تبیان، دستیار زندگی
با دکتر فرخ آصف‌زاده، متخصص ترمیمی و زیبایی دندان ها به گفتگو نشسته‌ایم. ببینید شما کدامیک از مشکلات زیر را دارید و دکتر چه راه‌حلی برای آن پیشنهاد کرده‌اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لبخندی زیبا با دندان هایی زیبا

خط لبخند

با دکتر فرخ آصف‌زاده، متخصص ترمیمی و زیبایی دندان ها به گفتگو نشسته‌ایم.

ببینید شما کدامیک از مشکلات زیر را دارید و دکتر چه راه‌حلی برای آن پیشنهاد کرده‌اند.

آقای دکتر! اصطلاح خط دندان که بین دندانپزشکان متداول است، به چه معناست؟

در حالت طبیعی، دو دندان پیشین مرکزی بالا باید کمی ‌بلندتر از دندان‌های پیشین کناری باشند تا به صاحب آن، ظاهری جوان ببخشند. این دندان‌ها هم‌ارتفاع دندان‌های نیش هستند.

«خط لبخند» یک خط فرضی است که از لبه دندان‌های جلوی فک بالا می‌گذرد و با لبه فوقانی لب پایین موازی است (تصویر بالا). اگر این خط به سمت پایین انحنا داشته باشد، لبخند فرد حالت جوان پیدا می‌کند، ولی اگر صاف باشد، نشان‌دهنده سایش دندان‌ها و بالا رفتن سن است.

چرا بعضی‌ها وقتی لبخند می‌زنند لبه دندان‌هایشان پیدا نیست؟

هنگامی‌که لبخند می‌زنید یا صحبت می‌کنید، لبه دندان‌ها باید کمی‌ مشخص باشند. در صورتی که لبه دندان‌هایتان ساییده شده باشد یا خط لبخندتان پایین باشد، به نظر خواهد رسید که یا دندان ندارید یا فراموش کرده‌اید دندان مصنوعی‌تان را داخل دهانتان بگذارید. در این موارد با استفاده از کامپازیت رزین (مواد هم‌رنگ دندان) ، روکش یا لامینیت می‌توان بر این مشکل فائق آمد. البته پیش از انجام کار باید وضعیت بر هم آمدن دندان‌ها در فک‌ از سوی دندانپزشک بررسی شود.

دندان‌های جلویی خیلی پهن صورت را چاق‌تر می‌کنند، همین‌طور است؟

دندان‌های پهن، صورت را چاق‌تر نشان می‌دهند. در این موارد با درمان‌های ارتودنسی و ترمیمی‌ می‌توان نسبت و عرض دندان‌ها را تصحیح کرد. البته گاهی نیز لازم است که روی چهار یا حتی شش دندان جلو کار شود.

چرا گاهی شش دندان جلویی هم‌ قد می‌شوند؟

این مشکل می‌تواند به دلیل سایش، دندان قروچه یا خردشدن لبه دندان‌ها پیش آید که موجب می‌‌شود دندان‌ها هم ارتفاع شوند و چهره فرد را مسن‌تر نشان دهند.

دندان های فاصله دار

اگر بین دندان‌های کسی فاصله وجود داشته باشند، چه‌کار کند؟

در صورتی که این فاصله به تازگی در بین دندان‌ها ایجاد شده، ممکن است به علت بیماری لثه یا عادات دهانی مانند فشار دادن زبان بین دندان‌ها باشد. در این صورت بهتر است به فکر درمان آن باشد.

چنانچه هیچ مشکلی وجود ندارد و از ظاهر دندان‌های خود راضی هستید، به آنها دست نزنید. ولی در صورت تمایل، برای بستن این فاصله می‌توانید یکی از سه روش درمانی کامپازیت یا لامینیت چینی (Porcelain Laminate Veneer) یا ارتودنسی را انتخاب کنید.

بیرون‌زدگی دندان‌های جلویی چطور؟

دندان‌های بیرون زده علاوه بر ظاهری ناخوشایند می‌توانند موجب بروز ناهنجاری‌های صورت نیز شوند. در این موارد بهترین درمان، ارتودنسی و به دنبال آن، روکش یا لامینیت دندان‌هاست.

کسانی که دندان‌هایشان شلوغ و نامرتب است چه‌کار کنند؟

دندان‌های نامرتب علاوه بر ناخوشایند کردن ظاهر لبخند، از تمیز شدن کامل دندان‌ها نیز جلوگیری کرده و احتمال بروز بیماری‌های لثه ای و پوسیدگی را بالا می‌برند. بهترین راه درمان چنین دندان‌هایی، ارتودنسی است، حتی در سنین بالا و در میان افراد بالغ.

