تبیان، دستیار زندگی
در راستای جشنواره داستان انقلاب:مکتب ادبی انقلاب در آینده شکل میگیرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مکتب ادبی انقلاب اسلامی

قلم

استاد ادبیات دانشگاه تهران:

مكتب ادبی انقلاب اسلامی در آینده شكل می‌گیرد

مهین پناهی، استاد ادبیات دانشگاه تهران، گفت: هر عصری با توجه به مسائل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، ادبیات ویژه خود را دارد و بدون شك در آینده‌ای نزدیك ایجاد یك مكتب ادبی با عنوان انقلاب اسلامی را شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری كتاب ایران(ایبنا) به نقل از ستاد خبری دومین جشنواره داستان انقلاب، مهین پناهی، استاد ادبیات دانشگاه تهران اظهار داشت: هر عصری ادبیات ویژه خود را دارد و بدون شك مسایل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و خرده فرهنگ‌های آن عصر را نیز منعكس می‌كند.

وی ادامه داد":

  1. بنابراین طبیعی است كه ادبیاتی با عنوان ادبیات انقلاب پدید آید و در این زمینه معتقدم كه فراتر از یك ژانر ادبی،‌ یك مكتب ادبی درباره انقلاب ایجاد خواهد شد كه در چنین فضایی ادبیات داستانی انقلاب نیز در كنار شعر و سایر ژانرهای ادبی، رشد چشمگیری پیدا می‌كند.

این استاد دانشگاه افزود:

  1. اگر ادبیات داستانی انقلاب را با ادبیات سایر دوران‌، چون «بیداری»، «مشروطه» و در مجموع صد سال اخیر مقایسه كنیم، در می‌یابیم كه هر مقوله از ادبیات داستانی انقلاب حرف تازه و ویژگی منحصر به فردی نسبت به گذشته دارد.

وی خاطر نشان كرد:

  1. ادبیات داستانی انقلاب از یك پشتوانه پایدار اسلامی همراه با سلحشوری حكایت دارد؛ بنابراین در آثار نویسندگانی كه به این قداست توجه داشته‌اند، داستان‌های فاخری را شاهدیم.

پناهی برگزاری جشنواره داستان انقلاب را حركتی نوپا، اما پویا در جهت اعتلای ادبیات داستانی انقلاب و ایجاد دغدغه در نویسندگان برشمرد و گفت: برپایی كارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی و تجلیل و بزرگداشت نویسندگان برجسته می‌تواند با تبیین مسائل نظری برای نویسندگان جوان و نوقلم از طریق تعامل و انتقال تجربیات مفید، موثر واقع شود.

وی یادآور شد: جشنواره داستان انقلاب می‌تواند با حمایت ویژه از دانشجویان در خلق پایان‌نامه‌های دانشجویی در خصوص ادبیات داستانی انقلاب و بهره‌گیری از بدنه علمی جامعه به منظور تقویت پایه‌های نظری و تئوریك ادبیات، به خلق داستان‌های ارزشمند انقلابی كمك كند.

مهلت ارسال آثار دومین جشنواره داستان انقلاب تا آخر آذر ماه سال جاری است و داوری آن از دی‌ماه آغاز خواهد شدو در بهمن ماه ،سه اثر برگزیده انتخاب و معرفی می‌شوند.

نویسندگان، می‌توانند آثار داستانی خود با درون مایه انقلاب اسلامی را تا پایان آذر ماه سال جاری به دبیرخانه به آدرس تهران- تقاطع خیابان حافظ و سمیه - حوزه هنری- مرکز آفرینش‌های ادبی- کارگاه قصه و رمان( دبیرخانه دومین جشنواره داستان انقلاب) صندوق پستی: 1777/15815 ارسال نمایند.

مطلب مرتبط:

فراخوان جایزه 11 میلیونی داستان انقلاب