تبیان، دستیار زندگی
تكرار برنامه‌های تلویزیونی را می‌توان با 2 رویكرد بررسی كرد. رویكرد دم دستی آن همان پر كردن آنتن است كه اغلب برنامه‌های تكراری هدفی جزء این ندارند. تلویزیون علاوه بر مخاطبان ثابتی كه دارد، مخاطبان گذری و جدید هم دارد كه در زمانی مشخص به سلسله مخاطبان تلوی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تكرار همیشه بد نیست

سینما

تكرار همیشه بد نیست. تلویزیون این روزها برنامه‌های تكراری زیادی روی آنتن دارد. از تكرار تله‌تئاترهایی همچون «برده رقصان» بگیرید تا برسید به تكرار كارتون‌هایی مانند«چوبین».

تكرار برنامه‌های تلویزیونی را می‌توان با 2 رویكرد بررسی كرد. رویكرد دم دستی آن همان پر كردن آنتن است كه اغلب برنامه‌های تكراری هدفی جزء این ندارند. تلویزیون علاوه بر مخاطبان ثابتی كه دارد، مخاطبان گذری و جدید هم دارد كه در زمانی مشخص به سلسله مخاطبان تلویزیون اضافه می‌شوند.

كارتون‌های قدیمی هنوز برای كودكان امروز دیدنی است و برای قدیم‌ترها خاطره‌برانگیز، چرا كه تكرار همیشه بد نیست.

اما برای این مخاطبان جدید باید با برنامه و هدف حركت كرد تا پخش برنامه‌های تكراری كه مربوط به یك یا دو دهه پیش است، دلزدگی را به همراه نداشته باشد. این روزها تلویزیون با پخش برنامه‌های تكراری رویكرد دومی را انتخاب كرده است؛ یادآوری برنامه‌های خوب گذشته و جذب مخاطبان جدید.

به گزارش همشهری فصل مشتركی كه در این سریال‌های تكراری می‌توان پیدا كرد ساختار قوی و مناسب و اندیشه به روز این سریال‌هاست كه بعد از سال‌ها هنوز دیدنی است. نگاهی به مجموعه «بوعلی سینا» كه این روزها از شبكه 4 سیما پخش می‌شود گواه این ادعاست.

مجموعه‌ای كه بعد از سال‌ها هنوز دیدنی است. بازی خوب بازیگران، فیلمنامه قوی، فیلمبرداری، چهره‌پردازی و البته كارگردانی خوب كارگردان تضمین‌كننده محبوبیت دوباره پخش این كار است، در تلویزیون‌های دنیا هر برنامه‌ای دوره‌ای برای پخش مجدد خود دارد، خصوصا برنامه‌های كودكان و نوجوانان كه مخاطبان آن ثابت نیستند و در هر دوره سكان برنامه‌های خود را به دست گروه سنی بعدی می‌سپارند.

به همین دلیل به راحتی می‌توان برنامه‌ای را در یك دوره مشخص پخش كرد و نگران دلزدگی مخاطب هم نبود.

این روزها پخش برنامه «هرچی شما بگین» كه روزهای جمعه از شبكه اول سیما پخش می‌شود، بر این مبنا شكل گرفته است. كارتون‌های قدیمی هنوز برای كودكان امروز دیدنی است و برای قدیم‌ترها خاطره‌برانگیز، چرا كه تكرار همیشه بد نیست.