تبیان، دستیار زندگی
در دیدار علی اكبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملی و سرگئی آبلامیكو رئیس دانشگاه دولتی بلاروس ( بگئو) دو طرف بر گسترش همكاری ها در زمینه فناوری اطلاعات تاكید كردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتابخانه ملي ايران و دانشگاه دولتي بلاروس همكاري مي كنند

كتابخانه ملی ایران،دانشگاه دولتی بلاروس ، فناوری اطلاعات ،همكاری می كنند

در ديدار علي اكبر اشعري مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي و سرگئي آبلاميكو رئيس دانشگاه دولتي بلاروس ( بگئو) دو طرف بر گسترش همكاري ها در زمينه فناوري اطلاعات تاكيد كردند.

مشاور فرهنگي رئيس جمهور در اين ديدار كه در محل اين دانشگاه در شهر مينسك پايتخت جمهوري بلاروس برگزار شد، ضمن اشاره به برنامه ها و طرح هاي در دست انجام سازمان اسناد و كتابخانه ملي كشورمان در زمينه استفاده از فناوري هاي نوين به خصوص تكنولوژي اطلاعات گفت : ما آماده ايم بر اين اساس و باتوجه به پيشرفتهاي خوب دانشگاه دولتي بلاروس به انجام پژوهش ها و همكاري هاي مختلف در اين زمينه بپردازيم .

رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي استفاده از ظرفيت هاي فناوري هاي ارتباطاتي و اطلاعاتي براي در دسترس قراردادن منابع و اطلاعات را مهم دانست و افزود : ما در كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران براي استفاده بهتر مراجعه كنندگان از تمام منابع علمي و فرهنگي كشور علاوه بر كتاب ، محتواهاي ديگر از جمله اسناد را نيز جمع آوري مي كنيم و در طرح رقومي سازي آنها علاوه بر منابع خودمان ، منابع ديگر مراكز كتابخانه اي و علمي كشور را نيز در آينده اي نزديك به صورت ديجيتالي بر روي شبكه اينترنت ارائه خواهيم كرد.

سرگئي آبلاميكو نيز در اين ديدار همكاري مستقيم كتابخانه اين دانشگاه با كتابخانه ملي كشورمان را خواستار شد و افزود : دانشجويان ايراني بسياري در اين دانشگاه و ديگر دانشگاه هاي بلاروس تحصيل مي كنند و قطعاً با پيشرفتهاي اخير در زمينه علوم مختلف به خصوص فيزيك احتياج به منابع اطلاعاتي علمي بسيار بيشتر شده است و همكاري دانشگاه و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران ميتواند نياز علمي دانشجويان را برطرف سازد.

رئيس دانشگاه دولتي بلاروس به پيشرفت هاي علمي اخير دو كشور اشاره كرد و افزود : ظرفيت هاي علمي دو كشور زياد شده است و ما اميدواريم دانشگاهيان دو كشور در زمينه پژوهش هاي مشترك علمي نيز همكاري خود را گسترش دهند.

سرگئي آبلاميكو همچنين به قدمت روابط علمي ميان دو ملت اشاره كرد و گفت : يكي از مشاهير بلاروس - رادي ويليان- است ، كه دست نوشته ها و نسخ خطي فارسي بسياري را در گذشته به بلاروس منتقل كرده است و اين نشان از قدمت اين روابط دارد.

دانشگاه دولتي بلاروس ( بگئو) مهمترين دانشگاه اين كشور است كه حدود 80 سال پيش تاسيس شده و 25 هزار دانشجو در 16 رشته اصلي در آن تحصيل مي كنند .

كتابخانه مركزي اين دانشگاه نيز با استفاده از فناوري هاي نوين از جمله مهمترين كتابخانه هاي منطقه است .