البته در مواردی که بیمار تمایل به درمان ارتودنسی نداشته باشد و میزان درهم بودن دندان‌ها کم تا متوسط باشد، می‌توان به کمک ترمیم‌های کامپازیت، لامینیت یا روکش، ظاهر آنها را بهبود بخشید.

بدرنگی دندان‌ها چطور؟

تغییر رنگ می‌تواند به دلیل جرم‌گرفتگی، پرکردگی بدرنگ، تغییر رنگ ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین یا پوسیدگی ایجاد شود که هر کدام از عوامل فوق، درمان‌های مخصوص به خود را می‌طلبد.

لکه‌های سفید و یا قهوه‌ایی هم همین‌طور؟

لکه های قهوه ای

لکه‌های سفید روی سطح مینای دندان، به علت کم بودن کلسیم مینا ایجاد می‌شود که می‌توان آنها را توسط روش‌های سایش جزیی مینا، ترمیم‌های کامپازیت یا لامینیت پرسلن تصحیح کرد.

لکه های قهوه‌ای عموما به علت بالا بودن فلوراید آب آشامیدنی ایجاد می‌شوند که آن را فلوروزیس می‌نامند و درمان آن سایش جزیی مینا، بلچینگ (سفید کردن دندان)، لامینیت، کامپازیت یا پرسلن است.

آقای دکتر، چرا گاهی پُرکردگی‌های سفید پس از چند سال لبه‌هایشان بدرنگ می‌شود؟

پُرکردگی‌های سفید پس از چند سال در دهان رنگ گرفته و نیاز به صیقل خواهند داشت.

مواد رنگی مانند قهوه، شکلات، نوشابه‌های رنگی و همچنین دخانیات، سرعت رنگ‌پذیری این ترمیم‌ها را افزایش می‌دهند. گاهی اوقات بهتر است پُرکردگی کاملا تعویض شود.

اگر فقط یکی از دندان‌های جلویی تیره‌تر باشد چطور؟

در صورتی که یکی از دندان‌های شما تیره‌تر شده باشد، ممکن است عصب دندانتان صدمه دیده یا از بین رفته باشد. در این صورت، ابتدا عصب دندان باید معالجه گردد و سپس با روش‌های سفید کردن دندان (بلچینگ) تغییر رنگ آن را تصحیح نمود.

در برخی موارد جهت برطرف کردن تیرگی رنگ دندان، ممکن است نیاز به پوشاندن سطح بیرونی دندان با کامپازیت، لامینیت چینی یا حتی در برخی موارد روکش باشد.

نامرتبی شش دندان جلویی پایین هم نیاز به درمان دارد؟

در صورتی که دندان‌های جلوی فک پایین شما نامرتب باشند، برای مرتب کردن آنها بهتر است در مرحله اول از ارتودنسی استفاده کنید.

در مواردی که این بی‌نظمی‌ مختصر باشد، می‌توان با استفاده از کامپازیت، لامینیت چینی یا تراش مختصر لبه‌های بیرون زده دندان‌ها، ظاهر آنها را تا حدی بهبود بخشید.

اگر هم ارتفاع نباشند چطور؟

هم ارتفاع نبودن این دندان‌ها به هنگام صحبت موجب جلب توجه طرف مقابل به این بی‌نظمی‌خواهد شد. برای رفع این مشکل می‌توان از تراش مختصر لبه دندان‌ها همراه با ترمیم کامپازیتی یا بدون آن استفاده کرد.

بدرنگی دندان‌های عقبی علتش چیست؟

تیرگی دندان‌های عقب ممکن است در اثر پرکردگی‌های سیاه، پوسیدگی یا پرکردگی‌های سفید خراب باشد.

در این موارد می‌توان با برداشتن ترمیم قبلی و حذف پوسیدگی و قرار دادن ترمیم سفید جدید، مشکل را حل کرد.

شکوفه شجاعی

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

ارتودنسی چیست؟

لبخندی زیبا با دندان هایی سفید

درمان دندان های فاصله دار

ایمپلنت دندانی

شناخت ساختمان دندان

پوشاندن شیار دندان ها

خطاهای سفید كردن دندان

دندان شما کاملا سفید است!

ضرورت نگهداری از دندان ها

شناخت علل پوسیدگی دندان

بهداشت دهان و دندان

فلوراید؛استحکام دهنده ی دندان 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.