تبیان، دستیار زندگی
کلیک = یک شب با مدر س در زندان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلیک= یک شب زندان

با شهید مدرس

توسل   شرک نیست

یکی  از یادادشتهای سید حسن  مدرس در زندان در لیله سه شنبه 2 فر[وردین 1309] تقدیم  شما می گردد:

«الجاهل امّا مفرط اومفرَّط»، متأسفانه اکثر امرا و حکمفرمایان امروزه مسلمین در اصقاع مختلفه بین افراط و تفریط [واقع شده اند] طایفه وهابی که قریب یکصد سال است جلوه گر شده و در این تاریخ حکمفرمای حجاز و یثرب (قسمتی جزیرة العرب) می باشند به طرف افراط افتاده صفات و مراتب خلق و عبودیت را با مراتب و شئون خالق خلط کرده، جمعی از مسلمین را به این مشرک می نامند.

وهمچنین است هر گاه طایفه ای از مسلمین اجتهاداً یا تقلیداً شخصی یا اشخاصی را از جانب خدا صاحب مقام و مرتبه شفاعت و غیرها بدانند،‌ به او در حال حیات و ممات متوسل شده، مسئلت شفاعت وحاجت نمایند. این شأن و مرتبه از شئون عبودیت است که از جانب خدا به او داده شده [و] مساسی به شئون و مراتب الوهیت ندارد.

منشأ این مطلب جهالت آنهاست به شئون عبودیت و الوهیت چه محترم داشتن مؤمن تا زنده است به سلام و تحیت و قیام و بوسیدن دست، حتی پا و پس از مردن تشییع جنازه [و] تجلیل قبر [و] زیارت قبر به جهت مدفون بودن مؤمن در آن، به اختلاف شئون و مراتب عبودّیت آن مؤمن قلتاً و کثرتاً، شدتاً و ضعاً و امثال ذلک از شئون عبودیت است و مساسی به شئون الوهیت ندارد.

وهمچنین است هر گاه طایفه ای از مسلمین اجتهاداً یا تقلیداً شخصی یا اشخاصی را از جانب خدا صاحب مقام و مرتبه شفاعت و غیرها بدانند،‌ به او در حال حیات و ممات متوسل شده، مسئلت شفاعت وحاجت نمایند.

این شأن و مرتبه از شئون عبودیت است که از جانب خدا به او داده شده [و] مساسی به شئون و مراتب الوهیت ندارد. قال الله تعالی فی سورة التوبه: «ولا تصل علی احد منهم مات ابدا و لاتقم علی قبره انهم کفروا بالله و رسوله و ماتوا و هم فاسقون» (توبه/84) و نظیر این اشتباهات در این طایفه زیاد است. گفته ها من باب مثال بود.

بعضی از امرای مسلمین به طرف تفریط افتاده برخی شئون و مراتب الوهیت را (مطاعیت، جعل قوانین دنیوی نسبت به نفوس و اموال و اعراض ‌ووو) به مراتب و شئون عبودیت خلط کرده اند، جهلاً یا تجاهلاً یا هواءً یا تقلیداً لاُمر الکفار، مثل ترکیه و ایران و امثالهما.


منبع:رسول جعفریان به نقل ازگنجینۀ خواف (مجموعه درس ها و یادداشت های روزانه شهید سید حسن مدرس در تبعید) به کوشش دکتر نصرالله صالحی، تهران، طهوری، 385

تلخیص، پردازش وتصرف مختصر : زهروی.

گروه جامعه وسیاست