تبیان، دستیار زندگی
غوره و آب آن، از جمله موادی هستند كه علاوه بر مصرف آنها به عنوان چاشنی غذا در آش‌ها، خورش‌ها و خوراك‌ها، خواص بسیاری مانند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آش آبغوره

غوره و آب آن، از جمله موادی هستند كه علاوه بر مصرف آنها به عنوان چاشنی غذا در آش‌ها، خورش‌ها و خوراك‌ها، خواص بسیاری مانند عطش‌زدایی، صفرابری و كاهش قند و كلسترول خون دارند.

مواد مورد نیاز برای 8 نفر:

آش آبغوره

3 عدد پیاز متوسط

یك كیلوگرم سبزی آش

یك پیمانه بلغور گندم

یك پیمانه عدس

یك پیمانه لوبیا چشم‌بلبلی

یك پیمانه برنج

2 پیمانه آب مرغ یا آب‌گوشت

4 پیمانه آب جوشیده

2 پیمانه آبغوره (باتوجه به ذائقه‌تان می توانید آن را كم یا زیاد كنید)

نصف پیمانه غوره (در صورت تمایل)

2 قاشق سوپ‌خوری پودر نعنای خشك ‌شده

نمك و فلفل  سیاه به میزان دلخواه

4 قاشق سوپ‌خوری روغن مایع سرخ‌كردنی

طرز تهیه:

1- معمولا برای درست‌كردن آش‌ها پیش از آغاز مراحل آشپزی، اولین كار شستن و خیساندن حبوبات به مدت چند ساعت و دومین كار پاك‌كردن سبزی آش شامل تره، جعفری، گشنیز، برگ چغندر و یا اسفناج (با توجه به فصل) و همچنین شست‌وشو و خردكردن آن است (توجه داشته باشید سبزی آش نباید ریز خرد شود).

نكته: هریك از حبوبات را در ظرف‌ جداگانه خیس كنید، زیرا با توجه به متفاوت‌بودن سرعت پخت آنها، هر كدام را جداگانه و به‌صورت مرحله‌ای به مواد داخل آش اضافه می‌كنیم.

2- پس از انجام مراحل اولیه، پیازها را به صورت ریز یا خلالی خرد كرده و سپس داخل قابلمه بزرگی حاوی مقداری روغن تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود. مقداری از پیاز داغ را جدا برداشته و برای تزئین روی آش كنار بگذارید. سپس 2 قاشق سوپ‌خوری پودر نعنا‌خشك را به پیازداغ اضافه كرده و كمی تفت دهید.

3- آب مرغ یا آب گوشت را به مخلوط پیاز داغ و نعنا ‌داغ اضافه کرده و شعله اجاق‌گاز را كمی زیادتر كنید تا آب مرغ یا گوشت به جوش آید.

4- با توجه به اینكه بلغور گندم در مقایسه با دیگر حبوبات دیرتر می‌پزد، ابتدا بلغور گندم را به مواد داخل قابلمه بیفزایید و بگذارید حدود یك ربع بجوشد. بعد از آن لوبیا چشم‌بلبلی و عدس را به طور همزمان اضافه كرده و شعله اجاق‌گاز را كم كنید و بگذارید تا حبوبات نیم‌پز شوند. در مرحله بعد برنج را اضافه كرده و هر از گاهی مواد داخل آش را هم بزنید تا آش ته نگیرد. در صورت نیاز می‌توانید مقداری آب جوشیده نیز به مواد بیفزایید.

5- پس از آنكه مطمئن شدید حبوبات كاملا پخته‌اند، سبزی آش را اضافه كنید. پس از اضافه‌كردن سبزی، دوباره در قابلمه را بگذارید تا سبزی پخته‌شده و آش كاملا جا بیفتد.

نكته: این آش به خاطر داشتن بلغور گندم و برنج، آشی لعاب‌دار است پس دیگر نیازی به اضافه‌كردن آرد نیست.

6- در پایان آبغوره و در صورت دلخواه غوره را هم به آش اضافه كنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد.

پس از طی این مدت، آش را در ظرف مخصوص كشیده و با پیاز داغ ، نعنا ‌داغ و در صورت دلخواه حبوبات پخته‌شده آن را تزئین كنید.

نكته: در صورت تمایل می‌توانید 100 گرم گوشت چرخ‌كرده را به همراه یك عدد  پیاز كوچك رنده‌شده و كمی نمك، فلفل و زعفران با هم خوب ورز داده و به شكل كوفته‌های ریز درآورید. سپس كوفته‌ها را در مقداری روغن تفت داده و برای تزئین روی آش بریزید.

مریم رشدی – همشهری

*مطالب مرتبط:

آش جو

آش انار

آش دوغ

آش گوجه فرنگی

آش كشك

آش ماش

آش رشته

آش شله قلمكار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.