تبیان، دستیار زندگی
حضرت علی (ع) فرمودند: کسی که حرص به دنیا و بخل بدان را با یکدیگر داشته باشد، بدو پایه ی فرومایگی چنگ زده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کشکول

کشکول

حضرت علی (ع) فرمودند: کسی که حرص به دنیا و بخل بدان را با یکدیگر داشته باشد، بدو پایه ی فرومایگی چنگ زده است. کسی که دانش خویش را در تنهایی متعهد نبود، نزد مردمان بی آبرویش خواهد کرد. کسی که بجز خداوند به چیزی عزت جوید همان عزت وی را بهلاک افکند. کسی که آبروی خویش را در خواهش چیزی از تو محفوظ نکند، تو آبروی خویش از رد خواهش وی محفوظ کن. مال خویش در جز نکوکاری مصروف مدار و نیکوکاری خویش جز بر نیکمردان بکار مبری. چیزی که پاسخ آن ناخشنودت می دارت، مگوی. در هیچ محفل با لجوجان ستیزه مکن. مباد آن که دیگری بر بدی به تو تواناتر از تو در نیکی بدو باشد.

از وصایای پیامبر اسلام (ص) آن است: زمانی که نور به دل افتد، وسعت گیرد و گشوده گردد.

کسی گفت: ای پیامبر خدا، آیا این معنی را علامتی است؟ ایشان فرمودند: بلی، دوری گزیدن از سرای فریب و بازگشتن به سوی سرای جاوید و آمادگی مرگ پیش از آن که در رسد. آن کس را که اشتیاق فردوس است، به کار نیک مجذوب است و آن که از آتش ترسد، شهوات را رها کند. و کسی که مرگ را چشم انتظار بود، به فرمانبرداری خداوند رغبت کند و آن کس که در دنیا پرهیز پیشه کند، مصیبت بر وی سبک جلوه کند.

و از وصایای پیامبر اکرم(ص) به امیر مؤمنان علی (ع) است: ای علی، بدترین مردمان کسی است که آخرت خویش به دنیا بفروشد و بدتر از او آن کس که آخرت خویش به دنیای دیگری فروشد. ای علی، به روز رستاخیز همه پیشینیان و متآخران گویند کاش به دنیا جز روزی خویش حاصل نکرده بودیم.

حضرت عیسی (ع) را گذار بر مردی افتاد کور، مبتلا به لک و پیس، زمینگیر که هر دو طرف بدنش فلج بود و گوشت بدنش از جذام همی ریخت و همی گفت: سپاس خدای را که مرا از بسیار ابتلاآت برکنار بداشت. حضرت عیسی (ع) فرمود: ای فلان کدام ابتلا را مبتلا نگشته ای؟ گفت: ای روح الله من از آن کس که چون من معرفت به خدا ندارد، بهترم. حضرت عیسی فرمود: درست گفتی، دست خود به من بده. دست وی بگرفت و ناگهان زیباترین و بهنجارترین آدمیان شد و خداوند تمامی ابتلاآت از وی ببرد. وی دیرزمانی مصاحب حضرت عیسی بماند.

جهت خرید کتاب کشکول  شیخ بهائی کلیک کنید.

جهت خرید کتاب های ادبی کلیک کنید.

جهت خرید کتابهای اسلامی کلیک کنید.

جهت خرید کتابهای حکمت وعرفان کلیک کنید.

جهت خرید اینترنتی تبیان کلیک کنید.

جهت خرید و اشتراک کتاب کلیک کنید.

فروشکاه اینترنتی تبیان