تبیان، دستیار زندگی
اد در المپیك؛ نماینده‌ی ایران؛ مسعود مصطفی جوكار مسعود مصطفی جوكار، نماینده‌ی وزن 60 كیلوگرم كشتی آزاد كشورمان، در اندیشه‌ی نخستین مدال معتبر خود در آتن است. جوكار كشتی‌گیر ملایری كشورمان با نشان دادن شایستگی‌های خود، در بازی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی وزن 60 كیلوگرم كشتی آزاد در المپیك؛

نماینده‌ی ایران؛ مسعود مصطفی جوكار


مسعود مصطفی جوكار، نماینده‌ی وزن 60 كیلوگرم كشتی آزاد كشورمان، در اندیشه‌ی نخستین مدال معتبر خود در آتن است.

جوكار كشتی‌گیر ملایری كشورمان با نشان دادن شایستگی‌های خود، در بازیهای آسیایی بوسان پیراهن تیم ملی را بر تن كرد، اما به دلیل سهل‌انگاری مسوولان تیم ایران، ناخواسته از رقابت‌ها كنار رفت.

جوكار پس از دو سال با اثبات شایستگی‌هایش جانشین «محمد طلایی»، كاپیتان تیم ملی كشتی ایران در رقابت‌های گزینشی اسلواكی شد و سهمیه‌ی از دست رفته‌ی المپیك را به دست آورد، تا با پیروزی بر رقبای خود در مسابقات انتخابی به عنوان ملی‌پوش وزن 60 كیلوگرم معرفی شود.

جوكار امروز با جوكار شش ماه گذشته و حتی دو ماه گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد و روز به روز آماده‌تر می‌شود. وی پس از پیروزی بر «هارون دوغان» قهرمان نامدار تركیه در جام تختی، بار دیگر در مسابقات لهستان این حریف كهنه‌كار را شكست داد. نتیجه‌ی 4 بر صفر حاكی از عدم تزلزل وی در اداره‌ كردن كشتی است و نشان از این دارد كه وی دیگر به راحتی امتیاز از دست نخواهد داد.

جوكار با توجه به توانایی‌اش، در این یك ماهه به خود باوری رسیده و قطعا شرایط كسب مدال المپیك را داراست. بدون شك جدی‌ترین رقیب جوكار در المپیك یاندرو كوئینتانا نایب قهرمان سال گذشته جهان از كوبا است كه به خاطر مسایل پشت پرده طلای جهان را با نقره تعویض كرد.

كوئینتانا در جام جهانی بر جوكار ناآماده غلبه كرد و در كاپ كانادا ثابت كرد كه از مدعیان درجه یك وزن 60 كیلوگرم المپیك است.

اما مدافع عنوان قهرمانی این وزن یعنی «عارف عبدالله اف»، در طول سال گذشته در اكثر میادین در یك وزن بالاتر كشتی‌ گرفته و با توجه به نتایج ضعیف یك سال اخیرش بعید به نظر می‌رسد، بتواند رقیب جدی برای مدعیان این وزن باشد.

نماینده‌ی روسیه در این وزن مراد «اوماخانوف» است كه با پیروزی 3 بر 2 مقابل «بارزاكوف» بلغاری قهرمان المپیك سیدنی شد.

وی از معدود كشتی‌گیران روسیه است كه بدون عنوان جهانی در المپیك قهرمان شده است.

روس‌ها پس از نتیجه نگرفتن در این وزن، «اوماخانوف» را بر روی صحنه دیدند كه پس از سه سال دوری در رقابت‌های امسال قهرمانی كشور روسیه بسیار قدرتمندانه ظاهر شد و مدعیانی همچون «رامیل اسلام اف»، «دودایف» و « رمضانوف» را به راحتی از پیش روی برداشت تا دومین و شاید آخرین المپیك خود را تجربه كند.

گیوی سیسائوری از معدود كشتی‌گیر كانادایی است كه به سكوهای جهانی و المپیك دست یافته و طلای سال 2001 جهان و چهار مدال نقره و برنز دیگر جهان و المپیك در كارنامه‌ی افتخارات او قرار دارد.

جوكار اگرچه در رقابت‌های گزینش اسلواكی مغلوب این كشتی‌گیر شد، اما پیروزی و انتقام گرفتن مقابل این كشتی‌گیر مسن اما با تجربه دور از دسترس نخواهد بود. ضمن این كه «سیسائوری» در جام لایپزیك 8 بر 6 بر «مهدی حسین رضایی» غلبه كرده است و حتی تا آستانه‌ی شكست پیش رفت.

