تبیان، دستیار زندگی
ریشه هاى خشونت علیه كودكان در خانواده بسیار هستند. اغلب اوقات چنین مشكلاتى از افزایش فشار بر والدین و این باور كه تنبیه بدنى راه موثرى براى كنترل و تربیت كودك است، ناشى مى شوند. در حالى كه مستندات علمى بسیارى وجود دارند كه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گلی از باغ بهشت

گلی از باغ بهشت

پس از تولد، مهمترین مسئله ، نگهدارى و تربیت كودك است تا وى را آماده ورود به كودكستان، دبستان و در نهایت ورود به اجتماع سازد. نگهدارى طفل عبارت است از به كار بردن وسایل لازم براى بقا، نمو و بهداشت جسمى و روحى كودك مانند غذا دادن، پوشاندن، تمیز نگه داشتن و شست و شوى او و به طور كلى آنچه كه سن كودك و طفل اقتضا آن را دارد.

از جمله حقوق كودك كه به عهده والدین آن مى باشد، بهره بردن از شیر مادر، تامین مخارج و نگهدارى او و حق حضانت كه هم حق مى باشد و هم تكلیف والدین، و از همه مهم تر تربیت كودك است كه به موازات نگهدارى از كودك باید به تربیت صحیح كودك پرداخت؛ چرا كه فرزند صالح گلى است از گلهاى بهشت و طبق ماده 1104 قانون مدنى در ایران ، والدین باید در تربیت اولاد خود با یكدیگر همكارى نمایند .

والدین فقط مكلف به نگهدارى از طفل نیستند بلكه بایستى در تربیت فرزند خود نیز كوشا باشند و با یكدیگر همفكرى نمایند. با توجه به ا ینكه كودكان به علت عدم تكامل رشد بدنى و فكرى قبل و بعد از تولد به مراقبت و توجه خاص نیازمند مى باشند، جاى بسى افتخار دارد كه دین اسلام كه كامل ترین و جامع ترین دین ها مى باشد به این مسئله بسیار ظریف و حساس، به صورت دقیق و شفاف اشاره نموده است.

براى رشد كامل و متعادل شخصیت كودكان، آنان باید در محیط خانواده و در فضایى سرشار از شادى و تفاهم پرورش یابند.

دین اسلام، حقوق كودكان از قبل ، حین و بعد از تولد بسیار دقیق اشاره نموده و بر رعایت بسیار دقیق آن، تاكید ورزیده است و براى اجراى هر مرحله به والدین توصیه هاى لازم را نموده است. قبل از ازدواج به طرفین در انتخاب و گزینش همسر توصیه هایى گردیده ، در حین باردارى و 9 ماه مراقبت كودك، آداب و دستورالعمل هاى خاص آن ذكر گردیده و بعد از تولد تا زمانى كه فرد دوران كودكى و نوجوانى را سپرى مى كند حتى تا زمانى كه در قید حیات است، در اجتماع حق و حقوق آن لازم الاجرا شمرده شده است. در اسلام در خصوص حقوق والدین كه مرتبط با فرزندان مى باشد،اشاره هاى بى شمارى گردیده است.

از جمله: انتخاب نام نیك كه باعث هویت بخشیدن به كودك گردد.

برخورد منطقى با كودك و پاسخ گویى صحیح به سوالات بى شمار او.

سلام نمودن به آنان و احترام قایل گردیدن برای كودكان.

ابراز رابطه دوستانه توام با احترام.

تكریم فرزندان و كودكان و اعمال عدالت نسبت به آنان.

مسرور نمودن كودك و مشاركت در بازى و تفریح با آنان.

آنچه مسلم است والدین در مسیر حفظ و نگهدارى و تربیت كودكان خود با تعامل هاى گوناگونى مواجه مى شوند. والدین  اولین مسئولیت در پرورش و حمایت از كودكان را در سنین نوزادى تا بلوغ دارا مى باشند. فرآیند آشناسازى خردسالان با فرهنگ، ارزش ها و هنجارهاى اجتماع پیرامون آنان در دامان خانواده آغاز مى گردد.

براى رشد كامل و متعادل شخصیت كودكان، آنان باید در محیط خانواده و در فضایى سرشار از شادى و تفاهم پرورش یابند. اهمیت تربیت كودك آن هم تربیت بدون خشونت در اسلام بسیار حایز اهمیت است. حق رشد و تكامل كودك در محیطى بدون خشونت یكى از حقوق انسانى و بنیادین كودك است.

روش های آموزشی همراه با خشونت اعتماد به نفس كودك را كاهش داده و منجر به رفتار غیر اجتماعى یا مشكل خودآزارى كودك مى شوند

ریشه هاى خشونت علیه كودكان در خانواده بسیار هستند. اغلب اوقات چنین مشكلاتى از افزایش فشار بر والدین و این باور كه تنبیه بدنى راه موثرى براى كنترل و تربیت كودك است، ناشى مى شوند. در حالى كه مستندات علمى بسیارى وجود دارند كه نشان مى دهند تربیت با خشونت منجر به بروز مشكلات روانى و پرورش مى گردند؛

به عنوان مثال روش هاى آموزشى همراه با خشونت باعث تضعیف توانایى كودك براى تمركز در مدرسه مى شوند. این روش ها اعتماد به نفس كودك را كاهش داده و منجر به رفتار غیر اجتماعى یا مشكل خودآزارى كودك مى شوند. تنبیه بدنى كودكان از بعد اخلاقى نیز مردود است؛ كتك زدن انسان ها كاراشتباهى است. كودكان نیز انسان هستند .

به طور كلى هر گونه سهل انگارى، آزار روانى و جسمى كودك، باعث رفتار اجتماعى ناپسند شده و شان و حقوق آنها را نقض مى كند. بدون تردید اساس تربیت اسلامى، بر آزادى فكر و روش تربیتى آن مبتنى برتكریم شخصیت انسان،به خصوص اطفال مى باشد. والدینى كه علاقه دارند فرزندانى با شخصیت مطلوب پرورش دهند لازم است از دوران كودكى به آن توجه كنند و این خوى پسندیده را ازابتدا در آنان احیا نمایند.

شخصیت،استقلال اراده،ا عتماد به نفس و ...ا ز صفاتى هستند كه اساس آن در ذهن پدر و مادر پى ریزى مى شود. لذا احترام به كودك و حس معاشرت پدر و مادر با وى یكى از اساسى ترین عوامل ایجاد شخصیت در كودك است. توجه به تعلیم و تربیت كودكان به طور گسترده اى در احادیث و روایات مورد اشاره قرار گرفته است. «كل مولود یولد على الفطره» به این معنا كه هر نوزادى بر فطرت پاك متولد مى شود و اگر از همان اوان كودكى مورد تربیت اسلامى قرار گیرد و از آلودگى ها دور نگاه داشته شود، یقیناً در آینده نیز از انحراف مصون خواهد ماند.

رسول اكرم (ص) مى فرمایند: «اكرموا اولادكم و احسنو آدابهم» * فرزندان خود را احترام كنید و با آنان مودب برخورد نمایید.

پی نوشت: * طبرسى، ج 7 ، ص 625

منبع: ماهنامه آموزشی کودک

مقالات مرتبط

مراقب تربیتم باشید

معنی و روش انضباط

رها کن تربیت کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.