تبیان، دستیار زندگی
1383 سومین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر گزارش تصویری از اهدای جوایز روز پنجشنبه 29 مرداد ، اهالی تئاتر به فرهنگسرای نیاوران آمدند تا شاهد برپایی سومین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر باشند. این ج...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار ادبی وهنری 1 شهریور ماه 1383

سومین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر

گزارش تصویری از اهدای جوایز

روز پنجشنبه 29 مرداد ، اهالی تئاتر به فرهنگسرای نیاوران آمدند تا شاهد برپایی سومین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر باشند.

این جشن كه مرداد هر سال برگزار می شود ، امسال نیز برپا شد تا برگزیدگان تئاتر در سال 82 از نگاه این انجمن معرفی شوند. محمدعلی كشاورز كه سالهاست در نقشهای مختلف سینمایی ، تلویزیونی و تئاتر بر صحنه حاضر می شود، در این جشن نیز به صحنه آمد تا جایزه بازیگر پیشكسوت تئاتر ایران را دریافت كند. جایزه ای كه پیش از این به جمشید لایق هم رسیده بود. جایزه بهترین نمایش سال 82 به بهرام بیضایی رسید كه به عنوان كارگردان پیشكسوت «شب هزار و یكم» رابه صحنه برده است.

محمد چرمشیر، نمایشنامه نویس پركار و فعال این سالها نیز به عنوان نمایشنامه نویس برتر نسل دوم در سال 82 به صحنه آمد تا جایزه این بخش را بگیرد. در بخش طراحی صحنه «نرمین نظمی» از نسل میانه تئاتر ایران، جایزه بهترین طراح صحنه سال را از آن خود كرد اما در زمینه گروه فعال تئاتری ؛ این جایزه امسال به گروه «بازی» تعلق گرفت تا در غیاب آتیلا پسیانی به دلیل سفر به جشنواره «ادینبورگ» همسرش فاطمه نقوی بازیگر تئاتر كه كارش را از كارگاه نمایش آغاز كرده است، به صحنه بیاید و این جایزه را به نمایندگی از سوی اعضای گروه بازی دریافت كند. جایزه خبرنگار برتر این جشن، از آن «سام فرزانه» شد. در بخش عكس نیز هیات داوران از بین كارهای ارسال شده، عكس «سیامك زمردی مطلق» از نمایش «شب هزار و یكم» را برگزید و از عكس مریم محمدی از نمایش «تك سلولی ها» تقدیر كرد. جایزه بهترین نقد سال 82 به «صبا رادان» به دلیل نگارش نقدی بر نمایش «خواب در فنجان خالی» تعلق گرفت و نقد «محمودرضا رحیمی» بر نمایش «پل»، شایسته تقدیر شناخته شد. در بخش ترجمه هیات داوران برگزیده ای نداشت و جایزه خود را به مقاله «بازی در فضا» كه توسط «فرح یگانه» ترجمه شده بود، اهداء كرد. در بخش گزارش از بین نامزدها، «حسین حائری» به دلیل نگارش گزارش «نگاهی به جشنواره فجر» شایسته تقدیر شناخته شده و «عباس غفاری» برای نوشتن گزارش «31/6/77 در بولتن» جشنواره بیست و دوم برگزیده شد. در بخش مقاله نیز به دلیل انگشت شمار بودن آثار ارسالی ، اگرچه هیات داوران امكان تهیه فهرست نامزدها را نداشت ؛ اما به دلیل كیفیت مطلوب ، مقاله «صحنه كارگردان نشانه ها» را كه «سیروس كهوری نژاد» نوشته بود ، شایسته تقدیر دانست و جایزه برترین مقاله سال 82 را نیز به «روزبه حسینی» نویسنده مقاله «گفتمان بیژن مفید در ادبیات دهه 40» اهداء كرد. در بخش گفتگو نیز گفتگوی «بهاره برهانی» با حمید پورآذری و حسین مهكام را درباره نمایش «آندرانیك» ، شایسته تقدیر دانست و گفتگوی رضا كوچك زاده با بهرام بیضایی را به عنوان گفتگوی برگزیده انتخاب كرد. در بخش یادداشت نیز یادداشت نیما بازرگان شایسته تقدیر شناخته شد و محمودرضا رحیمی جایزه یادداشت برگزیده را از آن خود كرد.