تبیان، دستیار زندگی
در قسمت قبل به یك سلسله اصول و نكات بهداشتی در زمینه ی پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی پرداختیم ؛ مواردی كه رعایت كردن آنها موجب می شود انسان اصولاً دچار بیماری های قلبی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با قلب خود مهربان باشیم ( قسمت دوم)

در قسمت قبل به یك سلسله اصول و نكات بهداشتی در زمینه ی پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی پرداختیم ؛ مواردی كه رعایت كردن آنها موجب می شود انسان اصولاً دچار بیماری های قلبی نگردد. ولی متأسفانه در هر جامعه ای، گروه كثیری از مردم به دلایل مختلف دچار بیماری های قلبی اند كه این قبیل افراد نیز در صورت توجه به پاره ای نكات بهداشتی قادرند تا حد نسبتاً زیادی همانند افراد سالم، به زندگی عادی خود ادامه دهند. این بخش از مقاله در ارتباط با چنین بیمارانی است.

اكثر بیماران قلبی چنین تصور می كنند كه ضایعات قلب و رگ های خونی هرگز معالجه نمی شوند و غیر ممكن است كه هرگونه نقیصه ی ماهیچه ی قلب یا دستگاه دریچه ای ترمیم شود و رگ های سخت شده بتوانند دوباره كیفیت عادی خود را بازیابند و اصولاً می اندیشند كه بیماری های قلبی غیر قابل درمان اند.

علم پزشكی از چنین دیدگاه بدبینانه ای به دور است و كلیه ی تجارب پزشكی ، به ویژه در چند دهه ی اخیر نتایج كاملاً رضایت بخش و امیدوار كننده ای نشان داده است. در حال حاضر علاوه بر داروهای بسیار مؤثری كه برای مداوای بیماران قلبی در اختیار پزشكان قرار دارد، پیشرفت های گسترده در تكنیك های جراحی نیز شایسته ی توجه ویژه ای است. امروزه این امكان وجود دارد كه قلب از حركت ایستاده را با ماساژ ریتمیك یا به كمك ابزار مخصوص دوباره به تپش واداشت، قلب دیگری را به بدن پیوند زد و از قلب مصنوعی برای معالجه ی بیماران بهره جست. بنابراین با مداوای صحیح  و رعایت اصول بهداشتی، زندگی بیماران قلبی تقریباً طبیعی می شود ، گاهی مدت زمانی دراز ادامه خواهد داشت. در این قسمت از مقاله سعی شده است اهم اصول بهداشتی كه در زندگی بیماران قلبی باید رعایت شوند  یادآوری گردند. به امید آن كه در زندگی این بیماران مؤثر افتند و در رفع ناملایمات زندگی شان چاره ساز باشند.

استراحت

نخستین دستور اساسی برای بیماران قلبی، استراحت به موقع و كامل است. بایستی از میهمانی های شبانه حتی الامكان پرهیز كرد و به موقع به استراحت پرداخت. در صورت امكان نیز یك تا دو ساعت خواب بعدازظهر بسیار مفید و سودمند خواهد بود. همچنین باید سعی كرد عواملی را كه مانع خواب راحت است بر طرف نمود. به عنوان مثال، دیر هضم شدن غذای سنگین در شب، خوردن چای در اوایل غروب، صرف آشامیدنی ها به مقدار زیاد در شب و خوابیدن دیروقت، از جمله مواردی هستند كه نظم و آرامش لازم برای خواب شبانه  را بر هم می زنند، باعث بیخوابی می گردند.

محل سكونت

متأسفانه بیماران قلبی زمانی به عیوب منزل خود پی می برند كه قبلاً دچار یك یا چند حمله ی قلبی شده اند. بعضی توجه نمی كنند كه همین مسكن، سهم بزرگی در ابتلای آنها به بیماری داشته یا حداقل ظهور و بروز بیماری را پیش انداخته است. در این زمینه به طور كلی، نداشتن راه سربالایی، داشتن امكانات لازم برای رفت و آمد، نزدیك بودن به فروشگاه های اجناس ضروری و مراكز پزشكی، استفاده از وسایل مدرن، توجه به وضع تهویه، نور، رطوبت و ایمنی ساختمان، واقع بودن در خارج از مناطق پر سر و صدا و … از اهم مسائلی است كه در انتخاب مسكن مناسب برای بیماران قلبی باید مورد توجه قرار گیرند.

رژیم غذایی

مصرف غذا طبق اصول كلی بهداشت قلب، بایستی متعادل باشد و همیشه سفره را در حالی باید ترك كرد كه نه قلب خسته گردد و نه كبد رنجور و فرسوده شود و نه اندام تغییر شكل دهد، زیرا مهم ترین عامل تغییر شكل اندام، پرخوری است. در ضمناز مصرف غذاهای چرب، پر نمك و قندی، حتی الامكان باید خودداری شود، زیرا مصرف بی رویه و بیش از حد این مواد، در اغلب موارد بحران های قلبی شدیدی را موجب می گردد.همچنین مصرف مواد مخدر و محرك برای بیماران قلبی مناسب نیست و لازم است ضمن اجتناب از مصرف این مواد، با رعایت رژیم غذایی توصیه شده، وزن بدن در حد متناسب حفظ گردد.

پوشاك

لباس بیماران قلبی در تابستان باید گشاد و سبك و در زمستان گرم و سبك باشد. جوراب های تنگ و چسبان و از جنس نایلون مناسب نیست، كفش ها هم باید به اندازه ی پا و راحت انتخاب شوند. همچنین استفاده از كلاه مناسب برای جلوگیری از تابش آفتاب به سر ( مخصوصاً برای مبتلایان به فشارخون) توصیه می شود تا از بروز عوارض مغزی در فصول گرم جلوگیری به عمل آید.

ازدواج و بارداری

مشورت با پزشك معالج قبل از تصمیم گیری به ازدواج و بارداری بیماران قلبی از ضروریات امر است و همه ی مسائل باید قبلاً پیش بینی گردد تا بتوان تصمیمات لازم را تحت نظر پزشك، به موقع اتخاذ كرد. مخفی كردن واقعیات و بی قیدی ممكن است عواقب ناگواری داشته باشد. در صورت بلامانع بودن ازدواج، بایستی راهنمایی های لازم در مورد روابط جنسی با توجه به شرایط جسمانی بیماران قلبی به آنها ارائه شود تا از بروز برخی اتفاقات ناگوار احتمالی پیشگیری گردد.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.