تبیان، دستیار زندگی
آنچه از روایاتی كه مربوط به برنامه بقیه الله (أرواح من سواه فداه) برمی آید، آن سه مرحله است؛ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

او چه خواهد کرد؟!!

در ادامه مقاله هفته گذشته که در مورد شناخت امام زمان(عج) تقدیم شما بزرگواران گردید اینک می خواهیم بدانیم مولای ما آنگاه که از پس پرده غیبت رخ نمایان نمود، چه خواهد کرد؟!!

امام زمان

¤ قیام ، تأمین حكومت و گسترش عدل

آنچه از روایاتی كه مربوط به برنامه بقیه الله (أرواح من سواه فداه) برمی آید، آن است که آن سه مرحله است؛ چون وجود مبارك ولی عصر (أرواحنا فداه) مظهر این نام مقدّس خداست كه قیام را به همراه دارد، یكی از اسمای حسنای خداوند همین اسمی است كه دیانت به او قیام دارد. خدا قیام دارد. اولین كار قیام خدا نشر توحید است، بعد تأسیس حكومت قسط و عدل است، بعد گسترش قسط و عدل در جوامع انسانی است. مطلب اوّل در سوره مباركه آل عمران بیان شده است كه شهدالله أنه لا اله الا هو الملائكه و اولوا العلم قائماً بالقسط (1). خدا كه قائم بالقسط است، شاهد بر توحید است. زیرا در جهان چون قسط و عدل و نظم نیست، پس بیش از یك مبدأ حاكم نیست، بیش از یك مبدأ آفریدگار و پروردگار نیست! این قیام به قسط كه سند وحدانیت و نشر توحید است، اولین برنامه ولی عصر (ارواحنا فداه) است.

اگر قوانین حق بود، اگر دستگاه قضایی حق بود، دستگاه اجرایی حق بود، توده مردم هم حق پذیرند و به حق عمل می كنند. اینجاست كه آیه سوره مباركه حدید جامه عمل می پوشد كه «لیقوم النّاس بالقسط؛ تا مردم عدالت را برپا دارند.»  همه مردم می شوند قائم بالقسط؛ اما تحت رهبری كسی كه مظهر قائماً بالقسط است و آن وجود مبارك ولی عصر است.

ازامامان معصوم (علیهم السلام) رسیده است: روزگاری می رسد كه جهان پر از جور و ظلم می شود. و منظور از جور و ظلم، جرم اعتقادی و ظلم شركی و فكری است. فرمودند: روزی می رسد كه هیچ كس نمی تواند بگوید الله، مگر مستخفیاً( در خفا و پنهانی)؛ در پنهان می گوید:لا اله الاالله. آنچه در آشکار و در همه جا حاكم است، شرك است و شرك ظلم عظیم است. این ظلم اعتقادی كه جهان گستر شد، با ظهور ولی عصر (ارواحنا فداه) رخت برمی بندد و آن قسط و عدل و قیام به قسط و عدل توحیدی منتشر می شود و بشریت به عدل وحدانیت و. توحید می رسند و به قسط توحید بار می یابند. سراسر عالم را لااله الاالله احاطه می كند و در چهره پرچم پرافتخار ولی اش نوشته است: البیعة لله؛« بیعت برای خداست.» این اولین ظهور قیام آن حضرت است كه او قائم بالقسط است و مظهر این نام مبارك است و آن شرك و ظلم شركی را برمی دارد و عدل توحیدی را به عنوان بهترین عقیده گسترش می دهد. وقتی مردم را موحّد كرد، به فكر تاسیس حكومت اسلامی است. چون وعدالله الذین آمنوا منكم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی الارض؛ « خدا به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته كرده‏اند وعده داده است كه حتما آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد»(2). وعده خدا آنگاه انجام می شود که وجود مبارك ولی اش حكومتی تشكیل می دهد براساس البیعه لله كه این حكومت به نام دولت حق است.

ازامامان معصوم (علیهم السلام) رسیده است: روزگاری می رسد كه جهان پر از جور و ظلم می شود. و منظور از جور و ظلم، جرم اعتقادی و ظلم شركی و فكری است.

حضرت صاحب الزمان وقتی هم كه متولد شد، «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض؛ و خواستیم بر كسانى كه در آن سرزمین فرو دست‏شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] كنیم»(3) را قرائت كرد. اینها كه مستضعف در زمین اند، عظیم در ملكوت اند! اینها مستضعف نیستند نزد فرشته ها البتّه آن ها مستضعف در زمین اند. این مستضعفان در زمین وارثان الهی اند، از طرف خداوند متعال به امامت و رهبری بار می یابند و خداوند همان طوری كه با بعثت و رسالت و نبوت بر مؤمنین منت نهاد؛« لقد منّ الله علی المومنین؛ و خداوند (با بعثت پیامبر) بر مؤمنین منّت نهاد.» (4)، با امامت خاتم اوصیاء وخاتم اولیاء بر مؤمنین منت می نهد: «و نرید ان نمنّ علی الذین استضعفوا فی الارض ونجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین؛ و خواستیم بر كسانى كه در آن سرزمین فرو دست‏شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] كنیم و ایشان را پیشوا و وارث قرار دهیم.» این امامت است كه همتای آن نبوت و رسالت است و مایه منّت. منّت آن نعمت عظمی است كه حملش و هضمش دشوار است! این دومین مطلب و برنامه وجود مبارك ولی عصر كه براساس این آیه عمل می كند: «الذین ان مكّناهم فی الارض اقام الصلاة و اتوا الزّكاة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنكر و لله عاقبة الامور؛ كسانى كه اگر آنان را در زمین قدرت بخشیم نماز به پا مى دارند و زكات مى دهند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند و عاقبت کارها از آن خداوند است. (5) حكومت، حكومت قسط و عدل است.

امام زمان

حال اگر هیئت حاكمه حق بودند، اگر قوانین حق بود، اگر دستگاه قضایی حق بود، دستگاه اجرایی حق بود، توده مردم هم حق پذیرند و به حق عمل می كنند. اینجاست كه آیه سوره مباركه حدید جامه عمل می پوشد كه «لیقوم النّاس بالقسط؛ تا مردم عدالت را برپا دارند.» (6). همه مردم می شوند قائم بالقسط؛ اما تحت رهبری كسی كه مظهر قائماً بالقسط است و آن وجود مبارك ولی عصر است.(7)

  ادامه دارد...

پی نوشت ها:

1- آل عمران/18

2- نور /55

3- قصص/5

4- آل عمران/164

5- حج/41

6- حدید/3

7- بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی در نیمه شعبان به نقل از روزنامه کیهان با تصرّف

رادفر

کارشناس دین و اندیشه( بخش فلسفی)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.