تبیان، دستیار زندگی
هدف از تأسیس مركز، انجام دادن طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور ارائه نظرهای كارشناسی و مشورتی به نمایندگان، كمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرکز پژوهشهای مجلس

مرکز پژوهشهای مجلس

مجلس شورای اسلامی از نخستین دوره، برای كارشناسی طرح‌ها و لوایح، از مشورت موردی كارشناسان استفاده می‌كرد. در عین حال‌، اساس كار برفهم شخصی و توان علمی خود نمایندگان متكی بود؛ لكن از اواخر سال 1371 به دستور هیأت رئیسه محترم مجلس، نهادی مستقل‌، دائمی و سازمان یافته به نام «مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» برای ارائه خدمات مستمر كارشناسی و مطالعاتی در كنار مجلس قرار گرفت. مراحل قانونی تأسیس این مركز در پاییز سال 1374 به انجام رسید.

1. اهداف و شرح وظایف مركز

هدف از تأسیس مركز، انجام دادن طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور ارائه نظرهای كارشناسی و مشورتی به نمایندگان، كمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی است.

وظایف این نهاد  به شرح زیر است:

الف) مطالعه، بررسی و ارائه نظرهای كارشناسی بر روی تمام طرح‌ها و لوایح

ب) گردآوری، نقد و تنظیم نظرهای محققان و پژوهشگران مراكز دانشگاهی و تحقیقاتی، دستگاه‌های اجرایی، نهادها، گروه‌ها و احزاب سیاسی و افكار عمومی در مورد نیازهای جامعه

ج) مطالعه، بررسی و تحقیق نسبت به حسن اجرای قوانین و سایر ابعاد نظارتی مجلس و ارائه پیشنهادهای كارشناسانه برای رفع موانع و مشكلات اجرایی

د) تأمین نیازهای اطلاعاتی كمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس از طریق تدارك و برقراری نظام اطلاع‌رسانی

هـ) انجام پژوهش‌های موردی حسب درخواست هیأت رئیسه، كمیسیون‌ها و نمایندگان مجلس

و) انجام مأموریت‌های محوله در رابطه با كتابخانه‌های مجلس كه این گونه موارد زیرنظر مستقیم رئیس مجلس قرار می‌گیرند؛

ز) اشاعه نتایج مطالعات پژوهشی از طریق:  نشر كتب و نشریات و انعكاس نظرات به واحدها و دستگاه‌های ذیربط با نظر هیأت رئیسه مجلس.

هدف از تأسیس مركز، انجام دادن طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور ارائه نظرهای كارشناسی و مشورتی به نمایندگان، كمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی است

2. اركان مركز

اركان مركز عبارتند از:

1. هیأت امنا: متشكل از رئیس مجلس، اعضای هیأت رئیسه مجلس و رئیس مركز

2. رئیس مركز

3. شورای پژوهشی.

تصویب خط مشی كلی مركز بنا بر پیشنهاد رئیس مركز، تأیید بودجه، تأیید زیرمجموعه سازمانی و آیین نامه‌های استخدامی، مالی و معاملاتی و نصب و عزل رئیس مركز‌، از جمله وظایف هیأت امناست.

رئیس مركز را هیأت امنا برای مدت چهار سال از میان افرادی ذی صلاح كه دارای مدارج بالای علمی و تجربة كافی باشند، انتخاب می‌كند.

شورای پژوهشی‌، متشكل از رئیس مركز، پنج نفر از شخصیت‌های علمی و كارشناسی از بین نمایندگان مجلس به انتخاب هیأت امنای مركز و پنج نفر از پژوهشگران متخصص دارای حداقل مرتبه استادیاری با معرفی رئیس مركز و تصویب هیأت امنا است. بررسی و تأیید طرح‌های پژوهشی، همكاری در تدوین برنامه سالانه مركز، نظارت بر انتشار نشریه‌های علمی و پژوهشی مركز و تعیین برنامه‌های اجرایی مركز برای ارتباط علمی با سایر مراكز آموشی و پژوهشی داخل و خارج كشور‌، جزء وظایف شورای پژوهشی است.

منبع: سایت رسمی مجلس شورای اسلامی