تبیان، دستیار زندگی
83 نمونه هایی از قصه های مردم ایران منتشرشد میراث خبر– كتاب نمونه هایی از قصه های مردم ایران گردآوردی شده توسط «افشین نادری» با مشاركت پژوهشكده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نشر قصه منتشر شد. قصه های این كتاب كه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری11 شهریور ماه 1383

نمونه هایی از قصه های مردم ایران منتشرشد

میراث خبر– كتاب نمونه هایی از قصه های مردم ایران گردآوردی شده توسط «افشین نادری» با مشاركت پژوهشكده مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و نشر قصه منتشر شد.

قصه های این كتاب كه بر پایه اسناد موجود در پژوهشكده مردم شناسی تالیف و تدوین شده در چند گروه قصه های سحر آمیز(پریان)، قصه های شوخی، متل ها(قصه های زنجیره ای )، متل نیست ( قصه های پوچی)، ترانه _متل ها، افسانه های پیدایش و تمثیل و حكایت اخلاقی طبقه بندی شده اند.

مجموعا 103 قصه در این كتاب گردآوری و منتشر شده است.

دكتر محمد میر شكرایی رئیس پژوهشكده مردم شناسی در پیش گفتار این كتاب آورده است: «.......طرح پژوهش قصه های مردم در سال 73 و 74 در همه استان های كشور انجام شد. در جریان این طرح پژوهشگران مردم شناسی سازمان میراث در همه استان ها با نمونه گیری در منطقه های تحقیق به گردآوری نمونه هایی از قصه های مردم پرداختند. در جریان این طرح 970 قصه از سراسر كشور گردآوری شده است. این قصه ها در 28 گزارش استانی در بایگانی علمی پژوهشكده مردم شناسی نگهداری می شوند. این پژوهشكده تاكنون چهار مجموعه استانی و یك مجموعه گزیده از قصه های مناطق مختلف را به چاپ رسانده است.»

كتاب حاضر دومین مجموعه گزیده از قصه های گردآمده در طرح یاد شده و نخستین دفتر طبقه بندی شده قصه هاست.

افشین نادری گرد آورنده قصه ها نیز در مقدمه آورده است:«تیپ قصه ها و شماره بین المللی آن ها بر اساس شیوه طبقه بندی آرنه تومپسون( مكتب فنلاندی) برگزیده شده است. این طبقه بندی یكی از روش های طبقه بندی قصه هاست كه دید گاهی جغرافیایی_تاریخی دارد و مورد قبول بین المللی قرار گرفته است.»

این كتاب در 432 صفحه و با قیمت 3200 تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.