تبیان، دستیار زندگی
خشمگین شدن احساسی است که همه ی ما با آن آشنا ئیم . بعضی هایمان آنقدر به خشمگین شدن عادت کرده ایم که فراموش می کنیم در هنگام خشم چه بلایی بر سر جسم و روحمان می آوریم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عصبانی باش ، اما به اندازه!

آیا ابراز خشم‌ می‌تواند مناسب‌ و مفید باشد؟

صبح زود وقتی از خانه به قصد محل کار خارج می شوی ، ذهنت حسابی مشغول است :لیست کار های روزانه ، مسیری که بهتر است انتخاب کنی ، کارهای عقب افتاده ،مشکلاتی که در خانه داری. وارد خیابان که می شوی حجم ماشین ها ، صدای بوق ، ترافیک ، مردمی که با عجله از کنارت می گذرند و اصلا متوجه خوردن کیفشان به تو نمی شوند چه برسد که عذر خواهی بکنند.همه وهمه بر هیجانت اضافه می کند.

بعد از زمان طولانی انتظار ، بالاخره تاکسی پیدا می شود و سوار می شوی. دیرت شده اگر تا نیم ساعت دیگر به محل کار نرسی ، تاخیر می خوری .در همین فکر ها هستی که ماشینی از پشت خیلی آرام به تاکسی ات می خورد . مطمئن هستی که چیز مهمی نیست اما ناگهان راننده با عصبانیت به بیرون می رود و شروع به داد و فریاد می کند ... باید به فکر وسیله ی دیگری باشی ، عصبانی می شوی و پیش خود فکر می کنی تمام بر نامه هایت بهم خورده .

***

خشمگین شدن احساسی است که همه ی ما با آن آشنا ئیم . بعضی هایمان آنقدر به خشمگین شدن عادت کرده ایم که فراموش می کنیم در هنگام خشم چه بلایی بر سر جسم و روحمان می آوریم.

آنچه مسلم است در بعضی مواقع احساس خشم اجتناب ناپذیر است اما خیلی از مواقع می توانیم با آن مقابله کنیم و به خود واطرافیان کمک کنیم تا از ارتباط با هم لذت بیشتری ببریم.

در این مقاله سعی می کنیم سه راهکار به شما معرفی کنیم تا شماهم بتوانید بر عصبانیت خود فائق آئید :

از خشم هایی که امکان دوری جستن دارند ،دوری کنید .  یعنی بر سر مسائل پیش پا افتاده عصبانی نشوید.

تاکسی که سوار شدی تصادف می کند .

همسرت فراموش می کند کاری را که خواسته بودی انجام دهد.

فرزندت لیوان آب میوه را سهوا روی وسایل خانه یا مدارک محل کارت می ریزد.

این ها همه فراخوانی است تا تو خشمگین شوی . می توانی آن را رد کنی . تکرار جملات زیر به تو کمک می کند تا به دعوت های بی فایده ی خشم جواب منفی بدهی :

این مسئله ی مهمی نیست که عصبانی بشوم.

بهتر است کمی راجع به آن فکر کنم.

او مقصر نیست خودم اهمال کردم.

شاید دارم زود قضاوت می کنم.

دیگر با عصبانیت روز خود را خراب نمی کنم.

حضرت رسول (ص) : میخواهید شما را به آن كس كه از همه زورمندتر است رهبری كنم ؟ آنكه هنگام خشم بهتر خود را نگاه میدارد .(1)

اما گاهی اوقات اتفاقاتی در زندگی ات می افتد که واقعا تو مقصر نیستی و یا به موضوعی مرتبط می شود که برایت بسیار مهم است و دیگر گریزی از عصبانیت نیست در این هنگام بهتر است بر واکنش هایی که نشان می دهی تسلط داشته باشی . حرکات فیزیکی که باعث صدمه به خود یا دیگران می شود ، گفتن حرف هایی که در آینده موجب پشیمانی ات می شود ورنجاندن اطرافیان وعزیزانت و...را در کنترل خود داشته باش .

آرامش

با تمرین می توانی در صورت لزوم عصبانی شوی اما تا حد مجاز .

برای عصبانیتت هم خط قرمز هایی تعریف کن و به آن ها پایبند باش. کارهای زیادی می توانی انجام دهی مثلا نفس عمیقی بکش ، راه برو ، لیوان آب خنکی بخور،صحنه را ترک کن و....

این که چقدر موفق شوی بستگی به این دارد که تا چه حد برای موفقیتت مسر باشی .

و مسئله ی مهم تر اینکه نشانگانی که ما را عصبانی می کند ، مهم است زیرا ماننند تب که می گوید عفونتی در جایی از بدن وجود دارد ، این نشانگان خبر از حضور مشکلی در زندگی ات می دهند . تلاش کن . شاید بتوانی آن را رفع کنی. البته عصبانیت فقط یک پیک است وتو را آگاه می کند وظیفه ی حل مشکل با توست.

تبیان - داوودی

پی نوشت :

1- كنز العمال ، ج 3 ، ص 520 ، ح 7700

مقالات مرتبط :

راه های پیشنهادی برای کنترل خشم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.