تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اندیشمندان زمان شروع تربیت را 20 سال ، و برخی 15 سال قبل از تولد می دانند . شرایط رشد و بالندگی ، باید توسط پدر و مادر حاصل گردد؛ تا نوجوان در این بستر، حركت كند و به احساس مطلوب برسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از با هم بودن لذت ببرید!

نوجوان امروز با نشاط نیست (2)

ارتباط

در مقاله قبل با عنوان روشی برای ایجاد شادابی درنوجوانان به این موضوع پرداختیم كه چه وقت نوجوان احساس شادابی می كند . نكته ی قابل توجه در دو مقاله ی " نوجوان امروز با نشاط نیست" ، این است كه ما چگونه می توانیم این روحیه را در فرزندانمان ایجاد كنیم ؟

زیر بنای شادابی نوجوان را خانه می سازد و تربیت ، حرف اول را می زند .

زیر بنای شادابی نوجوان را خانه می سازد و تربیت ، حرف اول را می زند .این موضوع اهمیت زیادی دارد . بدین خاطر است كه بسیاری از اندیشمندان زمان شروع تربیت را 20 سال ، و برخی 15 سال قبل از تولد می دانند . شرایط رشد و بالندگی ، باید توسط پدر و مادر حاصل  گردد تا نوجوان در این بستر، حركت  كند و به احساس مطلوب برسد.

قرن بیست و یكم ، قرن پیشی گرفتن فرزندان از والدین است . نوجوانان از پدرو مادرها جلو زده اند و كمتر آنها را قبول دارند . تا حدی هم حق دارند زیرا والدین در این زمینه بسیار كم كاری كرده اند .مثلا اگر به پدری بگوییم یك مشكل رایانه ای را برطرف كن و از پسرش هم بخواهیم  برنامه ای را در رایانه تنظیم كن ، معمولا پسر موفق تر است .

حال چه باید كرد ؟ اگر بخواهیم زمینه ساز مطمئنی برای فرزندمان باشیم از كجا باید شروع كنیم ؟

توقف تلقین منفی

اصل اول در این مقوله این است كه از همین الان شروع كنیم . به خودمان و به توانائی هایمان اعتقاد داشته باشیم . از گفتن جملات : " نمی توانم !!" ، " از من گذشته است " بپرهیزیم . با توان و همت عالی دست به كار شویم .

انسان به آنچه فكر می كند ، می رسد

اصل دوم این است كه ما نیز به شادابی و طراوت زندگی فكر كنیم . خود شاد باشیم ، تا صورتمان درخشان شود و انرژی مثبت برای فرزندانمان پخش كند . در كتاب " انسان موجود ناشناخته ، اثر دكتر الكسیس كارل" آمده است كه : " انسان به آنچه فكر می كند ، می رسد " نباید خود را دست كم بگیرید .

امام علی (ع) در سخنی می فرمایند : " ای انسانها ! فكر نكنید جرم كوچكی هستید ! در شما دنیاهای زیادی ذخیره شده است "پس بیائید تا قدر بزرگی روحمان را بدانیم .

صورت انسان دكور شخصیتی اوست . بدانیم كه فرزندانمان دائما به این صورت می نگرند . تابلوی صورت مان را عوض كنیم تا نشاط را به فرزندانمان تزریق نمائیم . به جای آه های دردناك گاه و بیگاه كه همچون تیری در قلب فرزندانمان فرومی رود ؛" الحمدالله" بگوئیم . كاری كنیم فرزندانمان بدانند كه ما از زندگی خود راضی هستیم ، تا احساس اطمینان خاطر داشته باشند . حضرت رسول اكرم (ص) می فرمایند : " مومن باید همواره شادی در چهره اش نمایان باشد و اگر اندوهی دارد در قلبش پنهان باشد "

خانه تكانی كنیم !

