تبیان، دستیار زندگی
مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد از تهیه طرح راه‌اندازی ۲۰۰۰ كتابخانه باز توسط كانون‌های فرهنگی هنری مساجد خبر داد و گفت: بحث راه‌اندازی این كتابخانه‌ها با همكاری وزارت ارشاد بزودی در سراسر كشور اجرایی می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

۲۰۰۰ كتابخانه باز در مساجد كشور راه‌اندازی می‌شود

كتابخانه، باز، مساجد كشور، راه‌اندازی می‌شود

مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد از تهیه طرح راه‌اندازی ۲۰۰۰ كتابخانه باز توسط كانون‌های فرهنگی هنری مساجد خبر داد و گفت: بحث راه‌اندازی این كتابخانه‌ها با همكاری وزارت ارشاد بزودی در سراسر كشور اجرایی می‌شود.

حمیدرضا قبادی در گفتگو با مهر، با موفق ارزیابی كردن فاز نخست طرح كتابخانه باز در كشور گفت: كتابخانه باز یكی از روش‌های توسعه كتابخوانی و بحث كتاب در دسترس است كه طرح آن چندی پیش در معاونت فرهنگی تصویب و توسط یكی از موسسات فرهنگی اجرایی شد و گزارش آن را نیز دریافت كردیم كه به نظر ما عملكرد موفقی داشته و اهداف اولیه ما در این فاز تامین شده است.

وی افزود: كار تدوین دستورالعمل‌ها و شار ژ كتاب در این طرح توسط معاونت فرهنگی وزارتخانه و امور اجرایی مربوط به آن نیز توسط موسسه مذكور پیگیری و پیاده سازی شد.

قبادی با اشاره به راه‌اندازی ۱۲۰ كتابخانه باز اضافه كرد: این كتابخانه‌ها به پیشنهاد موسسه مجری طرح و استقبال تعدادی از مراكز در برخی میادین، كارخانه‌ها و موسسات اجرا شد كه با استقبال مناسب مراجعان همراه بوده ‌است.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد از شار ژ مستمر كتابخانه‌های باز خبر داد و گفت: پس از مطالعه كتاب‌های قبلی توسط اعضا، این كتاب‌ها به آنها هدیه می‌شود و كتابخانه‌های مذكور با منابع جدید مجددا شار ژ می‌شوند.

وی با تاكید بر الگوبرداری از این طرح در دیگر دستگاه های متولی امر كتابخوانی، افزود: این طرح الگوی موفقی را برای اجرا در سراسر كشور به ما می‌دهد؛ چرا كه هزینه‌هایی از جمله دستمزد عوامل انسانی مانند نیروهای كتابدار حذف می‌شود. دیگر این‌كه اجرای آن فضای گسترده‌ای نیاز ندارد و مزیت دیگر آن هم به روز شدن مستمر منابع و كتاب‌ها و كاربردی بودن آنهاست.

قبادی از تهیه طرح راه‌اندازی ۲۰۰۰ كتابخانه باز از سوی كانون‌های فرهنگی هنری مساجد خبر داد و گفت: بحث راه‌اندازی این تعداد كتابخانه در مساجد كشور نهایی شده و امیدواریم بزودی راه‌اندازی این كتابخانه‌ها اجرایی شود.

ما برای اجرای سراسری این طرح برنامه‌ریزی كرده‌ایم كه با استقبال برخی نهادها هم مواجه شده است. اداره كل ارشاد مازندران نیز آمادگی‌اش را برای اجرای این طرح اعلام كرده ‌است.

این مقام مسوول در وزارت ارشاد اضافه كرد: بنای وزارتخانه بر ادامه طرح و جذب اعتبار برای آن است و امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی لازم آن را در نقاط محروم كشور اجرا كنیم.

گزارش فعالیت‌های انجام شده در فاز نخست پروژه سراسری كتابخانه بازچندی پیش به وزیر ارشاد ارائه شد.رسول مرادی طراح و مجری پروژه كتابخانه باز در این باره گفته بود: با پایان فاز نخست این طرح كه با هدف قرار دادن كتاب در چرخه زندگی روزمره مردم اجرا شده ۱۲۰ كتابخانه باز در مراكزی از جمله شركت ایران خودرو، زندان‌های استان تهران، مراكز تربیت معلم كرج و واوان، شهرك آزمایش، مساجد كشور، مراكز ناجا، مجتمع‌های مسكونی و مراكز مقاومت بسیج راه اندازی شده‌است.

مجری طرح كتابخانه باز در توضیح بودجه صرف شده برای اجرای فاز نخست این طرح گفته است: به طور متوسط هر كدام از ۱۲۰ كتابخانه‌ای كه در این طرح راه اندازی شده، به ۲۰۰۰ جلد كتاب تجهیز شده است و به صورت میانگین برای هر كدام سه میلیون و ۳۲۱ هزار و ۳۴۸ تومان هزینه شده كه كمتر از نصف رقم ۸ میلیون تومانی است كه مسوولان وزارت ارشاد برای آن پیش‌بینی كرده بودند پس این طرح كاملا توجیه اقتصادی دارد.