تبیان، دستیار زندگی
امروزه اکثر افراد نام بیماری هپاتیت را شنیده اند و با آن آشنایی دارند، ولی متاسفانه بسیاری از آن ها، انواع این بیماری را نمی شناسند و نحوه انتقال آن ها را نمی دانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هپاتیت C و عوامل ایجاد آن

هپاتیت c

امروزه اکثر افراد نام بیماری "هپاتیت" را شنیده اند و با آن آشنایی دارند، ولی متاسفانه بسیاری از آن ها، انواع این بیماری را نمی شناسند و نحوه انتقال آن ها را نمی دانند.

بیماری هپاتیت چیست و هپاتیت C کدام است؟

التهاب کبد را هپاتیت می گویند.

عوامل مختلفی می توانند باعث التهاب کبد و در نتیجه هپاتیت شوند. از این عوامل می توان به غذا و بعضی از داروها اشاره کرد. بیماری های ژنتیکی خاصی نیز می توانند باعث ایجاد التهاب کبدی شوند. همچنین هپاتیت می تواند به علت آلودگی میکروبی یا ویروس ها بروز کند.

انواعی از هپاتیت که امروزه بیشتر در جامعه شایع هستند، هپاتیت های ویروسی می باشند.

ویروس های مختلفی در ایجاد هپاتیت ویروسی نقش دارند، مانند ویروس هپاتیت های A و B و C و D و E .

از بین این هپاتیت ها، هپاتیت های B و C ، بیماری های جدی تر و وخیم تری می باشند. بقیه هپاتیت ها مثل هپاتیت A و E در اغلب مواقع، بیماری جدی ایجاد نمی کنند و مزمن نمی شوند، ولی هپاتیت B و C مزمن می شوند.

سرنگ

عوامل ایجاد کننده هپاتیت C کدام است؟

ویروس هپاتیت C از طریق خون آلوده منتقل می شود. وقتی خون آلوده به ویروس هپاتیت C وارد بدن یک فرد شود، در آن صورت امکان ایجاد هپاتیت C فراهم خواهد شد.

معمولا راه انتقال از طریق یک سرنگ (سوزن) آلوده می باشد که به صورت مشترک استفاده می شود که این حالت بیشتر در معتادان تزریقی دیده می شود.

تزریق خون

تزریق خون آلوده در بیمارستان ها نیز از راه های دیگر ابتلا به این بیماری است، مثلا بیماران تالاسمی که هر ماه و حتی هر هفته بایستی یک بار به آن ها خون ترزیق شود، ممکن است به این هپاتیت مبتلا شوند. البته اکنون سال هاست که سازمان انتقال خون، تمام خون ها را از نظر هپاتیت B و C بررسی می کند و امکان انتقال این بیماری ها از طریق انتقال خون، بسیار نادر است، ولی حدود 30 سال پیش که هنوز هپاتیت C شناخته نشده بود، بسیاری از افراد از طریق خون های آلوده، مبتلا می شدند. تماس جنسی هم تا حدی می تواند باعث انتقال هپاتیت C گردد، ولی نه تماس جنسی که بین زن و شوهر وجود دارد.

تیغ

آلوده شدن تیغ های اصلاح در آرایشگاه های عمومی توسط فرد مبتلا به هپاتیت C و استفاده آن توسط یک فرد سالم نیز در بسیاری از موارد می تواند باعث انتقال هپاتیت C شود.

در مراکز دندان پزشکی ، پزشکی و جراحی اگر وسایل مورد استفاده تمیز و استریل نباشند می توانند عامل انتقال هپاتیت C باشند. البته موارد معمولا بسیار نادر می باشد.

همچنین فرآورده های خونی آلوده به هپاتیت C ، مانند سرم های خونی یا فاکتورهای تغلیظ شده نیز از عوامل انتقال این بیماری هستند که البته این مواد در شرایط کنونی کاملا بررسی می شوند و انتقال از طریق این عوامل دیده نمی شود.

دست دادن

توجه به این نکته حایز اهمیت است که تماس معمولی باعث انتقال بیماری نمی شود؛ مثلا دست دادن، رو بوسی کردن و سر و کار داشتن با فردی که هپاتیت C دارد، عامل انتقال نیست و حتی مادری که هپاتیت دارد و باردار می شود، بعید است که نوزادش هپاتیت C بگیرد و احتمال مبتلا شدن نوزاد به این هپاتیت کمتر از 5 درصد می باشد، بنابراین انتقال هپاتیت C از طریق تماس های معمولی بسیار نادر و تقریبا غیرممکن است.

در ادامه ی این مطلب، علایم این بیماری و راه های تشخیص آن را برای شما خواهیم گفت.

دکتر شاهین مرآت- فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد

رییس واحد تحقیقات هپاتیت C مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه تهران

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

ادامه دارد...

*مطالب مرتبط:

هپاتیت، معضل جهانی

داوری ایرانی پگافرون برای بیماران مبتلا به هپاتیت C

هپاتیت C

كبد ، پالایشگاه بدن

عوامل مخرب کبد

مواد غذایی مفید برای کبد

رژیم درمانی در هپاتیت

کبد و بیماری های آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.