تبیان، دستیار زندگی
حادثه غدیر حادثه بزرگی است و عید غدیر عیدی بزرگ و شاید شریفترین عید مسلمانان است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غدیر؛ حادثه ای بزرگ

علی ولی الله

حادثه غدیر حادثه بزرگی است و عید غدیر عیدی بزرگ و شاید شریفترین عید مسلمانان است. در بیان ائمه علیهم السلام برای این روز بزرگ اعمالی وارد شده است که به برخی از آنان اشاره می شود.

- جهت تحکیم بیعت با ولایت؛ زیارت امیرالمومنین و سایر ائمه مستحب است. به همین منظور ادعیه زیادی نیز وارد شده است.

-اظهار سرور و شادمانی؛ در وصف شیعیان گفته شده است که به شادی ما ائمه شادند و به حزن ما محزون و مسلم است که عید غدیر شادی بخش ترین عید ائمه است و شادمانی شیعه در این روز فرض است. امیر المومنین علی علیه السلام نیز فرمودند : در روز عید غدیر اظهار فرح وشادمانی کنید و برادران مسلمان خود را نیز شاد گردانید.

- مصافحه کردن؛ مصافحه یا دست دادن از آداب اسلامی است و در روز عید غدیر به آن تاکید بیشتری شده است. امام علی علیه السلام فرمودند روز عید غدیر هنگامی که  یکدیگر را ملاقات می کنید با هم مصافحه کنید.

- پیمان اخوت و برادری؛ پیمان برادری و عقد اخوت بستن از اعمال وارده در روز غدیر است.

- احسان و انفاق؛ از دستورات ویژه اسلامی است اما در ایام بزرگ مثل عید غدیر بر  آن تاکید بیشتری شده است.

- صله رحم؛ صله رحم از پسندیده ترین آداب اسلامی است و شرع مقدس اسلام بر مطلب تاکید فراوان نموده است. اما در روز عید غدیر بر این نکته سفارش بیشتری شده است.

- رفع حاجت مومنان؛ از جمله اعمالی است که اسلام برای آن ارزش خاصی قائل شده است. و ائمه آن را از چند طواف برتر می دانند. در روز غدیر این عمل فضیلت بیشتری دارد.

امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که مومنان را در روز غدیر تکفل کند نزد خدای متعال من ضامن او  هستم که از کافر شدن و پریشان شدن در امان باشد  یعنی رفع حاجت مومنان سبب عاقبت به خیری است.

-غسل کردن و لباس نو پوشیدن؛ امام صادق علیه السلام فرموده اند در روز عید غدیر پاکیزه ترین لباسهای خود را بر تن بپوش. با غسل طهارت معنوی حاصل می شود و با نظافت طهارت ظاهری.

- تشکیل اجتماع؛ در روز عید غدیر به جهت یادآوری روزی که پیامبر به امر خداوند علی علیه السلام را به امامت امت اسلامی نصب کرد بجاست در مراکزگوناگون گردآییم و به  یاد آن روز بزرگ و ثمراتش شادمان باشیم.

- دعا روزه و عبادت؛ روزه و دعا از اعمالی است که در همه اعیاد مورد سفارش و تاکید است. امام صادق علیه السلام فرمود: این عید از عید قربان و فطر برتر است. آن روز را روزه  بگیرید و  بر محمد و آل او  زیاد صلوات بفرستید.

فروشگاه اینترنتی تبیان این عید بزرگ را به تمامی مسلمانان و کاربران عزیز تبریک می گوید.

جهت خرید از نمایشگاه مجازی با موضوع ولایت کلیک کنید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک کنید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک کنید.

جهت خرید نرم افزار های چند رسانه ای کلیک کنید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک کنید.

جهت خرید فروشگاه کتاب تبیان کلیک کنید.

فروشگاه اینترنتی بتیان