تبیان، دستیار زندگی
همیشه به ما می گویند: پیامبر و ائمه(علیهم السّلام) معصومند. وقتی می پرسیم یعنی چی؟ می گویند: ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فکر گناه!

پله

همیشه به ما می گویند: پیامبر و ائمه(علیهم السّلام) معصومند.

 وقتی می پرسیم یعنی چی؟ می گویند: آن ها گناه نمی کنند و در کارهایشان اشتباه و خطا ندارند.

شاید با خود بگوییم مگر می شود انسان در تمام طول زندگی اش حتّی یک خطا و گناه هم نکند؟! تصوّرش هم برای ما سخت است چه برسد به عمل به این مطلب. امّا اگر به خود و زندگی مان بیشتر بیندیشیم تصدیق خواهیم کرد که ما نیز در بسیاری از موارد از انجام گناه و اشتباه خودداری کرده ایم.

و اگر تو را استوار نمى‏داشتیم قطعاً نزدیك بود كمى به سوى آنان متمایل شوى»  "این آیه طبق بعضی از روایاتی كه وارد در ذیل این آیه شد، گفتند از قبیل «ایّاك أعنی و اسمعی یا جارة» است"

یعنی ما هم معصومیم! اصلاً "در بین مسلمین هزارها انسان معصوم وجود دارد."(1) می گید چطور؟!! باید گفت: چون برخی از کارها از بس قبیح است اصلاً به ذهن كسی نمی‌آید که مرتکب آن شود! مثلاً آیا "در تمام مدّت عمر هیچ كس اصلاً به فكرش افتاده كه ـ معاذ الله ـ با محارمش خلاف بكند؟!! یا چشیدن کثافات و آلودگی ها را كسی تا حالا در مدت عمر فكر كرده كه من این را بخورم بعد بگوید كه چه كار بدی است من رها می‌كنم اصلاً به ذهن كسی نمی‌آید." پس:

"همه ما گوشه‌ای از عصمت را داریم."

البتّه عصمت دارای مراتب است. برای اولیای الهی بالاترین مرتبه آن مطرح است. زیرا برای آن ها باطن همه گناهان و خطاها لجن و آلودگی است که با دیدن آن از ارتکاب به آن خودداری می کنند! در رأس همه آن ها وجود مبارك پیامبر اعظم( صلی الله علیه و آله و سلّم) است. "ایشان صحنه قلبشان صحنه طهارت است و جزم به دوری از گناه و خطا دارد." یعنی حتّی فکر گناه هم نمی کنند. پس "وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) معصوم بود علماً (از نظر علمی) و معصوم بود عملاً ( از نظر عملی)."

در ادامه بررسی آیاتی که در مورد عصمت نبی اکرم(ص) بدان ها پرداختیم، به آیه ای در قرآن رسیدیم که می فرماید:

«وَلَوْلاَ أَن ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدتَّ تَرْكَنُ إِلَیْهِمْ شَیْئاً قَلِیلاً؛ و اگر تو را استوار نمى‏داشتیم قطعاً نزدیك بود كمى به سوى آنان متمایل شوى» (2) "این آیه طبق بعضی از روایاتی كه وارد در ذیل این آیه شد، گفتند از قبیل «ایّاك أعنی و اسمعی یا جارة»(3) است" یعنی به در می گویند تا دیوار بشنود!

یعنی ما هم معصومیم! اصلاً "در بین مسلمین هزارها انسان معصوم وجود دارد."

"وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) مصون از گرایش به کفّار و معصوم از گرایش به دیگران بود و هرگز امکان نداشت كه در اثر کوتاهی و غفلت بعضی احكام الهی را مثلاً ترك كند بلکه در واقع این خطاب متوجّه مردم است یعنی مبادا به دیگران(کفّار) گرایش پیدا كنید!"

پی نوشت ها:

1- کلیّه مواردی که داخل " " است از بیانات استاد گرانقدر حضرت آیت الله جوادی آملی در درس تفسیرشان در تاریخ یكشنبه: 11/3/87 در مسجد اعظم قم (با تصرّف) گلچین شده است.

2- سوره مبارکه اسراء آیه شریفه 74.

3- این عبارت یک ضرب المثل عربی است که معادل آن در فارسی « به در می گم دیوار بشنوه» است.

مطالب مرتبط:

کسی که بد نمی کند!

نسبت ناروا به پیامبر!

پیامبر گمراه؟!!


رادفر- کارشناس فلسفه اسلامی                                                                                                     

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.