تبیان، دستیار زندگی
موضوع ازدواج جوانان از موضوعاتی است که مورد توجه تقریباً تمامی اقشار می باشد. جوانان مجرد، مهمترین مشغله ی فکری آن انتخاب همسر و ازدواج کردن است. والدین نگران ازدواج فرزندان خود هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرزندم ،آرزوی ازدواجت را دارم!

والدین و ازدواج فرزندان(1)

جایگاه عشق در ازدواج

وَ اَنکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و اِمائکم اِن یکونوا فقراءَ یُغنهم الله من فضله والله واسعٌ علیمٌ.

بی همسران خود و غلامان و کنیزان درستکارتان را ازدواج دهید. اگر فقیر هستند، خداوند آنان را از فضل خویش بی نیاز خواهد کرد. خدا گشایشگر  داناست (نور آیه 22)

مهمترین مشغله ی فکری جوانان مجرد ، انتخاب همسر و ازدواج کردن است.

موضوع ازدواج جوانان از موضوعاتی است که مورد توجه تقریباً تمامی اقشار می باشد. مهمترین مشغله ی فکری جوانان مجرد ، انتخاب همسر و ازدواج کردن است. والدین نگران ازدواج فرزندان خود و در آرزوی جشن ازدواج با شکوه فرزندانشان هستند. مسئولین و دولتمردان در فکر فراهم نمودن تسهیلات ازدواج جوانان تا جامعه را مصون از تأخیر ازدواج بدارند. کارشناسان تربیتی مشتاق ارتقاء آگاهی جوانان کشور هستند تا با آگاهی کامل دست به یک ازدواج درست بزنند، کارشناسان اجتماعی نگرانند که مبادا جوانان با عدم آگاهی کامل همسری انتخاب کنند که نتیجه های شومی از جمله طلاق و یا فرزندان ناسالم در برداشته باشد. کارشناسان حقوقی آرزومندند که جوانان با آگاهی ازدواج کنند، تا آنان کمتر شاهد صحنه های دلخراش دادگاه های خانواده باشند. محققان در پی پاسخ پرسش هایی مانند ، چگونه سن ازدواج را تقلیل دهند؟!، چگونه از هم پاشی خانواده های جوان جلوگیری کنند؟! نسل جوان ما چگونه می تواند، دارای یک زندگی زناشویی سالم باشند؟!

در این سری مقالات جدید در نظر است با کمک و یاری خدای حکیم و الطاف امام زمان علیه السلام ، مسئله ازدواج جوانان را در حد توان، تجزیه و تحلیل کنیم تا شاید بتوانیم در حد توان خود راهکاری دینی و علمی در اختیار جامعه ی خود ، اعم از جوانان ، والدین، مسئولین  ، دولت مردان و کارشناسان علمی قرار دهیم . انشاءالله

اولین گروهی که به نظر می آید باید پیرامون وظایف آنها در مسئله ازدواج جوانان گفتگو کرد ، «والدین» هستند ، زیرا والدین با وجود این که تمام عمر خود را در رشد فرزندان شان صرف می کنند ، ولی زیاد دیده شده است به علت عدم آگاهی از روحیات و نیازهای جوانان و عدم شناخت کامل از موقعیت فرهنگی قرن بیست و یکم، زحمات خود را هدر می دهند و ناخواسته موجب فساد دینی و اخلاقی و روانی فرزندان خود می شوند.

اینجانب در مشاوره های فراوانی که با پسران و دختران جوان داشته ام، به این حقیقت تلخ رسیده ام که بعضی از والدین با دست خود ، ناخواسته بر اثر عدم آگاهی، موجبات طغیان و فساد جوانان خود را فراهم می کنند. که این امر اولاً باعث نگرانی و احساس شکست در تربیت فرزندان خود می شوند و برخلاف میل باطنی خودشان رابطه ی عاطفی شان با آنها کم رنگ و ضعیف و گاهی این رابطه قطع شده و آثار مخرب فراوانی ببار می آورد.

بعضی از والدین با دست خود ، ناخواسته بر اثر عدم آگاهی، موجبات طغیان و فساد جوانان خود را فراهم می کنند.

و هم چنین برخلاف میل مسئولین ، دولت مردان و کارشناسان علمی، آنها شاهد صحنه های دلخراش فساد جوانان در جامعه می شوند.

اینجانب یقین دارم پدر و مادر بیش از هر کسی، «جوان» خود را دوست دارند و حاضرند تمام دارایی و هستی خود را برای خوشبختی آنان مصرف کند تا « جوان » خوشبخت شود. و بیش از هر کسی از انحراف و فساد و آنها رنج می برند! ولی براثر عدم آگاهی درست موجب فساد و مشکلات روانی «جوان» خود که میوه ی وجود آنهاست می شوند.

بنابراین مطالعه سری مقالات را برای تمامی پدر و مادران نگران ازدواج فرزندانشان توصیه می کنم و به عنوان امر به معروف مطالب این مقالات را در اختیار کسانی که دسترسی به این سایت ندارند، قرار دهید تا شما هم در سالم سازی جامعه ی اسلامی شریک شوید.

پدر و مادران عزیز تبیانی! با ارتقای آگاهی خود پیرامون امر ازدواج جوانان خود ، راه خوشبخت شدن آنها را تسهیل بخشید!!

مسایلی که والدین می بایست پیرامون ازدواج جوانان خود بدانند عبارتند از:

1- والدین در امر ازدواج فرزندان، چه میزان مسؤول هستند؟!

2- چگونه در امر انتخاب « همسر » به فرزندان خود کمک کنند؟!

3- فرایند خواستگاری را چگونه هدایت کنند؟!

4- در دوران نامزدی، جایگاه پدر و مادر چگونه باشد؟!

5- چگونه «جشن عروسی» را به نحو احسن برپا کنند؟!

6- نقش و جایگاه والدین در زندگی زناشویی فرزندانشان چگونه باید باشد؟!

مقالات مرتبط :

ازدواج یعنی خدا حافظ زندگی!

اول پیش واحد ازدواج را پاس کنید

ازدواج کنید ،تاپول دار شوید!

انتخاب همسر ایده آل یا...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.