تبیان، دستیار زندگی
معرفی حوزه لندن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوزه لندن

معرفی حوزه لندن

تاريخچه فعاليتهاي اسلامي در انگلستان:

كشور انگلستان و يا به عبارت ديگر بريتانيا (شامل انگلستان، ايرلند، ولز و اسكاتلند) ازبسياري جهات، حائز اهميت فراوان براي مسلمانان و بخصوص ايرانيان است. بر اساس اطلاعات موجود، مسلمانان بيش از سه قرن است كه در انگلستان زندگي مي كنند و اولين مركز براي فعاليتهاي ديني آنان،در سال 1323 هجري شمسي (نوامبر 1944) تأسيس شده است.

در حال حاضر بيش از 1500 مسجد و مركز اسلامي در سراسر بريتانيا وجود دارد كه مسلمانان و مومنان براي عبادت،به آنها روي مي آورند.

تعداد مسلمانان در انگلستان حدود سه ميليون نفر برآورد شده است كه حدود 000/200 آنان را ايرانيان تشكيل مي دهد.

با استعانت از امدادهاي الهي و توجهات ويژه حضرت ولي عصر (عج) مقدمات فعاليتهاي مركز اسلامي در سال 1374 آغاز شد و در سال 1377 و به مناسبت مبعث حضرت رسول اكرم (ص) و به ميمنت آغاز رسالت حضرت ختمي مرتبت با افتتاح ساختمان فعلي مركز اسلامي دور جديدي از فعاليتهاي مركز، شروع شد.

با استقرار آيت الله اراكي بعنوان رياست مركز اسلامي در دسامبر 1995 ، عمليات ثبت رسمي مركز اسلامي لندن-كه بعدها به مركز اسلامي انگليس -لندن تبديل شد- در همين سال پيگيري شد و در سال 1996 مركز اسلامي انگليس به عنوان يك مركز رسمي ثبت شد.

در سالروز بعثت حضرت پيامبر اكرم (ص) در سال 1377 هجري خورشيدي، برابر با 1419 هجري قمري(1998 ميلادي)طي مراسم باشكوهي با شركت نماينده مقام معظم رهبري و مسلمانان ايراني و غيرايراني، شخصيت هاي فرهنگي و سياسي از كشورمان و ديگر كشورهاي اسلامي و ميهماناني از انگلستان، ساختمان جديد مركز اسلامي گشايش يافت.

فعاليتهاي مركز:

الف - امور آموزشي و پژوهشي:

هدف از فعاليتهاي پژوهشي در مركز اسلامي، اقدام به پژوهش در زمينه هاي مورد علاقه مركز از قبيل مطالعه در خصوص ساختار فرهنگي و هنجارهاي مسلمانان در انگليس، ايجاد امكان براي تبادل گزارشها و فعاليتهاي پژوهشي بين موسسات و مراكز علمي داخل ايران و انگلستان (به ويژه درباره اسلام و ايران)، تلاش براي شناخت دقيق از غرب و اقدام براي غربشناسي تعيين شد.

اهم اقدامات صورت گرفته در اين بخش عبارتند از : 1-راه اندازي بخش مطالعات و تحقيقات.

2--دايره المعارف مطالعات و پژوهشهاي صورت گرفته درباره اسلام و ايران.

3-تاسيس بولتن و آرشيو 4-انتشار ماهنامه اسلام و ايران 5-انتشار سي دي مطالعات اسلامي 6-برگزاري كلاس هاي تخصصي در زمينه علوم انساني، هنر و ادبيات 7-راه اندازي باشگاه تابستاني براي كودكان و نوجوانان 8-برگزاري و سازماندهي برنامه هاي نمايشي 9-ايجاد و گسترش ارتباطات علمي با ساير مراكز دانشگاهي 10-تهيه بانك اطلاعات دانشگاهي در زمينه موضوعات پژوهشي ب - امور فرهنگي:

با توجه به طبيعت و نوع فعاليتهاي مركز اسلامي، امور فرهنگي، هسته اصلي فعاليتهاي آن به شمار مي رود.

