تبیان، دستیار زندگی
سیلیسیم عنصری غیرفلزی است که در طبیعت به صورت خالص یافت نمی‌شود. سیلیسیم خالص، ماده‌ای سخت به رنگ خاکستری تیره است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیلیسیم چیست؟

سیلیسیم

سیلیسیم عنصری غیرفلزی است که در طبیعت به صورت خالص یافت نمی‌شود. سیلیسیم خالص، ماده‌ای سخت به رنگ خاکستری تیره است. این مادّه مانند فلزات می‌درخشد. سیلیسیم در حرارت بالا با سایر عناصر ترکیب می‌شود.

سیلیسیم خالص در ساخت‌ پیل‌های نوری- برقی، ترانزیستور و ابزارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد

28درصد از پوسته زمین و 50 درصد از خاک چینی را سیلیسیم تشکیل می‌دهد. سیلیسیم در ماسه، سنگ، آب، استخوان و غیره یافت می‌شود. ماسه دارای مقادیر بسیار زیادی از این مادّه است.

سیلیسیم

سیلیسیم عموما از دی اکسید سیلیسیم استخراج می‌شود. دی اکسید سیلیسیم ترکیبی از اکسیژن و سیلیسیم است. با حرارت دادن دی اکسید سیلیسیم، اکسیژن جدا می‌شود و سیلیسیم به دست می‌آید.

سیلیسیم خالص، ماده‌ای سخت به رنگ خاکستری تیره است. این مادّه مانند فلزات می‌درخشد. سیلیسیم در حرارت بالا با سایر عناصر ترکیب می‌شود

سیلیسیم در طبیعت بیشتر به صورت سیلیس یا همان دی اکسید سیلیسیم و به حالت متبلور یافت می‌شود. کوارتز، ژاسب و ماسه شکل‌های مختلفی از سیلیس‌اند. کوارتز، سیلیس متبلور و شفّاف و ژاسب نوعی سنگ قیمتی است. ماسه نیز مخلوطی از سیلیس ناخالص و مواد دیگر است.

سیلیسیم

سیلیکات‌ها ترکیبات دیگری از سیلیس‌اند که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارند.

28درصد از پوسته زمین و 50 درصد از خاک چینی را سیلیسیم تشکیل می‌دهد

میکا و آزبست هر دو نوعی سیلیکات‌اند. سیلیکات‌ها در صنعت شیشه‌سازی، تهیه کاغذ سمباده و ابزارهای الکترونیکی کاربرد دارند از سیلیکات سدیم در تهیه صابون و رنگرزی استفاده می‌شود.

سیلیسیم

سیلیسیم خالص در ساخت‌ پیل‌های نوری- برقی، ترانزیستور و ابزارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ترکیب سیلیسیم و کربن برای جلا دادن فلزات استفاده می‌شود. سیلیسیم در ساخت نیمه‌رساناها - که در زندگی روزمره کاربردهای فراوانی دارند - نیز به کار می‌رود.

بر گرفته از کتاب: چرا، چطور، چگونه؟

********************************

مطالب مرتبط

با اهمیت‌ترین جایزه جهان

شبنم چگونه شکل می‌گیرد؟

چسب 3000 ساله

کدام مادر، بچه هایش را زندانی می کند ؟

یک گوگل چیست؟

شیشه نشکن چیست؟

لنز بهتر است یا عینک؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.