جائه میونگ سونگ (نفر سوم سال گذشته جهان از كره جنوبی)، «دیوید پوغوسیان» (نفر سوم سال 2001 از گرجستان)، «دمیر زاخاردینوف» (ازبكستان)، «توفیق اوداباشی» (قهرمان امسال اروپا از تركیه)، « ساشیل كومار» (هند) از دیگر كشتی‌گیران شاخص این وزن هستند كه در رقابت‌های جهانی سهمیه گرفتند و «آناتولی گویدا» (نفر اول گزینش اسلواكی از بلغارستان)، «واسیلی فدروشین» (اوكراین) و «پوروباتار» (مغولستان) دیگر كشتی‌گیران مطرحی هستند كه جواز حضور در المپیك را كسب كرده‌اند كه البته «پوروباتار» كه با دوپینگ «هارون دوغان» به طلای سال 2002 جهان در تهران رسید، طی این دو سال افت محسوسی داشته است. نایب قهرمانی جهان در سال 2001 دیگر افتخار این كشتی‌گیر مغولی است.

به طور كلی باید گفت كه شرایط گرفتن مدال در این وزن بسیار دشوار نیست و «جوكار» این توانایی را دارد تا با كسب اولین و مهم‌ترین مدال زندگی‌اش، خود را به عنوان پدیده‌ی جدید وزن 60 كیلوگرم در المپیك مطرح كند و جانشین شایسته‌ای برای كاپیتان «طلایی» باشد.

بررسی وزن 66 كیلوگرم كشتی آزاد در المپیك؛

نماینده‌ی ایران: علیرضا دبیر

اگر علیرضا دبیر در المپیك آتن به مدال طلا برسد، اولین كشتی‌گیر تاریخ ایران است كه توانسته به دو طلای المپیك دست یابد.

علیرضا دبیر نماینده‌ی وزن 66 كیلوگرم كشتی آزاد ایران در المپیك آتن خواهد بود كه پس از 5 سال حضور پیاپی در فینال رقابت‌های جهانی و المپیك، سال گذشته از كسب افتخاری دیگر بازماند.

دبیر كه در طول سال گذشته از مصدومیت كتف رنج می‌برده، در هیچ میدان مهمی به جز گزینشی المپیك به روی تشك نرفته، اما تمرینات بسیار منظمی را در طول یك سال اخیر پشت سر گذاشته، به طوری كه تست آمادگی جسمانی وی بسیار بهتر از المپیك سیدنی است و در میان ملی‌پوشان المپیكی از همه آماده‌تر است.

دبیر در یك سال اخیر اصغر بذری را به عنوان جدی‌ترین رقیب، در كنار خود دید كه با حضور در مسابقات مختلف به نتایج درخشانی دست یافته است و مربیان تیم ملی را بر آن داشت تا نام هر دو كشتی‌گیر را در لیست اعزامی به آتن قرار دهند، اما كمیته فنی سرانجام نام دبیر را به عنوان كشتی‌گیر المپیكی این وزن اعلام كرد.

دبیر از جمله كشتی‌گیران مطرح این وزن جهان در چند سال اخیر است كه دارای دو طلای جهان و المپیك و سه نقره‌ی جهان است.

اما پدیده‌ی جدید وزن 66 كیلوگرم، «ماخاچ مرتضی علی اف» از روسیه است كه با پیروزی بر «ایربك فارنیف» قهرمان سال 2003 جهان، خود را مطرح كرد و پس از موفقیت در چند تورنمنت، قهرمان اروپا شد كه در آن مسابقات بر «تدیف» اكراینی غلبه كرد.

مرتضی علی‌اف جوان سرانجام در رقابت‌های قهرمانی كشور روسیه بار دیگر «فارنیف» را مغلوب كرد تا در پی اولین مدال خود در المپیك باشد.

سرافیم بارزاكوف بلغاری دیگر مدعی این وزن است كه در سال 98 با پیروزی بر حاج كناری قهرمان جهان شد. این كشتی‌گیر با تجربه و بدل كار در المپیك سیدنی نایب قهرمان شد و یك سال بعد با پیروزی بر دبیر به دومین طلای جهانی خود دست یافت.

این كشتی‌گیر 29 ساله، در رقابتهای جهانی سال گذشته با قبول شكست برابر «فارنیف» روسی نایب قهرمان شد.

البروس تدیف قهرمان سال 2002 جهان از اوكراین نیز از دیگر نفرات شاخص این وزن است كه در سال 1995 به اولین طلای جهانی خود رسیده و در سال 199 برای دومین بار قهرمان جهان شد .

« تدیف » كه در المپیك آتلانتا به مدال برنز دست یافته بود ، در فینال رقابتهای امسال قهرمانی اروپا مغلوب مرتضی علی اف شد . « ایكو ماتسو » ، نفر سوم سال گذشته جهان و قهرمان امسال آسیا از ژاپن ، « سرگئی روندون » نفر چهارم سال گذشته جهان از كوبا ، « المان عسگراف » ، نایب قهرمان سال 2002 اروپا از آذربایجان ، توشیشویلی از گرجستان ، « عمر چوبوكجو » نفر سوم اروپا در سال های 2003 و 2004 از تركیه ، جین كوك بائك از كره جنوبی و « جمیل كلی » از آمریكا سایر كشتی گیران مطرح وزن 66 كیلو گرم هستند كه رقابت های المپیك را در این وزن بسیار دشوار می سازند .