اهم فعاليتهايفرهنگي در اين دوره، حول محورهاي شناسايي و تلاش براي ايجاد ارتباط با مردم و مراكز اسلامي و فرهنگي،اعزام روحانيان و مبلغان به ساير شهرها و كشورها، تلاش براي بهره گيري از فن آوري جديد براي شناساندن و گسترش اسلام و شناخت خلاء هاي فرهنگي موجود طراحي شد.

مهمترين اقدامات اين بخش به اين شرح است:

1-برگزاري اردوهاي فرهنگي تفريحي با استفاده از خاطره شيرين نوروز تحت عنوان " بهار انديشه" 2-برگزاري برنامه هاي هفتگي فرهنگي به چهار زبان فارسي، انگليسي، عربي و اردو.

3-برقراري ارتباط فعال با تشكلها و موسسات اسلامي موجود در انگلستان .

4-برگزاري نشست هاي ويژه مناسبت هاي مذهبي و ملي 5-توزيع و اهداي كتاب 6-اعزام مبلغ و قاريان قرآن به شهرهاي مختلف انگليس و بعضي كشورهاي اروپا و امريكا.

7- انتشار مجله OPEN HEART ويژه زندانيان مسلمان در اروپا و امريكا به زبان انگليسي 8- برگزاري جلسات منظم علمي در زمينه انديشه اسلامي با شركت انديشمندان و اساتيد تفكر اسلامي.

9-تهيه نوارهاي سمعي و بصري فرهنگي و آموزشي بمنظور استفاده عموم ج - امور انتشارات و مطبوعات:

عمده فعاليتهاي اين بخش عبارتند از: 1-نياز سنجي مخاطبان از جنبه هاي تبليغاتي و انتشاراتي؛ 2خريد كتاب، مجله، نوار صدا و تصوير براي عرضه و فروش؛ 3حروفچيني و آماده سازي كتاب براي چاپ 4-تهيه مطالب، چاپ و توزيع مجله "شوون اسلاميه" به زبان عربي د - امور مذهبي:

اهم فعاليتهاي اين بخش به اين شرح است: 1-رسيدگي و مساعدت به بيماران، جانبازان و نيازمندان.

2-رسيدگي به امور ازدواج و طلاق و حل مشكلات خانوادگي 3-پاسخگويي به استفتائات مذهبي و ديني و مردم.

4-دريافت زكات، خمس و حقوق شرعيه.

ح - امور زنان:

اهداف و اهم فعليت هاي معاونت امور زنان، به طور خلاصه عبارتند از: 1-ارائه الگوي زن از ديد اسلام 2-ساماندهي به فعاليتهاي مربوط به زنان، كودكان و نوجوانان .

3-تلاش براي دستيابي به وحدت اسلامي و تقويت آن در بين زنان مسلمان مقيم انگليس؛ 4-تعميق هويت ملي زنان ايراني از طريق تقويت نهاد خانواده و تقويت فرهنگ ملي؛ 5-كارگاه آموزشي سازمانهاي غير دولتي زنان.

6-آماده سازي زنان براي شركت در كارگاهاي گروهي.

(SOCIAL SERVICE ) 7-ايجاد زمينه بحث و تبادل نظر در جهت رشد و ايجاد حركتهاي مفيد اجتماعي و گروهي براي زنان.

8-آگاهي نسبت به كاركرد سازمانهاي خيريه (CHARITY ) جهاني و بين المللي.

9-برگزاري سمينار در موضوعات خانواده و اسلام و بازار خيريه.

.

10-راه اندازي سرويس مشاوره خانوادگي.

11-كلاسهاي آموزشي زنان،كودكان و نوجوانان در زمينه احكام، قرآن، آشپزي و هنر 12-برگزاري دوره هاي ورزشي ويژه بانوان.

و - حوزه هاي علميه

از ديگر فعاليتهاي اسلامي در کشور انگلستان ايجاد حوزه هاي علميه مختلف به زبانهاي فارسي و عربي و تاسيس دانشگاه و کالج هاي اسلامي , نمونه هاي ديگر از فعاليتهاي اسلامي در اين کشور مي باشد .