تبیان، دستیار زندگی
سوداگری ولذت پرستی ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لذت پرستی!
لذت پرستی

چنانکه در مقاله قبل اشاره گردید ما بسیار از حقوق بشر واعلامیه جهانی آن شنیده ایم اما تفسیر اسلامی آن بر اساس نقلی از علامه جعفری رضوان الله علیه 1 جذابیتی فوق العاده دارد و تبیان در  پاسخ به استقبال شما نکاتی دیگر در این باره  با اندکی تصرف و تلخیص  تقدیم شما  می کند :

 نظام حقوقی  شیعه متكی به اراده خداست. یعنی خداوند همه این حقوق و تكالیف را برای بندگانش مقرر فرموده است. با پذیرش این اصل، هر انسان آگاهی، نه تنها تكالیف خود را با اخلاص و صمیمیت و بدون سوداگری و لذت پرستی انجام خواهد داد، بلكه عمل به تكالیف را نیز وسیله ای جهت رشد و تكامل خود تلقی خواهد كرد.

انسانی که گرگ شد!

" مبنای حقوق بشر از دیدگاه غرب، همزیستی مسالمت آمیز همراه با صلح و آزادی و عدالت در جوامع بشری است. این مبنا مهم است، ولی نمی تواند زیربنایی به وجود آورد كه همه افراد خود را اعضای خانواده ای واحد بدانند. برای تحقق چنین هدفی باید مبنای عالی تری - كه از دیدگاه اسلام خداست - مطرح شود.

براین پایه وضع و تدوین یك نظام حقوق متعالی مستلزم اجرای آن نیست برای اجرای هرگونه نظام حقوقی

اولا باید تبعیض میان انسانها وجود نداشته باشد.

 ثانیآ زمینه های تحقق آنها از نظر تعلیم و تربیت فراهم آید.

                                                       علامه جعفری

بر همین اساس، اسلام یك رشته اصول روانی و اخلاقی مشترك میان انسانها را تعلیم داده تا زمینه های تحقق قوانین خود را فراهم آورد.

حقوق بشری كه در اسلام مطرح شده، مبنای دینی دارد و این مبنا موجب شده تا این نظام حقوقی از چند ویژگی برخوردار شود:

1- این نظام حقوقی متكی به اراده خداست. یعنی خداوند همه این حقوق و تكالیف را برای بندگانش مقرر فرموده است. با پذیرش این اصل، هر انسان آگاهی، نه تنها تكالیف خود را با اخلاص و صمیمیت و بدون سوداگری و لذت پرستی انجام خواهد داد، بلكه عمل به تكالیف را نیز وسیله ای جهت رشد و تكامل خود تلقی خواهد كرد.

2- عامل اجرای نظام حقوق اسلامی، شخصیت كمال طلب خود انسان است.

3- چون مبنای اسلام، دین فطری حضرت ابراهیم(ع)است و همه ادیان آسمانی، خود را وابسته به آن می دانند، جهانی بودن تكالیف و حقوق بشر را بهتر می توان اثبات كرد.

                                                                                                                                ادامه دارد


1. ایشان مولف کتبی همچون حقوق جهانی بشر از دیدگاه اسلام و غرب و... می باشند.

زهروی

کارشناس ارشد حقوق کیفری و جرم شناسی

گروه جامعه وسیاست