تبیان، دستیار زندگی
در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان قرار داریم و با شاخصه بارز این فصل یعنی ابری بودن هوا روبه‌رو هستیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نور درمانی برای افسردگی فصلی

نور درمانی

در اواخر فصل پاییز و اوایل زمستان قرار داریم و با شاخصه بارز این فصل یعنی ابری بودن هوا روبه‌رو هستیم.

هوای ابری زمینه‌ساز بروز افسردگی فصلی در عده‌ای از افراد است كه آنها را از فعالیت‌های فردی و اجتماعی باز می‌دارد. این مشكل معمولا با شروع بهار و تابستان كه نور هوا بیشتر می‌شود و آفتاب بیشتری به زمین می‌تابد، بهبود می‌یابد یا به كلی از بین می‌رود. بنابراین می‌توان از "نور" به عنوان یك "عامل درمانی" برای این گونه افسردگی‌ها بهره جست.

عوامل موثر در نور درمانی

در نور درمانی، سه عامل، كلید اصلی بهبودی است:

1- شدت نور كه بسته به نوع استفاده از منبع نور، این شدت كم و زیاد می‌شود.

2- مدت زمان استفاده از نور كه معمولا در نور درمانی زمان استفاده روزانه بین 30 دقیقه تا 2 ساعت است كه این زمان در شروع ممكن است طبق نظر پزشك از 15 دقیقه شروع شود و به حداكثر زمان خود برسد.

3- زمان استفاده از نور. استفاده از نور درمانی هنگام صبح و زمانی كه از خواب برمی‌خیزید، مفیدتر از هنگام عصر است و استفاده از آن در شب باعث اختلال در خواب می‌شود.

افسردگی در زمستان

به افرادی كه قصد درمان افسردگی خود را دارند، توصیه می‌كنیم این درمان را از اوایل فصل پاییز و به محض شروع علائم اولیه آغاز كنند، علائمی چون سخت بیدار شدن از خواب، خواب‌آلودگی روزانه، و میل به مصرف كربوهیدرات‌ها می‌توانند هشداردهنده باشند. درمان معمولا باید تا بهار ادامه یابد.

البته برخی از افراد در تابستان دچار افسردگی می‌شوند كه در این حالت باید درباره زمان شروع نور درمانی با پزشك خود مشورت كنند.

عوارض نور درمانی

نور درمانی روش مطمئنی است، ولی گاهی عوارض جانبی دارد از جمله تحریك چشمی و خشكی چشم ، خستگی، اختلال خواب، آشفتگی، سردرد، حالت تهوع و خشكی پوست.

برای كاهش این عوارض سعی كنید نور درمانی را آهسته آغاز كنید و به بدن خود اجازه دهید تا به آن عادت كند.

اگر بعد از مدتی با این عوارض مواجه گشتید، مدت زمان استفاده از آن را كم كنید، دورتر از منبع نور بنشینید، بین جلسات درمانی فاصله قرار دهید، ساعتی را كه در روز به درمان اختصاص می‌دهید تغییر دهید و حتما با پزشك مشورت كنید.

منبع نور

برای جلوگیری از خشكی پوست هم بهتر است از نرم‌كننده‌ها استفاده كنید.

نور درمانی برای همه مناسب نیست. به طور مثال در افراد مبتلا به اختلال "دو قطبی" كه نوعی بیماری روانی است ممكن است مشكل آنها دو برابر شود، یا درافراد مبتلا به افسردگی‌های حاد باید با احتیاط صورت گیرد.

تذکرات

با تمام فوایدی كه برای نور درمانی ذکر شد، باید اضافه كنم که این روش را نباید خودسرانه انجام داد و این روش درمانی، در كنار درمان‌های دارویی و روان درمانی مفید است و به تنهایی موثر نیست، یعنی یک روش درمانی مكمل محسوب می‌شود نه یك روش درمانی صرف.

دكتر محبوبه محمدزاده- جام جم

*مطالب مرتبط:

به چه کسی افسرده می گویند؟

مقابله با دلگیری پاییزی

افسردگی در پاییز و زمستان

افسردگی فصلی (اختلالات خلقی وابسته به فصل)

افسردگى زمستانى

پایان افسردگى هاى زمستانى

اثرات رنگ ها بر زندگی ما

تاریخچه عطر درمانی

گل ‌درمانی

سنگ های شفابخش برای آقایان و خانم ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.