بررسی وزن 74 كیلوگرم كشتی آزاد در المپیك؛

نماینده‌ی ایران: مهدی حاجی زاده

مهدی حاجی زاده نماینده‌ی تیم ملی كشتی آزاد ایران در وزن 74 كیلوگرم المپیك آتن است.

مهدی حاجی زاده كشتی‌گیر با استعداد و فنی جویباری، با درخشش و قهرمانی در رقابت‌های جهانی سال 2002 نام خود را بر سر زبانها انداخت، اما در سال 2003 افت محسوسی داشت و همانند یك قهرمان به كشتی نپرداخت. حاجی زاده امسال با درس گرفتن از مسایل سال قبل، برای بار دیگر در خدمت كشتی قرار گرفت و با پیروزی قاطعانه برابر هادی حبیبی، دو بنده‌ی تیم ملی را از نفر چهارم جهان پس گرفت.

تمامی اهالی كشتی ایران بر این باورند كه حاجی زاده توانایی غلبه بر سایتی اف و فرو ریختن فرمانروایی این كشتی‌گیر روسی را دارد، چرا كه تنها یك نابغه می‌تواند نابغه‌ای دیگر را كنار زند.

افتخار شهر جویبار، در تمرینات تیم ملی كاملا در اختیار مربیان قرار گرفته و از لحاظ آمادگی جسمانی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد، تا یكی از امیدهای كسب مدال در المپیك باشد.

مدافع قهرمانی این وزن «بوایساار سایتی اف» دارنده‌ی 5 مدال طلای جهان و یك طلای المپیك آتلانتا است كه علی‌رغم نزدیك شدن به مرز 30 سالگی، هنوز در كورس قهرمانی قرار دارد و تجربه‌ی گرانبهایش دو مدال طلای جهان در سالهای 2001 و 2003 را برای وی به همراه داشت.

سایتی اف در المپیك سیدنی در مكانی بهتر از نهم قرار نگرفت و در سال 2002 عیسی حاجی اف جانشین وی شد. این كشتی‌گیر هر چند تجربه بسیاری دارد اما شكست ناپذیر نیست و حاجی زاده می‌تواند با از نفس انداختن سایتی اف، پایان فرمانروایی وی را اعلام كند. این كشتی‌گیر روسی از سالهای 95 تا 98 چهار مدال طلای جهان و المپیك را به صورت پیاپی كسب كرده است.

دیگر مدعی این وزن «مراد گایداروف» نفر دوم رقابتهای جهانی نیویورك از بلاروس است كه از سال 1996 تا 2000 در چهار تورنمنت برای روسیه كشتی‌ گرفت و یك بار نماینده‌ی آذربایجان بوده است.

این كشتی‌گیر 24 ساله از توانایی‌های فنی و جسمانی خوبی برخوردار است، اما در فینال رقابت‌های قهرمانی اروپا به «كوكایف روسی» باخت.

گنادی لالی یف از قزاقستان دیگر رقیب آسیایی وزن 74 كیلوگرم در المپیك خواهد بود كه در بازیهای آسیایی بوسان، توانست بر سكوی نخست بایستد.

لالی یف در مسابقات جهانی نیویورك به مدال برنز رسید و در المپیك سیدنی به مقام چهارم دست یافته است.

كشتی حاجی زاده با لالی یف در مسابقات جهانی تهران بسیار دیدنی بود؛ این كشتی‌گیر قزاقستانی در رده‌ی چهارم قرار گرفت.

جو ویلیامز نفر سوم جهان در سال 2001 از آمریكا و «ایوان فوندورا» از كوبا دیگر مدعیان وزن 74 كیلوگرم هستند كه هر دو، سهمیه‌ی المپیك را در رقابتهای گزینشی بدست آوردند.

دانیل ایگالی قهرمان جهان و المپیك در سالهای 1999 و 2000 از كانادا از دیگر چهره‌های شاخص این وزن است كه البته افتخاراتش در وزن 69 كیلوگرم به دست آمده و نتوانسته در وزن 74 كیلوگرم، عنوان در خور توجهی داشته باشد. «ایگالی» در رقابت‌های اخیر كاپ كانادا مغلوب «ایوان فوندورای» كوبایی شد.

آراییك گورگیان قهرمان سالهای 1995، 97 و 98 جهان در وزن 69 كیلوگرم از ارمنستان نیز همانند «ایگالی» در وزن جدید موفقیتی به دست نیاورده است و در مسابقات گزینشی موفق به كسب سهمیه‌ی المپیك شد.

یوسف عبدالسلام اف (تاجیكستان) عثمان اف (مقدونیه) آرپاد ریتر (مجارستان) و اصلان اف (آذربایجان) دیگر كشتی‌گیران وزن 74 كیلوگرم هستند كه شانس كمی برای رسیدن به مدال المپیك دارند.