هرگونه رفتار ، حرف و تكیه كلام ما  انرژی صادر می كند . اول از همه باید با خودمان تسویه حساب كنیم . تا با خودمان خانه تكانی فكری نكنیم ، نمی توانیم شرایط را برای رشد مطلوب نوجوان فراهم سازیم . برای این كار سه عمل لازم است :

اول : زباله های فكری را بیرون بیندازیم

دوم : نكات مثبت وجود خود را بازیابی كنیم

سوم : نكات مبهم را حل كنیم

اینگونه است كه فكرمان آزاد می شود و احساس آرامش سراسر وجودمان را در بر می گیرد . اینگونه است كه آینه ای روشن می شویم ، در مقابل چشمان تشنه ی نوجوان .

هرگونه رفتار ، حرف و تكیه كلام ما  انرژی صادر می كند . اول از همه باید با خودمان تسویه حساب كنیم . تا با خودمان خانه تكانی فكری نكنیم ، نمی توانیم شرایط را برای رشد مطلوب نوجوان فراهم سازیم .

به خودتان احترام بگذارید !

اصل دیگری كه بر والدین لازم است تا تربیت صحیحی انجام دهند این است كه همواره به خودشان احترام بگذارند . والدین باید ارزش خود را بدانند .

به راستی قیمت ما چقدر است ؟ امام صادق (ع) می فرمایند : " بهشت قیمت شماست ، ارزان خود را نفروشید "

اگر نوجوان به شما بی احترامی می كند و حرف نامناسبی می زند ، ریشه یابی كنید . مسلما خودتان راهی برای این كار باز كرده اید . شاید حریم خودتان را نگه نداشته اید و زمینه را برای ارتكاب این خطا فراهم كرده اید . اگر ما حد و حدود روابطمان با همسر و فرزندانمان را حفظ كنیم ، هیچگاه در معرض توهین قرار نمی گیریم . البته باید بدانیم كه حفظ حریم ، منافاتی با صمیمیت و یك دلی ندارد . در اوج دوستی و محبت هم می توان محترم بود .

به دنبال آموختن باشید !

اصل دیگری كه بسیار عملی و كاربردی است ، بحث دانش افزایی پدر و مادر هاست . والدین باید لحظه به لحظه دور دو محور رشد كنند : یكی ارتقاء رشد علمی – روانی ، و دیگر شناخت فرزندان از همه لحاظ اعم از فكری ، فرهنگی و روانی .

ببینیم خواسته هایشان چیست ؟ احتیاجاتشان كجاست ؟ در چه سنی هستند و چه مشكلات فیزیولوژیكی دارند ؟بالاخره اگر می خواهیم  پدر و مادر موفقی باشیم ، باید بدانیم و بدانیم و بدانیم.

از با هم بودن لذت ببرید !

بحث آخری كه قصد داریم بدان بپردازیم این است كه بدانیم "زیر بنای ایجاد روحیه ی بانشاط برای فرزندان ، ایجاد تفریحات سالم خانوادگی است".كاری كنیم از " با ما بودن " احساس لذت كنند . برایشان جذابیت داشته باشیم . همان طور كه وقتی دوستشان در خانه را به صدا درمی آورد ، تلویزیون را خاموش می كنند و با نشاط به سوی او می روند ، در مقابل ورود پدر هم همین طور باشند . كاری كنیم تا كشش " باپدر بودن" برای نوجوان از " از پای رایانه نشستن " بیشتر باشد . با نوجوانتان فوتبال بازی كنید . حیاط ندارید فوتبال دستی بازی كنید . با هم كتاب بخوانید ، با هم به پارك بروید ، با هم جدول حل كنید .

خلاصه اینكه اگر می خواهیم نوجوان امروز ، جوان افسرده ی فردا نباشد ، باید وقت گذاشت و تلاش كرد . باید همت عالی داشت و معتقد به این اصل بود كه : "سخت است ، اما ممكن "

تبیان- خانواده وزندگی

حاجی سعید

مقالات مرتبط :

نسل امروز ،نسل دیروز

دیوارهای فاصله را بردار!

دستانت را به من بده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.