تبیان، دستیار زندگی
ری3 شهریور ماه 1383 «جیغ» ربوده شد سارقان مسلح، تابلوی «جیغ» شاهكار معروف «ادوارد مونك» را از موزه ای در نروژ ربودند. دو مرد نقابدار در برابر چشم بازدیدكنندگان ِ بهت زده این تابلو را به همراه اثری دیگر به نام «مدونا» از دیو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری3 شهریور ماه 1383

«جیغ» ربوده شد

سارقان مسلح، تابلوی «جیغ» شاهكار معروف «ادوارد مونك» را از موزه ای در نروژ ربودند.

دو مرد نقابدار در برابر چشم بازدیدكنندگان ِ بهت زده این تابلو را به همراه اثری دیگر به نام «مدونا» از دیوار موزه مونك برداشتند و با خودرویی كه منتظر آنان بود گریختند. به گفته یكی از مقامات موزه، سارقان مسلح ابتدا كارمندان موزه را با اسلحه تهدید كرده بودند.

نسخه دیگری از تابلوی جیغ در سال ۱۹۹۴ دزدیده شد اما سه ماه بعد پیدا شد. سه نروژی در ماجرای آن سرقت بازداشت شده بودند.

سخنگوی مطبوعاتی موزه مونك در مورد سرقت اخیر گفت: وقتی سارقان تابلوها را با قاب از دیوار گالری برمی داشتند، موزه پر از بازدیدكننده بود. اما در جریان سرقت گلوله ای شلیك نشد و كسی آسیب ندید. به گفته وی موزه، سیستم تلویزیون مدار بسته دارد و ماجرای سرقت ضبط شده است، اما سارقان «مانند دزدان بانك» سر و صورت خود را پوشانده بودند.

تابلوهای «جیغ» و «مدونا» از جمله ارزشمندترین آثار موجود در این موزه بودند.

از سوی دیگر به گزارش آسوشیتدپرس یك تهیه كننده فرانسوی برنامه های رادیویی كه در هنگام سرقت در موزه حضور داشت گفته است وضعیت امنیتی موزه مناسب نیست. به گفته او: «عجیب این است كه در این موزه هیچ ابزار محافظی برای تابلوها وجود نداشت، حتی یك آژیر خطر هم نبود. نقاشی ها به سادگی و با سیم به دیوار نصب شده بودند. برای برداشتن آنها كافی بود تابلو را محكم به طرف خود بكشید تا ریسمان جدا شود و یكی از سارقان همین كار را كرد.»

سخنگوی موزه در این مورد گفته است: محافظان بیشتر نگران حفاظت از بازدیدكنندگان بودند تا تابلوها. ما در موزه نگهبانانی داشتیم اما وقتی یكی از آنها با اسلحه تهدید شد، كار دیگری از سایرین بر نمی آمد. آنها بیشتر به فكر امنیت مردم بودند.

مونك چهار نسخه از تابلوی معروف «جیغ» (خلق شده در سال ۱۸۹۳) كشیده است. یكی از این نسخه ها در گالری ملی نروژ نگهداری می شود و یكی دیگر هم در موزه مونك قرار داشت. نسخه گالری ملی در سال ۱۹۹۴، همزمان با برپایی المپیك زمستانی در نروژ به سرقت رفت. مدتی بعد گفته شد كسانی در مقابل این تابلو از دولت نروژ درخواست یك میلیون دلار پول كرده اند اما شواهدی به دست نیامد كه نشان دهد درخواست كنندگان با سرقت تابلو ارتباطی دارند. سپس یك گروه ضد سقط جنین ادعا كرد در صورت پخش یك فیلم در مخالفت با سقط جنین در تلویزیون می تواند تابلو را بازگرداند، اما پلیس این ادعا را نیز رد كرد. تابلوی مذكور سرانجام در مه ۱۹۹۴ در هتلی در ۶۵ كیلومتری جنوب اسلو پیدا شد.

مونك معروف ترین هنرمند نروژ است كه در سال ۱۹۴۴ در ۸۱ سالگی درگذشت.