 به عنوان اولین دانشجوی روحانی در رشته " حقوق دراقتصاد" به دانشگاه تهران وارد و در سال 1332 از آن فارغ التحصیل گردید. امام موسی صدر قبل از عزیمت به نجف اشرف، از سوی علامه طباطبایی مسئولیت نظارت بر نشریه" انجمن تعلیمات دینی" را بر عهده گرفت. وی همزمان با تحصیل درحوزه علمیه نجف، به عضویت هیات امناء جمعیت " منتدی النشر" در آمد و پس از بازگشت به قم ضمن اداره یكی از مدارس ملی این شهر، مسئولیت سردبیری مجله تازه تاسیس" مكتب اسلام" را عهده دار گردید. از مهمترین اقدامات امام موسی صدر در آخرین سال اقامت در شهر قم، تدوین طرحی گسترده جهت اصلاح نظام آموزشی حوزه علمیه بود كه با همفكری حضرات آیات دكتر بهشتی، مكارم شیرازی و برخی دیگر از بزرگان امروز صورت پذیرفت.

امام موسی صدر در میان مردم لبنان

هجرت به لبنان: اهداف و فعالیت ها

امام موسی صدر در اواخر سال 1338 و به دنبال توصیه های حضرات آیات بروجردی، حكیم و شیخ مرتضی آل یاسین، وصیت مرحوم آیت الله سید عبدالحسین شرف الدین رهبر متوفی شیعیان لبنان را لبیك گفته و به عنوان جانشین آن مرحوم، سرزمین مادری خود ایران را به سوی لبنان ترك نمود. اصلاح شئون اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شیعیان آن روز لبنان از یكسو و استفاده از ظرفیت های منحصر به فرد لبنان جهت نمایاندن چهره عاقل ، عادل، انساندوست و سازگار با زمان مكتب اهل بیت به جهان از سوی دیگر، اهداف اصلی این هجرت را تشكیل می داد.

این در حالی بود كه مردم لبنان به رغم داشتن تاریخ و فرهنگ غنی اسلامی در اثر نفوذ استعمار فرانسه از هویت اصیل اسلامی خویش، بیگانه وبه یك ملت حقیر و ضعیف تبدیل شده بودند، به طوری كه جوانان لبنانی، مسلمان بودن خود را كتمان می كردند و برای جبران این خلاء، مرده های خود را در قبرستان های مسیحیان دفن می نمودند و به گروههای چپ و راست گرایش شدید داشتند.

با یك دهه تلاش شبانه روزی و طاقت فرسای امام موسی صدر در لبنان، تحول عظیمی از نظر فرهنگی، دینی و سیاسی دراین كشور پدید آمد. مسلمانان و شیعیان به هویت اسلامی و شیعی خود روی آوردند، مسلمان بودن و شیعه شدن، مایه عزت و افتخار شد.علاوه بر مسلمانان شیعه و سنی، مسیحیان نیز شیفته و شیدای امام موسی شدند چنان كه جوانان مسیحی، هنگام ازدواج به حضورش می شتافتند و از وی درخواست می كردند تا عقد ازدواج آنها را، او جاری سازد و به این نیز افتخار می كردند. او علاوه بر این كه در جبهه لبنان و فلسطین، شیعه، سنی و مسیحی را بر ضد دشمن مشترك، اسرائیل غاصب، متحد و بسیج كرد، می رفت تا در سطح جهانی، كشورهای اسلامی، عربی را نیز به این مرحله از رشد، شكوفایی وبالندگی برساند كه دراین مقطع، دشمنان اسلام احساس خطر جدی كردند و در یك توطئه مشترك و حساب شده با همكاری برخی ایادی خود در منطقه، وجود پر بركت او را از امت اسلامی گرفتند. بدین ترتیب امام موسی صدر در نهم شهریور 1357 در كشور لیبی در حالی كه میهمان قذافی بود، به طور غیر منتظره ناپدید شد.

ربوده شدن

امام موسی صدر در 3 شهریور سال 1357 و درآخرین مرحله از سفر دوره ای خود به برخی كشورهای عربی، بنابر دعوت رسمی معمر قذافی به كشور لیبی وارد و در روز 9 شهریور در آنجا ربوده گردید. رژیم لیبی در 27 شهریور 1357 و به دنبال التهاب فوق العاده مردم لبنان، حوزه های علمیه و مطبوعات منطقه با انتشار بیانه ای رسماً اعلان نمود كه امام موسی صدر و دو همراه ایشان با پرواز شماره 881 مورخ 9 شهریور هواپیمایی آلیتالیا، طرابلس را به سوی رم ترك كرده اند.

مسئولیت رژیم لیبی

كمیته تحقیق دولت لبنان پس از یك ماه تحقیق و بررسی اسناد و مدارك ذیربط دركشورهای لیبی و ایتالیا، در مهر 1357 به دولت متبوع خود گزارش نمود كه امام صدر و دو همراه وی نه تنها به رم نرسیده اند بلكه در تاریخ مقرر و با پرواز نام برده شده در بیانیه رژیم نیز خاك طرابلس را ترك نكرده اند. قاضی تحقیق دادستانی شهر رم در خرداد 1358 با صدور حكمی اعلام كرد كه امام موسی صدر و دو همراه وی نه تنها از هیچ طریقی وارد خاك ایتالیا نشده اند، بلكه با پرواز شماره 881 مورخ 9 شهریور 1357 شركت آلیتالیا نیز خاك لیبی را ترك نكرده اند.

امام موسی صدر

تاسیس حركت المحرومین

در شمالی ترین نقطه كشور لبنان، جایی كه دره بقاع به كشور سوریه می رسد، روستای جنتا واقع شده در این روستا بود كه حركت المحرومین و جنبش امل با فرماندهی شهید دكتر چمران و زعامت امام موسی صدر پاگرفت، در سال 1947 میلادی 5 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران دكتر مصطفی چمران و امام موسی صدر به این جمع بندی رسیدن كه از این پس برای حفاظت شیعیانی لبنانی در برابر تهدیدات روز افزون دشمنان داخلی و خارجی نیاز به تشكیل بازوئی نظامی است تا از جنبش نوپای حركت المحرومین دفاع كند.

در روستای جنتا آموزش های نظامی و اولین دوره های نظامی حركت المحرومین ایجاد گردید، و پس از ربوده شدن امام موسی صدر و فقد شهید دكتر چمران باز هم آموزش نظامی توسط سپاه پاسداران برقرار بود و آموزش های لازم به نیروهای مقاومت اسلامی داده می شود.

وصیت شهید چمران به امام موسی صدر

وصیت می كنم به كسی كه او را بیش از حد دوست دارم. به معبود من به معشوق من، به امام موسی صدر، كس كه او را مظهر علی می دانم، كسی او را وارث حسین می خوانم كسی رمز طایفه شیعه و افتخار آن و نماینده 1400 سال درد و غم و حرمان و مبارزه و سر سختی و حق طلبی و بالاخره شهادت است، این جملات مطلع وصیت نامه عشقانه ای است از دكتر مصطفی چمران به امام موسی صدر كه از لابلای اوراق شخصی اش به جا مانده در جنوب لبنان یافت شده است.