تبیان، دستیار زندگی
سایت فیفا در گزارشی مفصل درباره بازگشت كریم باقری به تیم ملی ایران این بازیكن را با زین‌الدین زیدان مقایسه كرد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیفا: باقری زیدان فوتبال آسیاست

کریم باقری

سایت فیفا در گزارشی مفصل درباره بازگشت كریم باقری به تیم ملی ایران این بازیكن را با "زین‌الدین زیدان" مقایسه كرد.

سایت فدراسیون جهانی فوتبال در این گزارش با اشاره به بازگشت كریم باقری به تیم ملی ایران می‌نویسد: چندین ستاره آسیایی در میان هواداران‌شان با زین‌الدین زیدان كاپیتان پیشین تیم ملی فرانسه مقایسه می‌شدند اما هیچ كدامشان به اندازه كریم باقری كه پس از جام جهانی 98 به این لقب رسید با زیدان شباهت نداشت.

خداحافظی ابتدایی باقری از فوتبال زمانی اعلام شد كه "زیزو" پس از جام جهانی 2006 از فوتبال خداحافظی كرد، با این حال باقری زمانی به كلی از بازیهای ملی خداحافظی كرد كه تیم ایران نتوانست به جام جهانی 2002 كره و ژاپن صعود كند.

با این وجود در حالی كه اسطوره فرانسوی‌ها روی خداحافظی‌اش از فوتبال پافشاری كرد باقری كه زیدان ایران خوانده می‌شود متقاعد شد كه برای حضور در رقابتهای مقدماتی جام جهانی 2010 به تیم ایران برگردد و هیچ چیز نمی‌توانست آمادگی بازیكن 34 ساله را با گل حیاتی كه وی در نخستین بازی ملی‌اش پس از 6 سال به ثمر رسانده بود ثابت كند.

کریم باقری، لوتار ماتئوس

دایی زمانی كه اعلام كرد كه نام کریم باقری در فهرست تیم ایران برای بازی با امارات قرار دارد، هواداران را شگفت‌زده كرد اما در دراز مدت فوتبال ایران متوجه شد كه این تصمیم می‌تواند باعث زنده شدن خاطرات خوب گذشته باشد.

دایی و باقری در یك روز و آن هم در ششم ژوئن سال 1993 بازی‌های ملی‌شان را ‌آغاز كردند و در مدت 8 سال حضوری پر ثمر در تیم ایران داشتند. خیلی طول نكشید كه هر دو نقش كلیدی در تیم ایران پیدا كردند. در حالی كه علی دایی با گل‌های فراوانش بزرگترین گلزن جهان شد، باقری در خط میانی عملكرد فوق‌العاده‌ای داشت و گل‌های حیاتی را برای تیم ایران به ثمر رساند. همكاری این دو باعث صعود ایران به جام‌جهانی 98 فرانسه شد.

ایران در بازی مقابل استرالیا نزدیك به حذف شدن بود اما دو گلی كه در 20 دقیقه پایانی به ثمر رسید باعث شد كه ایران به جام جهانی صعود كند. باقری در دقیقه 71 اولین گل ایران را به ثمر رساند و پس از آن دایی با پاسی كه به خداداد عزیزی داد باعث حذف تیم ونه‌بلز شد. تجربه بین‌المللی این دو همچنان در خاطره‌هاست.

باقری، دایی

این طبیعی است كه دایی باید پس از كنار گذاشتن علی كریمی، كریم باقری را به تیم ملی دعوت می‌كرد. دایی در آن زمان گفت: «کریم بازیكن بزرگی است و ما قادر خواهیم بود از او در مقابل امارات استفاده كنیم.» و بازگشت باقری موجی از هیجان را در میان تماشاگران و بازیكنان ایجاد كرد.

مهدی مهدوی‌كیا كه تنها عضو باقیمانده از تیم جام‌جهانی 98 فرانسه بود در خوشامدگویی به باقری پیش‌رو بود: « كریم تجربه بسیار خوبی در بازیهای بین‌المللی دارد و این برای من باعث افتخار است كه بازوبند كاپیتانی را به او تقدیم كنم.‌»‌

مسعود شجاعی یكی دیگر از كسانی بود كه ورود باقری را خوشامد گفت:‌« پیش از این من بازیهای باقری را از تلویزیون تماشا می‌كردم و این شگفت‌انگیز خواهد بود كه بتوانم در كنارش بازی كنم.»

باقری در دیدار برابر امارات 10 دقیقه به پایان بازی با سانتر شجاعی برای ایران گلزنی كرد. در وقتهای تلف شده هم زمانی كه باقری به رضایی پاس داد او می‌توانست تیم ایران را برنده كند. اما مهاجم تیم صبا این موقعیت را از دست داد.

با این حال اسطوره گلش را به ثمر رسانده بود و ایران با این گل همچنان یكی از اصلی‌ترین شانس‌های صعود است. آنها می‌دانند كه اسطوره بازگشته و این بهترین شرایط را ایجاد كرده است.