تبیان، دستیار زندگی
نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که گیاهان هنگامی ‌که بر اثر خشکی یا دمای غیرعادی هوا دچار تنش می‌شوند، یک ماده شیمیایی شبیه آسپیرین ترشح می‌کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گیاهان، آسپیرین ترشح می‌کنند

گیاهان، آسپیرین ترشح می‌کنند

نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که گیاهان هنگامی ‌که بر اثر خشکی یا دمای غیرعادی هوا دچار تنش می‌شوند، یک ماده شیمیایی شبیه آسپیرین به نام "متیل سالسیلات" ترشح می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پژوهشگران «مرکز ملی تحقیقات اتمسفریک» در «کلرادو» می‌گویند: این ماده شیمیایی به گیاهان کمک می‌کند که در برابر صدمات وارده، مقاومت کرده و یکدیگر را از خطر آگاه کنند.

«توماس کارل» سرپرست این مطالعه می‏گوید: « گیاهان می‌توانند موادی شبه آسپیرین تولید کنند که موجب می‌شود پروتئین‌‌هایی بسازند که سبب افزایش دفاع بیوشیمیایی آنها شده و جراحت وارده بر آنها را کاهش می دهد.»

بررسی‌‌ها نشان می‌دهد که همزمان با واکنش گیاهان به خشکی، دمای غیرعادی هوا یا سایر موارد تنش‌زا، می‌توان میزان قابل توجهی از این ماده شیمیایی را در هوا کشف کرد.

«استیل سالیسیلیک اسید» یا آسپیرین در اصل از پوست درخت گرفته شده است، بنابراین می توان گفت آسپرین ماده‌ای است که از گیاهان ساخته شده است،

دانشمندان قبلا دیده بودند که گیاهان در محیط آزمایشگاهی قادر به ترشح "متیل سالسیلات" هستند، اما هرگز دیده نشده بود که این ماده به صورت گاز منتشر شود.

گیاهان، آسپیرین ترشح می‌کنند

اما محققان کالیفرنیایی، به تازگی هنگامی که ابزاری را برای کنترل مواد آلی در یک باغ گردو نصب می‌کردند، به طور تصادفی این ماده شیمیایی را در هوا کشف کردند.

دانشمندان از پیش می‌دانستند، هنگامی که گیاهان در کنار یکدیگر قرار دارند، برای علامت دادن به یکدیگر، مثلا هنگام حمله حشرات به آنها، مواد شیمیایی خاصی از خود منتشر می‌کنند.

به گفته «آلکس گونتر» دانشمند گیاه‌شناس (تصویر روبرو)، یافته‌‌های جدید دلیل محکمی ‌است که نشان می‌دهد در سطح اکوسیستم، ارتباط درخت با درخت وجود دارد. به نظر می‌رسد که گیاهان قادرند از طریق جو با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و با توجه به این موضوع احتمالا کشاورزان و جنگل‌داران می‌توانند مدت‏ها پیش از پژمرده شدن برگ درختان، از طریق کنترل متیل سالیسیلات، به علایم اولیه بیماری، هجوم حشرات یا دیگر تنش‏ها پی ببرند.

هفته نامه سلامت

*مطالب مرتبط:

آیا آسپیرین برای شما مفید است؟

فواید و خطرات آسپیرین برای خانم ها

اثر آسپیرین در کاهش سرطان پوست

آنچه درباره داروها باید بدانیم (1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.