تبیان، دستیار زندگی
«عباس كیارستمی» در فیلم پشت صحنه «زیر درختان زیتون» كه در برنامه تصویر هنرمند به نمایش در آمد،گفت: فیلم خوب فیلمی است كه به نظر برسد كارگردان ندارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کیارستمی: فیلم خوب یعنی این

عباس کیارستمی

فیلم خوب فیلمی است كه به نظر برسد كارگردان ندارد.

«عباس كیارستمی» در فیلم پشت صحنه «زیر درختان زیتون» كه در برنامه تصویر هنرمند به نمایش در آمد،گفت: فیلم خوب فیلمی است كه به نظر برسد كارگردان ندارد.

روز چهارشنبه فیلم و گفت‌وگو با عباس كیارستمی ساخته حمیده شریف‌راد در برنامه تصویر هنرمند به نمایش درآمد.

بنا بر این گزارش، كیارستمی در این فیلم با اشاره به خاطره‌ای اظهار داشت: در یكی از سفرهایم یك متصدی پرواز من را شناخت و به همكار دیگرش معرفی كرد. اما آن متصدی اهمیتی نداد و این برای من به شدت جالب بود.

وی افزود: وقتی متصدی اول به سراغم آمد، از او پرسیدم كه جریان از چه قرار است، او هم گفت كه دوستش همین دیشب فیلم «خانه دوست كجاست؟» را دیده بوده و وقتی به او معرفی شده،گفته بود كه مگر این فیلم كارگردان هم داشت؟ در واقع فیلم خوب به نظر من، فیلمی است كه به نظر برسد كه كارگردان ندارد.

كیارستمی همچنین در این باره كه در فیلم‌هایش به نظر می‌رسد، طراحی صحنه و لباسی وجود ندارند، گفت: فیلم خوب فیلمی است كه به نظر برسد كه طراحی صحنه و لباس ندارد ، در فیلم‌های من لوكیشن اهمیت بسیاری دارد و اهمیت لوكیشن كمتر از بازیگر نیست. یك بازیگر مناسب در یك لوكیشن مناسب فیلم خوبی را رقم می‌زند.

در ادامه فیلم‌های منتخب دانشجویان كارگاه فیلم‌سازی عباس كیارستمی با عنوان «باد هر كجا بخواهد می‌وزد» به نمایش در آمد كه قرار بود كیارستمی نیز در نشست آن حضور داشته باشد كه به علت نمایش فیلم «شیرین» در سینما تك پاریس این امكان فراهم نشد.

عباس کیارستمی

«امید روحانی» منتقد سینما در نشست این برنامه، با اشاره به پررنگ بودن عنصر صدا در فیلم‌های به نمایش در آمده، گفت: در سینما صدا، فقط همراهی كننده تصویر نیست و استفاده‌های دیگری هم دارد. در فیلم شاگردان كیارستمی صدا نقش اصلی و بیشتری دارد.

وی به تقسیم‌بندی سینمای كیارستمی پرداخت و افزود: سینمای عباس كیارستمی تا «ده» فیلم بوده‌اند ولی از «پنج» تاكنون شاهد كیارستمی ویدئوآرت سازی هستیم كه ایده‌های كوچك خود را به شكل هنرهای تجسمی در می‌آورد.

این منتقد سینما با اشاره به نقل قولی از ژان لوك گدار، گفت: از او پرسیده بودند كه فكر نمی‌كنی با دوربین‌هایی ویدئویی كه رواج پیدا كرده، تقدس سینما از بین برود؟ گدار هم پاسخ داده كه همه بچه‌ها از 5 -6 سالگی نقاشی می‌كنند اما تعداد معدودی از آنها نقاش مطرحی می‌شوند.

روحانی در انتهای سخنانش به اهمیت تصویر در جهان مدرن اشاره كرد و گفت: تصویر نقش مهمی در جهان مدرن دارد و جهان كنونی را می‌توان جهان تصویر نامید ‌و تصویر است كه جهان ما را شكل داده است.