تبیان، دستیار زندگی
همه ما درباره لوزه‌‌ها زیاد شنیده‌ایم، ولی نمی‌دانیم لوزه‌‌ها چه وظایفی دارند یا گاهی به چه دلیل باید از بدن خارج شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه موقع لوزه ها را باید درآورد؟

لوزه ها

همه ما درباره لوزه‌‌ها زیاد شنیده‌ایم، ولی نمی‌دانیم لوزه‌‌ها چه وظایفی دارند یا گاهی به چه دلیل باید از بدن خارج شوند.

لوزه‌‌ها دو توده گوشتی و بخشی از بافت لنفاوی هستند كه پشت گلو قرار گرفته‌اند. اگر با دهان باز در آینه نگاه كنید، لوزه‌ها را كه در دو طرف زبان كوچك قرار دارند، می‌بینید. آنها مانند دیگر اندام‌های سیستم لنفاوی به عنوان بخشی از سیستم ایمنی، از بدن در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌كنند.

به نوعی لوزه‌‌ها در مبارزه با عفونت‌های حلقی و دستگاه تنفسی فوقانی موثرند، به طوری كه باكتری‌ها و ویروس‌های وارد شده به گلو را به دام می‌اندازند و برای مبارزه با عفونت‌ها، آنتی‌بادی تولید می‌كنند.

لوزه‌‌ها در بلوغ به بزرگ‌ترین اندازه خود می‌رسند و پس از آن رفته‌رفته كوچك می‌شوند.

در كودكان اندازه آن در حدود قطر گلو است و در صورت انسداد راه‌های هوایی یا اختلال در بلع و ... در اثر بزرگ شدن و التهاب، باید خارج شوند.

لوزه‌‌های سالم، صورتی كمرنگ بوده و نقاط سفید رنگی روی آنها مشاهده می‌شود.

لوزه ملتهب و عفونی

لوزه‌‌های عفونی بیشتر قرمز هستند و روی آنها نقاط چرك سبز یا زرد رنگ، زخم‌های خاكستری یا پوشش ضخیم سفید مایل به خاكستری مشاهده می‌شود.

در سنین بالاتر، نامتقارن شدن لوزه‌‌ها، نشانه ویروسی شدن آنها، تومورهای لنفاوی یا سرطان سلول‌های فلس‌دار است.

متخصصان گوش و حلق و بینی با محافظه‌كاری، برداشتن لوزه‌‌ها را توصیه می‌كنند، چون خارج كردن آنها قابل برگشت نیست و قدرت سیستم ایمنی بدن را كم می‌كند و تنها در صورتی عمل جراحی را توصیه می‌كنند كه عفونت لوزه ‌ها به طور مكرر اتفاق بیفتد.

لوزه‌‌های عفونی

با این كه لوزه‌‌های سالم به نابودی عفونت‌ها كمك می‌كنند، ولی گاهی بیش از اینكه مفید باشند باعث ایجاد مشكل می‌شوند. این مشكل زمانی بروز می‌كند كه لوزه‌‌ها ملتهب و عفونی ‌شوند.

اگر با یك چراغ ‌قوه داخل گلوی كودك خود را نگاه كنید، ممكن است لوزه‌‌ها قرمز و ملتهب باشند یا سطحی سفید یا زرد رنگ داشته باشند.

در آوردن لوزه ها

از علائم التهاب لوزه‌‌ها می‌توان به گلودرد، درد و ناراحتی هنگام بلع غذا، تب، التهاب غدد لنفاوی گردن، سردرد، احساس سرما، تغییر صدا و گلودردی كه با گوش‌درد اشتباه می‌شود، اشاره كرد.

البته لوزه‌‌ها ی بزرگ و متورم در میان بسیاری از كودكان شایع است و امكان دارد سال‌ها ادامه یابد، ولی شما به عنوان والدین كودك نباید زود قضاوت كنید. در صورت مشكوك بودن به عفونت، با پزشك مشورت كنید تا پزشک تشخیص دهد چه وقت لوزه‌‌ها باید خارج شوند.

پزشك با مشاهده یك یا چند علائم، برداشتن لوزه‌‌ها را توصیه می کند:

- التهاب لوزه‌‌ها به طور دائمی یا گلودرد میكروبی

- لوزه‌‌های ملتهبی كه تنفس و خوردن گوشت و غذاهای جویدنی را دشوار كرده است.

- خرخر كردن كه ممكن است بر فعالیت‌های روزانه كودك تاثیر بگذارد.

- توقف تنفسی هنگام خواب، یعنی كودك در زمان خواب به دلیل لوزه‌‌های بزرگ حدود چند ثانیه دچار ایست تنفسی می‌شود كه این حالت معمولا انسداد راه‌های هوایی را در پی دارد.

در مطلب بعدی درباره نوع تغذیه و مشکلات بعد از عمل جراحی لوزه ها برای شما مطالبی بیان خواهیم کرد.

ادامه دارد...

ندا اظهری – جام جم

*مطالب مرتبط:

لوزه سوم در كودكان چیست؟

گلودرد و التهاب لوزه ها در کودکان

جراحی لوزه در کودکان

درمان گلودرد

با گلودرد چه كنیم؟

طعم تلخ زمستان در گلو

10 فرمان برای مبتلایان به گلودرد

10باور غلط درباره سرماخوردگی (1) و (2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.